تاریخ: ۰۳ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۱۰
بازدید: ۹۴
کد خبر: ۱۳۲۰۲۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

چگونه در بورس سرمایه‌گذاری کنیم تا ضرر نکنیم؟

می متالز - همه کسانی که در بورس سرمایه گذاری می کنند با هدف کسب سود دست به این کار می زنند و از ضرر و زیان آن هراس دارند، افرادی که در بورس سرمایه گذاری می کنند این سوال برایشان پیش می آید که چگونه سرمایه گذاری کنیم تا ضرر نکنیم؟! ما در این مطلب میخواهیم به آموزش در این زمینه بپردازیم.
چگونه در بورس سرمایه‌گذاری کنیم تا ضرر نکنیم؟

به گزارش می متالز، با زیاد شدن تعداد افرادی که در بورس سرمایه گذاری می کنند، این روزها، صحبت از بورس و ضرر و سود آن نقل همه محافل شده است. هم نقل محافل رسانه ای و مطبوعاتی و تلویزیونی و رادیویی و هم موضوع صحبت مردم در صف نانوایی لواشی و سلمانی و قصابی و بحث داغ راننده ها با مسافران در تاکسی های درون و برون شهری، خلاصه خیلی جاها صحبت از بورس و بورس بازی و خرید و فروش سهام است.

علت ضرر در بورس چیست؟

اگر بخواهیم به صورت خلاصه در مورد فعالیت در بورس توضیح دهیم، به این صورت است که سرمایه گذاری در بورس شامل انتخاب سهام مناسب در قیمت مناسب و فروش آن در قیمت‌های بالاتر و در نتیجه کسب سود است.
برای موفقیت در بورس باید بتوانید وضعیت کلی اقتصاد، صنایع و شرکت‌های گوناگون را به روش‌های مختلف تحلیل کنید، با ابزارهای مختلف تحلیل آشنایی داشته باشید و روندهای رشد و کاهش قیمت‌ها را تشخیص دهید تا بتوانید به موقع سهام مورد نظر را پیدا کنید و به موقع نیز آن را بفروشید.
چون در بورس همیشه احتمال ضرر وجود دارد و امکان ندارد شخصی وارد بورس شده باشد و سهم خریده باشد و همیشه سود کرده باشد.
بنابراین ضررها را باید به عنوان بخشی از این کار قبول کنید. اما باید ضررهایتان کم و سودهایی که میکنید زیاد باشد تا در نهایت از سرمایه تان کم نشود.

 راهکارهای موثر و مفید برای جلوگیری از ضرر در بورس

کارشناسان بازار سرمایه توصیه‌هایی را خطاب به مشتاقان حضور در بورس مطرح کرده اند و معتقد هستند افراد با توجه به این  توصیه‌ها می‌توانند فعالیت‌ خود را با موفقیت بیشتر و پیامد‌های منفی کمتری پیش‌ ببرند.

قسمتی از سرمایه اضافی خود را در بورس بیاوریم

در همه دنیا بازار بورس جز سرمایه گذاری پر رسیک محسوب می شود. برای اینکه شما بتوانید مطمئن در این بازار کسب سود کنید دقت داشته باشید که حتما بخشی از سرمایه خود را که امکان ریسک پذیری بالایی دارد در این بازار سرمایه گذاری کنید.
معمولاً افراد، بخشی از درآمد ماهانه یا سالانه خود را به عنوان هزینه‌های ضروری برای استفاده در روز مبادا ذخیره می‌کنند تا در صورت نیاز از آن استفاده کنند.
افرادی که تصمیم گرفته‌اند در این بازار سرمایه‌گذاری کنند، باید در ابتدا اولویت را به رفع نیاز‌های اولیه زندگی خود بدهند، و از به کارگیری آن بخش از درآمد خود که برای هزینه‌های اتفاقی در نظر گرفته‌اند در بازار بورس صرف‌نظر کنند.
در نتیجه بهتر است افراد پس‌انداز‌های اضافی خود را وارد بورس کنند و از روانه کردن دارایی خود به این بازار پرریسک پرهیز کنند.

به بازار بورس نگاه میان مدت و بلند مدت داشته باشید!

