تاریخ: ۰۶ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۱۵
بازدید: ۲۰۷
کد خبر: ۱۳۲۴۹۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در سفر تیم تخصصی ایمیدرو به خراسان شمالی؛

امکان‌سنجی ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در اسفراین و جاجرم

می متالز - مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان شمالی از بررسی و امکان‌سنجی ایجاد منطقه ویژه اقتصادی و صنعتی در اسفراین و جاجرم توسط تیم سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و کارشناسان اقتصادی خراسان شمالی خبر داد.
امکان‌سنجی ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در اسفراین و جاجرم

به گزارش می متالز، علی میرکریمی در نشستی با تیم کارشناسان ایمیدرو در بجنورد گفت: بررسی و امکان‌سنجی ایجاد این مناطق با نگاه به صنایع بزرگ مرتبط با فولاد و آلومینا و ایجاد صنایع پایین‌دستی انجام خواهد شد.

وی از تیم ایمیدرو خواست تا ظرفیت صنایعی مانند فولاد و آلومینا برای ایجاد صنایع پایین‌دستی مورد توجه قرار گیرد و گفت: خراسان شمالی علاوه بر مصوبات سفر ریاست جمهوری، که متولی اجرای آن سازمان ایمیدرو است، ۲۰ پیشنهاد دیگر را به این سازمان داده است.

برخی مصوبات با رفع تحریم‌ها امکان پذیر نیست

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان شمالی گفت: در سفر رئیس سازمان ایمیدرو به خراسان شمالی و پیرو مذاکرات انجام شده، بررسی مصوبات شورای معادن منوط به سفر تیم فنی این سازمان به خراسان شمالی شده است.

میرکریمی با بیان اینکه مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان در حوزه معادن و ایمیدرو به قوت خود باقی است، تصریح کرد: برخی از مصوبات که به علت تحریم‌ها در اجرا با مشکل مواجه شده‌اند تا برطرف شدن موانع اجرا نمی‌شوند و در کنار آن پیشنهادهای دیگری به این سازمان و هیات کارشناسی داده شده تا بررسی شوند.

وی از انجام مکان‌یابی و اعتبارسنجی پروژه‌های مرتبط با معادن و صنایع معدنی خبر داد و گفت: ۲۰۰ هکتار زمین برای ایجاد مناطق اقتصادی در نظر گرفته شده است که در این مناطق صنایعی ایجاد می شود تا زنجیره‌های تولید مواد معدنی خراسان شمالی را تکمیل کند.

تجدید حفاظت از معدن آلباغ

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان شمالی از هیات کارشناسی ایمیدرو درخواست کرد تا برای حفاظت، پی‌جویی و اکتشاف معادن آلبلاغ اسفراین نیز اقدام کند و افزود: مناقصه حفاظت از این معادن تجدید می شود.

ایمیدرو باید متولی ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در اسفراین و جاجرم باشد

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی نیز در این جلسه گفت: ایجاد مناطق ویژه اقتصادی با توجه به اینکه این شهرستان‌ها به راه ریلی و صنایع بالادستی مرتبط نیز دسترسی دارند، مطالعه و جانمایی شده است.

محمد بدری گفت: استان درخواست دارد تا متولی ایجاد این مناطق ایمیدرو باشد.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد.

از ۶۸ ماده معدنی موجود در کشور٬ ۲۸ ماده معدنی در خراسان شمالی وجود دارد.

میزان ذخایر قطعی معادن خراسان شمالی یک میلیارد و ۵۸ میلیون تن و میزان استخراج اسمی از این معادن ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن است. مقدار سرمایه‌گذاری توسط معدن کاران خراسان شمالی هزار و ۳۴۰ میلیارد ریال است و سالانه پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تن ماده معدنی در این استان استخراج می شود.

نگاهی به آمار و ارقام ثروت تولید شده از بخش معدن در سایر استان‌های کشور٬ نشان می‌دهد٬ خراسان شمالی در زمینه تولید ثروت از مواد معدنی٬ سهمی ناچیز داشته است. در حال حاضر کمتر از ۳۰درصد ظرفیت‌های موجود معدنی استان کشف و استخراج می‌شود که در صورت تکمیل روند اکتشاف، بهره‌برداری، فرآوری و حمایت‌های همه‌جانبه دولت، این رقم می‌تواند تا ۳ برابر میزان کنونی قابل افزایش باشد.

عناوین برگزیده