تاریخ: ۰۵ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۱۰
بازدید: ۲۲۰
کد خبر: ۱۳۲۲۴۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
فرماندار اسفراین:

استقرار تیم حفاظتی ایمیدرو در آلبلاغ ضروری است

می متالز - فرماندار اسفراین بر لزوم استقرار تیم حفاظتی ایمیدرو در معدن آلبلاغ این شهرستان تاکید کرد و خواستار سرعت دادن به این اقدام شد.
استقرار تیم حفاظتی ایمیدرو در آلبلاغ ضروری است

به گزارش می متالز، طاهر رستمی روز شنبه در نشست بررسی وضعیت معادن استان با تیم تخصصی ایمیدرو اظهار داشت: نگران وضعیت معدن آلبلاغ و برداشت های غیرمجاز از این معدن هستیم که هر آن امکان وقوع ریزش معدن و خسارت جانی وجود دارد.

وی افزود: ظرفیت اقتصادی زیادی در معدن سرب و روی آلبلاغ وجود دارد و آمادگی داریم تا با ایجاد منطقه ویژه اقتصادی، به رونق اقتصادی این معدن کمک کنیم.

وی افزود: در صورت ایجاد منطقه ویژه اقتصادی، در زمینه استحصال ماده معدنی سرب و روی، فرآوری و توسعه صنایع پایین دستی این ماده معدنی، اقدامات لازم در خصوص تامین زیرساخت ها و زمین مورد نیاز انجام خواهد شد.

فرماندار اسفراین با بیان اینکه حفاظت از آلبلاغ، پیشگیری از وقوع حادثه و جلوگیری از برداشت های غیرمجاز، توان زیادی از شورای تامین شهرستان می گیرد، گفت: برای جلوگیری از خسارت های جانی، شورای تامین استان مصوبه ای گذراند، اما متاسفانه آن زمان محیط زیست مصوبه را عملیاتی نکرد و در این زمینه مقاومت کرد، اگر همان ابتدا، محیط بانی ایجاد می شد، خسارت کمتر می شد.

وی گفت: شمار برداشت کنندگان از ماده معدنی سرب و روی که به صورت غیرمجاز اقدام به این کار می کنند، بعضا به ۷۰۰ تا هزار نفر می رسید.

رستمی با بیان اینکه ۷۰ درصد از توان و انرژی شورای تامین اسفراین به حفاظت از معدن آلبلاغ معطوف شده است، افزود: پارسال مجوز ماده ۳۲ معدن اخذ شد و ایمیدرو با این مجوز می توانست کارهای محول شده را انجام دهد، اما انجام نداد.

وی گفت: درخواست ما، سرعت دادن به استقرار تیم حفاظتی ایمیدرو در منطقه است، البته ایجاد راه دسترسی و ساخت جان پناه هم در این منطقه، الزامی است.

فرماندار اسفراین با اشاره به اعلام آمادگی قرارگاه خاتم الانبیا (ص) برای محافظت از معدن آلبلاغ در اسفراین گفت: این قرارگاه اعلام کرده است که صفر تا ۱۰۰ کارهای مربوط به اکتشاف، استحصال و حفاظت در معدن را انجام می دهد.

برداشت غیرمجاز از معدن سرب و روی آلبلاغ، که در منطقه ای با همین نام واقع است، از اواخر سال ۹۷ آغاز شده بود اما از بهار پارسال با هجوم سودجویان به این منطقه شدت گرفت.

واقع شدن این معدن در منطقه حفاظت شده زیست محیطی ساریگل، موجب شد تا سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی تا کنون در ثبت آن ناکام بماند ولی سال قبل وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز مطالعات و اکتشافات اولیه بر روی این منطقه معدنی را برای ایمیدرو صادر کرد.  

حوادث ریزش در معدن آلبلاغ تاکنون جان ۶ نفر از برداشت کنندگان غیرمجاز را که بعضا از دیگر مناطق کشور راهی این منطقه شده بودند، گرفته است.  

شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد قرار دارد.  

عناوین برگزیده