بدون تردید بازار بورس با نگاه بلند همیشه پرسود خواهد بود. سرمایه‌گذاران در بورس نباید در رابطه با نوسانات و افت و خیز‌های روزانه بازار نگرانی داشته باشند چرا که این روند در معاملات سهام روندی عادی است بنابراین همواره افراد باید روند بلندمدت را در نظر بگیرند؛ شرکت‌های بورسی معمولاً شرکت‌های بزرگی هستند  بنابراین پروژه‌هایی آنان هم بسیار بزرگ است.
بی شک سود پروژه‌های بزرگ در کوتاه‌مدت به دست نمی‌آید و در بلندمدت قابل رویت است.پس بنابراین سرمایه‌گذاران باید برای دریافت واقعی سودِ سرمایه‌های خود در بازار سهام، به سرمایه‌گذاری با دید بلندمدت توجه داشته باشند.

به شایعات توجه نکنید

توجه به شایعات در بورس، می‌تواند موجب ضرر افرادی شود که به احساسات خود میدان می‌دهند. سرمایه‌گذاری در بازار سهام باید براساس تحقیق و اطلاعات صحیح باشد، زیرا در بورس عوامل متعددی همچون وضعیت اقتصاد کشور، عملکرد شرکت‌ها، اتفاقات جهانی و… در تغییر قیمت‌ها مؤثر هستند. پس تنها براساس توصیه دوستان و یا تبلیغات و یا حتی عملکرد خویشاوندان نباید برای سرمایه‌گذاری در این بازار پر ریسک تصمیم‌گیری کرد

سبد سهام از صنایع و گروه های مختلف تشکیل دهید

از آنجا که به طور معمول و در طی زمان قیمت برخی سهام افزایش و قیمت برخی کاهش می‌یابد، برای در امان ماندن از خطر کاهش قیمت سهام خریداری شده، توصیه می‌شود که خریداران سبدی از سهام خریداری کنند و از خریدن یک نوع سهم پرهیز کنند. زمانی که سهامدار سرمایه‌ خود را به سهام متعدد و متنوعی اختصاص دهد چرا که همزمان با پایین آمدن احتمالی قیمت برخی از سهام‌ها  در مقابل قیمت برخی دیگر از سهام‌های موجود در سبد افزایش می‌شود و ضرر متحمل شده را جبران می‌‌کند. با این روش سرمایه‌گذار خطر احتمالی کاهش قیمت‌ها را بسیار کم می‌کند.

داشتن استراتژی هنگام خرید و فروش سهام

برای اینکه در بورس ضرر نکنیم باید استراتژی داشته باشیم و استراتژی های مناسبی را برای خود انتخاب کنیم و فقط از دیگران کپی برداری نکنیم. افرادی که در سرمایه گذاری در بورس موفق می شوند بی شک برای خود استراتژی سرمایه گذاری دارند آنها فهرستی از اصول سرمایه گذاری و استراتژی های خود، که توسط خودشان هم تهیه شده باشد تهیه می کنند.
سرمایه گذارانی که برای انجام معاملات خود استراتژی دارند حتما موفق می شوند اما توجه کنید فهرست قواعد و استراتژی های مربوط به یک معامله گر که برایش مؤثر هم می باشد امکان دارد برای معامله گر دیگری مفید واقع نشود.

پیدا کردن بهترین زمان برای خرید سهام

اما شرایط صحیح و زمان صحیح چیست؟ شرایط صحیح وضعیتی است که حرکت قیمت ها در جهت دلخواه و مورد نظر ما می باشد، یعنی اینگونه است که در این مدت بورس منجر به سود کافی گردد و ضرری نکنیم.
اما زمان صحیح زمانی است که قیمت ها در مسیر و جهت دلخواه شروع می شود و مهمترین دغدغه و نگرانی بعد از شرایط درست می باشد.
بعد از طی کردن مراحل ذکر شده حالا باید برای تحلیل از تحلیل تکنیکال استفاده نماییم که به ما کمک می کند تا شرایط و زمان درست را پیدا کنیم و به سودسازی بپردازیم و در بورس ضرر نکنیم.

