تاریخ: ۰۶ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۴۲
بازدید: ۱۹۴
کد خبر: ۱۳۲۷۱۲
سرویس خبر : انرژی

اثر محرک مالی آمریکا بر بنزین

می متالز - بهای بنزین در آخرین روز کاری هفته (جمعه) توانست بیش از ۵/ ۱ درصد رشد کند، چراکه چشم‌انداز تقاضا به دلیل خوش‌بینی‌ها به احتمال تصویب یک بسته محرک اقتصادی دیگر در آمریکا بهبود یافته است. با این حال بازگشت نرخ بالای ابتلا به کووید-۱۹ فشار زیادی بر این بازار و همین‌طور بهای نفت داشته است.
اثر محرک مالی آمریکا بر بنزین

به گزارش می متالز، قرارداد بنزین برای تحویل در ماه اکتبر در بازار نایمکس آمریکا جمعه ۸۵/ ۱ سنت بالا رفت تا به ۲۱۴۲/ ۱ دلار در هر گالن برسد. همین قرارداد در بورس لندن در برابر بهای برنت اختلاف قیمتی (کرک اسپرد) ۸ دلار در هر بشکه را رقم زد که در ساعات پایانی بازار در مسیر افزایش بیشتری قرار گرفت.

وزیر خزانه‌داری آمریکا، استیون منوچین و سخنگوی کنگره آمریکا، نانسی پلوسی پنج‌شنبه موافقت خود را برای از سر گرفتن مذاکرات درباره تزریق یک بسته اقتصادی فدرال که در تابستان مسکوت ماند، اعلام کردند. اعضای دموکرات کنگره آمریکا به دنبال طرحی برای حمایت از شرکت‌های هواپیمایی، رستوران‌ها و کسب‌و‌کار‌های کوچک با یک بسته به ارزش ۴/ ۲ تریلیون (هزار میلیارد) دلار هستند. کاخ سفید سیگنال موافقت با ۵/ ۱ تریلیون آن را داده است اما برخی جمهوری‌خواهان حتی با این سطح نیز مخالفند. طرحی که کنگره در ماه مه تصویب کرد ارزشی برابر ۵/ ۳ تریلیون دلار داشت که ۲۵ میلیارد دلار آن به شرکت‌های هواپیمایی اختصاص پیدا کرد.

فیل فلین، تحلیلگر ارشد بازار در پرایس فیوچرز گروپ در این باره می‌گوید: «نکته کلیدی این است که اگر ما یک بسته اقتصادی برای (مقابله با) کووید-۱۹ دریافت کنیم، این می‌تواند شرایط را برای یک بازیابی خوب در هفته آینده فراهم کند.» فلین اضافه کرد: «چیزی که ما را عقب نگه می‌دارد نگرانی‌ها در مورد رشد موارد ابتلا به کرونا است که پاشنه آشیل بازارها به شمار می‌رود. اما اگر سهام بازگشتی را تجربه کند، به معنای این خواهد بود که اقتصاد عملکرد خوبی دارد و تقاضا برای نفت قوی‌تر از انتظار خواهد بود.»

شاخص‌های نفتی جمعه افت کردند، زیرا موارد ابتلا به کرونا چشم‌انداز تقاضا را مبهم کرد. بر این اساس، بهای قرارداد نوامبر وست تگزاس اینترمدییت ۶ سنت کاهش یافت و به

۲۵/ ۴۰ دلار در هر بشکه معامله شد. همزمان نفت شاخص برنت نیز ۲ سنت افت کرد تا به قیمت ۹۲/ ۴۱ دلار بر بشکه برسد.  در اروپا، رشد مجدد شیوع کرونا باعث بازگرداندن محدودیت‌های جدید شد. حدود ۴۰ درصد بیماران تحت مراقبت‌های ویژه در مادرید، پایتخت اسپانیا به مبتلایان ویروس کرونا اختصاص پیدا کرده است و گزارش شده در فرانسه، بریتانیا و اسپانیا به ترتیب ۱۶ هزار و ۹۶ ، ۶ هزار و ۶۳۴  و ۲هزار و ۳۲۱ مورد جدید در روز پنج‌شنبه یافته شد. این ارقام بالاترین میزان برای این کشورها از فصل بهار به حساب می‌آیند.

تحلیلگران می‌گویند بازگشت قرنطینه در بسیاری از ایالت‌های هند برای مبارزه با پاندمی منجر به کاهش مصرف نفت شده است. آخرین نظرسنجی وزارت نفت این کشور نشان می‌دهد، نرخ متوسط عملکرد تمام گروه‌های محصولات نفتی در پالایشگاه‌ها در ماه آگوست به ۷۶ درصد رسیده که کاهشی ۷ درصدی را از ماه قبل آن نمایان می‌کند و نرخ عملکرد در سال گذشته در این فصل برابر ۱۰۴ درصد را ثبت کردند.

جمعه علاوه بر بنزین، گازوئیل و نفت گرمایشی نیز افزایش قیمتی را به خود دیدند. بر این اساس، گازوئیل در بازار نایمکس ۵/ ۴ دلار در هر تن معادل ۴/ ۱درصد رشد کرد و به ۲۵/ ۳۲۵ دلار بر تن رسید. علاوه بر این، نفت گرمایشی ۸۵/ ۰ درصد بالا رفت و به ۱۲۶/ ۱ دلار بر گالن افزایش یافت. با این حال، گاز طبیعی ۱۱ سنت برابر ۸۵/ ۴ درصد پایین رفت و به ۱۴/ ۲ دلار بر یک میلیون بی‌تی‌یو رسید. همزمان نفت سفید توکیو نیز ۱۴۰ ین کاهش یافت و ۴۲ هزار و ۷۰۰ ین در هر هزار لیتر معامله شد.

عناوین برگزیده