تاریخ: ۰۶ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۰۴
بازدید: ۷۰
کد خبر: ۱۳۲۴۸۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

خروج فولاد از بورس کالا شدنی نیست

می متالز - چندی پیش به دنبال خروج فولاد از بورس کالا به دستور رئیس جمهور، وزارت صنعت، معدن و تجارت و فعالان حوزه فولاد با آن مخالفت کردند و معتقدند که این مساله چیزی نیست به راحتی با آن کنار بیایند و موافقت کنند. این در حالی است که وزارت راه و شهرسازی از این اتفاق استقبال کرد و این موضوع را پیگیری و مورد تایید قرار داد. همین امر منجر شد تا این مساله به یکی از موضوع‌های سروصدای زیادی تبدیل شود.
خروج فولاد از بورس کالا شدنی نیست

به گزارش می متالز، بورس کالا به عنوان یکی از سازمان‌هایی است که عرضه بسیاری از محصولات مختلف معدنی و صنعتی در آن انجام شده و پایه فعالیت آن بر شفافیت قیمتی و مشخص بودن خریدار و مشتری و…. است. در این زمینه که آیا خروج محصولات فولادی از بورس کالا به منظور تعادل بخشی به بازار مسکن در صورت اجرایی شدن مفید خواهد بود، کارشناسان بخش‌های مختلف کشور در حوزه صنعت و معدن نظرات مختلفی دارند.

برخی می‌گویند درحالی‌که دولت و مجلس به دنبال عرضه مسکن و خودرو در بورس کالا هستند تا رانت‌های به وجود آمده در بازار معاملاتی این دو بخش را از بین ببرند و در نهایت قیمت‌گذاری دستوری حذف و شفافیت بر معاملات و خریدوفروش حاکم شود موضوع خروج از بورس محصولات فولادی به نظر نشدنی است. چرا که در شرایط فعلی که قیمت‌ها در بورس کالا مشخص شده و خریدار و فروشنده در آن به دادوستد می‌پردازند بازهم مشکلاتی از قبیل ورود برخی از دلالان به بورس کالا وجود دارد و آنها با خرید محصولات از بورس کالا به فروش این محصولات در بازار آزاد با قیمت‌های بالا اقدام کرده و نظم بازار را برهم می‌زنند.

بورس کالا و انرژی موجب رونق اقتصاد کشور شدند

در ادامه این ماجرای پر سروصدا زمزمه‌هایی مبنی بر اینکه باید تمامی محصولات فولادی در بورس کالا عرضه و به فروش رسیدند نیز شنیده شد، این موضوع نیز در حالی مطرح می‌شود که به گفته کارشناسان صنعت فولاد کشور، شکل‌گیری بورس کالا و انرژی باعث رونق اقتصاد کشور شده و برعکس شایعه‌پراکنی افراد سودجو که تمایل به برخورداری از رانت ناشی از قیمت‌گذاری دستوری و همچنین خریدهای بدون فاکتور و فرار مالیاتی را دارند، در کشور وجود داشته؛ در این زمینه نیز دولت تا به امروز تاکید بر انجام معاملات در بورس کالا را داشته و دارد و تمام شرکت‌های فولادی را الزام به عرضه در بورس کرده است.

اما در این میان متاسفانه یکی از دلایل مهم افزایش بی‌رویه قیمت‌ها انجام نشدن تعهدهای نوردی بوده که امید است با نظارت و برخورد جدی‌تر شاهد افزایش عرضه محصولات در بورس و در نهایت کاهش قیمت‌ها را شاهد خواهیم بود.

در واقع شاید یکی از دلایلی که دولت برای پیشنهاد خود داشته، بازگرداندن آرامش به بازار و ثبات قیمتی بوده است. چرا که امروزه شاهدیم  بازار محصولات فولادی با نوسان و چالش‌های بسیار ویژه در بحث قیمت‌گذاری روبروست؛ اما در این زمینه نیز راهکارهای مناسب‌تری وجود دارد. به عقیده بسیاری از کارشناسان در صنعت فولاد، بهترین راه‌حل آزادسازی قیمت و پرهیز از هرگونه قیمت‌گذاری دستوری است، چرا که در طول این مدت تجربه شده که قیمت‌گذاری دستوری فقط باعث توزیع رانت و امضای طلایی برای سود عده محدودی از جیب سایرین و بیت‌المال می‌شود.

به نظر می‌رسد درصورتی‌که اگر عرضه محصولات با قیمت واقعی و بدون هیچ‌گونه نظارتی در بورس کالا انجام شود از هیجان‌های افراد ناشی جلوگیری خواهد کرد و قطعا قیمت‌ها تعدیل خواهد شد. از طرفی حال حاضر تقریبا این شرایط حاکم شده و اگر سایر شرکت‌های نوردی تعهد خود را انجام دهند وضعیت قیمت‌ها بهبود خواهد یافت.

عناوین برگزیده