تاریخ: ۰۵ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۲۱
بازدید: ۲۸۱
کد خبر: ۱۳۲۶۰۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

چرا امضای تفاهم‌نامه مدیرعامل راه‌آهن با استاندار یزد مهم است؟

می متالز - اهمیت استراتژیک راه‌آهن یزد برای کل کشور به‌دلیل واقع شدن در منطقه معدنی کشور و نقش آن در جابجایی و انتقال مواد معدنی همچنین اتصال بخش اصلی کریدورهای ترانزیتی ریلی راه‌آهن است.
چرا امضای تفاهم‌نامه مدیرعامل راه‌آهن با استاندار یزد مهم است؟

به گزارش می متالز، این اداره کل طبق آمار عملکرد در دهه هشتاد در مجموع از حیث شاخص‌های عملکردی در راه‌آهن رتبه اول را کسب کرده‌است. بر همین اساس، مراسم تفاهم‌نامه حمایت از ایجاد و توسعه زمینه‌های مشارکت و سرمایه‌گذاری برای توسعه سرمایه گذاری در این اداره کل دیروز امضا شده است.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران دیروز در مراسم عقد تفاهم‌نامه این شرکت با محمد علی طالبی، استاندار یزد در باب اهمیت این تفاهم نامه گفت: جایگاه ویژه راه آهن یزد در حمل و نقلی ریلی ما را به فکر افزایش ظرفیت در این ناحیه انداخته است.

سعید رسولی ادامه داد: بنابراین باید در یک اقدام جهادی، برای اتصال مراکز بار به شبکه ریلی کشور اقدامات لازم را انجام دهیم و این امر نیازمند مشارکت تمام دستگاه های ذی‌ربط است.

معاون وزارت راه و شهرسازی سرمایه گذاری در پروژه های ریلی منطقه یزد را یکی از اولویت های راه آهن در مسیر توسعه ناوگان و خطوط ریلی عنوان کرد و گفت: سرمایه گذاری در حوزه ریلی در سال های اخیر بسیار جذاب شده است و غیر از قراردادهای شرکت های واگن ساز بیش از ۸۰۰۰ تقاضای سرمایه گذاری دیگر نیز در این حوزه داریم که به صورت خصوصی و به صورت سرمایه گذاری خارج از مجموعه دولتی به ما تحویل داده شده است که در دست بررسی قرار دارد.

گفتنی است که در این تفاهم نامه که میان مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران و استاندار یزد منعقد شد؛ تشویق بخش غیر دولتی به سرمایه گذاری در توسعه حمل و نقل ریلی استانی از طریق توسعه و احداث خطوط حومه ای، مشارکت در توسعه خدمات ایستگاهی T.O.D حفاظت از محیط زیست، کاهش شدت مصرف سوخت و آلایندگی هوا و... که به عنوان اهداف مهم در این تفاهم نامه درج شده است به امضای طرفین رسید.

اهمیت لجستیکی راه‌آهن یزد در شبکه حمل و نقل ریلی

همانطور که گفتیم راه‌آهن یزد به‌دلایل خاص جغرافیایی و واقع شدن دریک منطقه معدنی و مسیر ترانزیتی دارای نقش استراتژیکی مهمی در راه‌آهن جمهوری اسلامی است. حدود ۸۳ کیلومتر خط صنعتی تجاری شامل خطوط فولاد آلیاژی، خط سیلوی یزد، خط شرکت بوتان گاز، خط شرکت پلی استر یزد، خط معدن چغارت بافق، سایت شرکت نفت وخط تخلیه نفت ایستگاه یزد جزء خطوط فرعی است که در این اداره کل استقرار دارد.

این خطوط و مسیرهای ریلی با انشعاب از ایستگاه‌های مهم و تشکیلاتی این اداره کل شامل: بافق، یزد، میبد، اردکان به تاسیسات، کارخانجات صنعتی و مراکز معدنی جهت تخلیه و بارگیری متصل می شود.

عمده بار حمل شده در این ناحیه سنگ آهن استخراجی از معادن چغارت و چادرملو، بارهای عبوری شامل نفت کوره، کنسانتره، سنگ آهن گندله و بارهای ترانزیتی می‌باشد. اهمیت اقتصادی راه‌آهن یزد به دلیل حمل مواد اولیه کارخانه ذوب آهن اصفهان و فولاد مبارکه‌است که قسمت اعظم سنگ آهن از معادن سنگ آهن چادرملو و چغارت تامین می‌شود.

اهمیت لجستیکی و بسیار مهم این خط ریلی، در ارتباط این منطقه با بندرعباس شاهرگ اصلی حمل و نقل کشور است و با افتتاح راه‌آهن بافق ــ مشهد این مسیر ترانزیتی حدود ۸۰۰ کیلومتر نزدیکتر شده‌است.

 در مجموع موقعیت راه‌آهن یزد در اتصال محورهای هرمزگان - اصفهان - خراسان - کرمان و معادن منطقه اهمیت ویژه و وضعیت منحصربه‌فردی را برای این راه‌آهن به وجود آورده‌ و تشویق بخش غیر دولتی به سرمایه‌گذاری در توسعه حمل و نقل ریلی یزد، مشارکت در توسعه خدمات ایستگاهی T.O.D با توجه به حفظ محیط زیست و کاهش شدت مصرف سوخت و آلایندگی هوا می تواند آغازگر توسعه این خط ریلی مهم، در ابعادی باشد که ترانزیت داخلی و بین المللی را در زمانی کوتاه هدف قرار دهد.

منبع: تین نیوز
عناوین برگزیده