سرمایه گذاران در جریانند که تعداد زیادی استراتژی ورود در تکنیکال وجود دارد که معمولا طبق متغیرهایی مانند رفتار قیمت، عملکرد مالی، رفتار حجم، اندیکاتورها ، نوسانات، اخبار جدید و غیره برقرار می باشند که در عمل می توان از یک یا ترکیبی از آنها استفاده نمود.
زمانی که شما موارد بالا را رعایت کردید از اینجا به بعد فقط صبر داشته باشید و سهامدار باشید و مطمئن باشید با نوسان گیری راه به جایی نمی برید و با صبر و سهامداری میتوانید موفق شوید و این موضوع باعث شود تا همه سود کسب کنیم و در بورس ضرر نکنیم.

حد ضرر داشته باشیم

نکته بعدی که باید رعایت کنیم تا در بورس ضرر نکنیم این است که بعد از خرید یک سهم باید یک مقداری از قیمت را مشخص نماییم،تا اگر شاهد افت سهم بودیم برای جلوگیری از ضرر بیشتر از آن سهم خارج شویم تا ضرر بیشتر نکنیم.
به طور کلی فایده ی حد ضرر در این است که برای جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر و کاهش ارزش سرمایه تعیین میگردد.
در واقع با تعیین حد ضرر به جای اینکه منتظر بمانیم سهام به طور کلی ارزش خود را به کلی از دست دهد و زمان زیادی سرمایه ی ما بخوابد با یک زیان کم از سهم خارج می شویم و باعث می شود تا بیشتر از این در بورس ضرر نکنیم.
با وجود این موارد خیلی ها اعتقاد دارند که سرمایه من بخوابد و در بلند مدت به آن فکر کنم سهم ممکن است در بلند مدت سود آور باشد، شما باید توجه داشته باشید که آیا واقعا این سهام ارزشش را دارد؟ ممکن است سهامتان ارزشمند نباشد و در این زمان شما را از سود سهم های مناسب دیگر دور می کند و در نهایت با خواب سرمایه ی شما ارزش پولتان کم شود.

مشخص کردن حد سود برای فروش سهم

تعیین زمان درست و به موقع خروج نیز به اندازه زمان ورود و حتی شاید بیشتر اهمیت دارد. بیشتر افراد نمی دانند چه زمانی باید از سهم خارج شوند و به همین دلیل ضرر و زیان هنگفتی نصیبشان می شود و هم پولشان خوابیده و هم ضرر دیدند. پس تعیین زمان خروج از سهم برای اینکه در بورس ضرر نکنیم از واجبات است.
البته زمان خروج پیچیده تر از زمان ورود می باشد و فقط با استفاده از تحلیل تکنیکال نمی توانیم زمان خروج را تشخیص دهیم. در واقع باید علاوه بر تحلیل تکنیکال به بررسی روانشناسی و رفتار مالی آن بپردازیم تا به طور صحیح زمان خروج را تشخیص دهیم.

احساسی و هیجانی عمل نکنیم

حتی خود ما تجربه داشتیم که در زمان تصمیم گیری برای ماندن یا فروش سهم مربوطه درگیر احساسات خود شده ایم و دقت نمایید که احساسی عمل کردن زمانی که به بورس منتقل می شود فاجعه بار می باشد.

از دلایلی که معامله گران در فروش سهام احساساتی عمل می کنند این است که اصرار بر تصمیم قبلی و امید داشتن به برگشت سهم به روند صعودی و شانس دوباره دارند.

*دلیل شکست خیلی از ما این است که بیشتر ما سهام و موقعیت های پرسود و پر بازده را برای جبران ضرر ها زود می فروشیم و سهام های زیان ده ها را به امید ترمیم و برگشت دوباره حفظ می نماییم. یعنی عملا اصول درج شده فعلی را خودمان نقض می کنیم.
در حالیکه اصل درست حفظ برنده ها و خروج سریع از بازنده ها است. علاوه بر آن باید یاد بگیریم بین سه اصل:

۱- حداقل سازی ضرر

۲- حداکثر سازی سود

۳- حداقل سازی از دست دادن سودهای قبلی

تفاوت زیادی وجود دارد و ما باید یکی از آنها را انتخاب کنیم تا تحلیل تکنیکال بتواند به ما کمک کند و در بورس ضرر نکنیم.
با توجه به مطالبی که گفته شد اگر می خواهید در بورس ضرر نکنید باید به انواع ابزار و روش های تحلیل بازار مسلط باشید.

عناوین برگزیده