تاریخ: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۳۳
بازدید: ۱۸۱
کد خبر: ۱۳۲۷۵۰
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
مدیرعامل شرکت مس نگین اصفهان:

افزایش قیمت مس در پی تولید انبوه خودروهای هیبریدی

می متالز - مدیرعامل شرکت مس نگین اصفهان گفت: تکنولوژی در حال رشد و ترقی است و دو صنعت الکترونیک و خودروسازی، جزو بسترهای اصلی برای بروز جهش‌‌های تکنولوژیکی محسوب می‌شوند. تا پنج سال آینده با تولید انبوه خودروهای برقی و هیبریدی میزان مصرف مس افزایش خواهد یافت که این موضوع موجب رشد جهانی قیمت مس می‌شود.
افزایش قیمت مس در پی تولید انبوه خودروهای هیبریدی

به گزارش می متالز، محمد جلال کوشکی، اظهار داشت: قیمت مواد اولیه مورد نیاز برای تولید مقاطع تخت و ورق از ابتدای سال جاری تا کنون به دو برابر میزان قبل رسیده و همچنان در حال افزایش است. سرنوشت روند افزایشی قیمت‌ها اصلا مشخص نیست و تولیدکنندگان همچنان بلاتکلیف مانده‌اند. پیش‌تر ماده اولیه را به صورت اقساط با مدت زمان پرداخت دو ماه خریداری می‌کردیم و محصول خود را نیز به همین شکل (مدت‌دار) به مشتریان خود می‌فروختیم، اما در حال حاضر تمام فروش‌ها به صورت نقدی انجام می‌شود و افزایش قیمت‌ها به مرور زمان موجب کمبود نقدینگی شده و عرصه تولید هر روز سخت‌تر از روز قبل می‌شود.

وی افزود: افزایش قیمت موجب شده تامین‌کنندگان مواد اولیه، کالای خود را عرضه نکنند و منتظر تداوم رشد قیمت بمانند. در واقع علاوه بر رشد قیمت با کمبود جدی مواد اولیه نیز مواجه هستیم. مواد اولیه مورد نیازی که برای تولید محصول استفاده می‌کنیم شامل ضایعات مس ذوبی، مس سیم‌پیچ و ظروف مسی فرسوده است که آن‌ها را بعد از خرید و جمع‌آوری در کوره‌ها ذوب کرده و ناخالصی‌ها را جدا می‌کنیم. از مس خالص‌سازی شده، شمش و بعد ورق تولید می‌کنیم که در ادامه ورق را به انواع ظروف مسی تبدیل می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت مس نگین اصفهان تصریح کرد: با بروز مشکلات ناشی از رشد بی‌رویه قیمت‌ها، میزان ظرفیت تولید مجموعه به صفر رسیده است و اکنون نه خرید مواد اولیه داریم و نه تولید محصول و همچنان منتظر بهبود شرایط در آینده نزدیک هستیم. امید داریم که قطعا وضعیت به این شکل نخواهد ماند و با بروز اتفاقات جدید، گشایشی در اقتصاد کشور رخ خواهد داد. با بهبود شرایط تولید را از سر خواهیم گرفت.

کوشکی عنوان کرد: تا دو سال گذشته بازار ظروف مسی وضعیت مطلوب و جذابیت زیادی داشت. با افزایش قیمت‌ها قدرت خرید مردم به تدریج کاهش یافت و در حال حاضر این صنعت از رونق افتاده است. میزان تقاضا، عرضه و نیاز به تولید یک محصول را تعیین می‌کند و اکنون با بدترین حالت بازار مواجه هستیم. پیش از وقوع این اتفاقات، صادرات ظروف مسی نیز رونق داشت و مشتریان خارجی به شدت از این محصولات استقبال می‌کردند اما در شرایط فعلی هیچ کشوری حاضر به همکاری با تولیدکنندگان و بازرگانان ایرانی نیست، چراکه تبادل پول دشوار است و از طرفی بحث تحریم‌ها باعث دوری بسیاری از کشورها از میدان معامله‌ای با طرف ایرانی شده است. به این ترتیب، ما نیز صادرات محصول را در موقعیت کنونی متوقف کرده‌ایم.

وی توضیح داد: در سال‌های گذشته با کشورهای عراق، استرالیا و گرجستان همکاری داشتیم. در صورت بهبود موقعیت سیاسی ایران قطعا دوباره صادرات را در دستور کار خود قرار خواهیم داد. روند جهانی قیمت مس در یک ثبات نسبی به سر می‌برد و اتفاقاتی همچون شیوع ویروس کرونا ممکن است نرخ جهانی را تغییر دهد، اما قیمت داخلی مس تحت تاثیر نرخ ارز بوده و آن نیز متاثر از تمام حوادث داخلی و خارجی است و موجب افزایش قیمت دلار و به دنبال آن قیمت مس می‌شود.

مدیرعامل شرکت مس نگین اصفهان در پایان مطرح کرد: مس یک فلز استراتژیک است که در تمام قطعات الکترونیک و صنعت خودروسازی به کار می‌رود. دنیا به سمت مدرن شدن حرکت می‌کند و جمعیت جهان نیز هر روز فزونی می‌یابد. تا چند سال آینده خودروهای برقی و هیبریدی به صورت گسترده تولید می‌شوند که میزان زیادی مس در آن‌ها مصرف می‌شود. به این ترتیب نیاز به فلز سرخ تا پنج سال آینده به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت. با افزایش مصرف مس در دنیا قطعا قیمت آن نیز روند صعودی را در پیش خواهد گرفت. پیش‌بینی می‌شود تا پنج سال آینده قیمت جهانی مس به چندین برابر میزان فعلی برسد و قیمت داخلی نیز تحت تاثیر این موضوع قرار دارد.

عناوین برگزیده