تاریخ: ۰۳ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۰۳
بازدید: ۱۴۶
کد خبر: ۱۳۲۱۱۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

انتقاد مردم از سود بانک‌ها / چرا سود سپرده زیاد نمی‌شود؟

می متالز - با توجه به اختلاف فاحش ایجاد شده بین نرخ تورم و نرخ سود سپرده بانکی مردم خواهان افزایش سود سپرده هستند اما باید این را هم در نظر داشت که افزایش نرخ سود سپرده بدون افزایش سود تسهیلات می‌تواند ترازنامه بانک‌ها را با زیان مواجه کند، درحالی که مخاطبان اظهار می‌کنند توان پرداخت سود تسهیلات بالاتر را ندارند.
انتقاد مردم از سود بانک‌ها / چرا سود سپرده زیاد نمی‌شود؟

به گزارش می متالز، مردم همچنان به کم بودن سود سپرده به نسبت شرایط تورمی معترض هستند. در ادامه تعدادی از نظرات آنان را می‌خوانید:

«چطور تا تورم پایین آمد بلافاصله سود بانکی کم شد. ولی تورم بالا میره مسوولان به خواب خرگوشی میرن؟ با این اوضاع اندک سپرده گذران پول خود را از بانک‌ها خارج می‌کنند و بانک‌ها با کمبود بیشتر سرمایه مواجه خواهند شد»

«کدوم دفعه سود بانکی کم شد و تورم بالا نرفت؟ چند سال باید این اشتباهات تکرار بشه؟ اگر پول‌های سرگردان روانه بانک‌ها بشه چه مشکلی پیش میاد؟ مگه بانک‌ها با کمبود سرمایه مواجه نیستند؟ چطور در بازارهای کاذب سودهای آنچنانی می‌کنند ولی به یک درصد را میگن افزایش؟»

«خیلی درصد سود سپرده کم هست بایدمتناسب باتورم سود بدهید که سپرده گذارضررنکند وسرمایه خود را مجبور نشود به جای دیگری ببرد»

«بانک‌ها بالاخره با سپرده مردم که نزدشان بوده اقدامی کرده‌اند، برای حفظ مشتریان خود که پولاشونا بیرون نبرده‌اند مردی کنند وسود را تقسیم کنند. اگر مردم در بورس ویا طلا ویا زمین یا خونه خریده بودند پولشان چند برابر شده بود. وقتی بانک‌ها با سپرده‌های آنها کارمی‌کنند خوب است بانک‌ها هم به مشتریان خود توجه کنند ودر سود حاصل شریکشان کند.»

«سود سپرده گذاری را ببرید بالا تا همه دلال بازی‌ها جمع شود و وضع اقتصادی بهتر شود، اگر بالا نبرند به بدبختی این کشور کمک کردند ومردم را بیچاره تر کردند، مخصوصا طبقه پایین که دراین اوضاع گرونی خیلی خیلی سخت زندگی می‌کنند»

«بهترین وامن ترین جا برای سرمایه گذاری بانک است، به چنددلیل پولت سرجاشه، عین حقوق ماهیانه پولی داری که بگیری نه کم نه زیاد. هرموقع هم بخوای بعدازچندماه میتونی اصل پولت رابگیری. به نظرمن دولت بایدسود سپرده رابالا ببرد»

«اگر دولت سود بانک‌ها را زیاد نکند ما کارمندها زیر بار تورم می‌میریم. نمی‌دانم کدام ادم بی سوادی به رییس بانک مرکزی خط می‌دهد. با پایین اوردن سود بانکی مملکت را به ورشکستگی رساند. ‌پولها تمام از بانک‌ها خارج شده و به بازار ملک و طلا و ماشین و ارزاق مردم هجوم اورده شده است. سود بانک‌ها باید ۲۷ درصد شود»

هفت خوان رسم تسهیلات

منطق آن است که افزایش سود سپرده با افزایش سود تسهیلات همراه باشد در غیر این صورت دادن سود سپرده بیشتر برای بانک‌ها مقدور نیست. همچنین به گفته کارشناسان سود تسهیلات هم مانند سود سپرده در شرایط تورمی فعلی پایین به نظر می‌رسد. همین مساله نیز اخیرا تقاضا را برای تسهیلات بانکی بیشتر کرده است.
مردم اما در نوشته‌هایشان با گلایه از شرایط سخت دریافت تسهیلات، اظهار می‌کنند که توان پرداخت سود بالاتر را ندارند، در ادامه تعدادی از نظرات مخاطبان آمده است:

«آخه سود ۱۸ درصد خیلی زیاده انصاف داشته باشین دو تا ضامن و دوتا سند از کجا بیاریم؟!»

«از چند سال پیش تا الان من چندین وام گرفتم از بانک‌های مختلف و همه آن‌هاهفت خان رستم رو داشتن و دارن»

«من وام می‌خواستم هر دری زدم نشد که نشد. همه گفتن باید حسابت پر باشه خب اگه حسابم پر بود که وام میخواستم چکار؟ میخوام جهاز دخترم که ۶ ساله عقده بخرم»

«من یک کارمندم. وامی از بانک گرفتم مبلغ وام ده میلیون تومان بود اما تا تسویه نزدیک بیست و دو میلیون از من گرفتند. شما تورا خدا چه باید کرد؟»

«ما رفتیم کلی پرونده و سفته و کاغذبازی با سود بالا وسط راه منصرف شدیم .وقت خودتونو هدر ندین. بدون اشنا اصلا کارتون پیش نمیره»

عناوین برگزیده