تاریخ: ۰۷ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۲۰
بازدید: ۱۷۵۹
کد خبر: ۱۳۲۷۸۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

«ظفتک» گنج اشتغالزایی در کویر ریگان/ پهنه معدنی غنی در سایه بی‌توجهی

می متالز - در شهرستان ریگان معادن غنی وجود دارد که نیاز به استخراج دارند، معادنی که وجودشان سبب می‌شود تا شهرستان کویری ریگان در زمینه اقتصادی پیشرفت کند، یکی از این معادن، معدن مس «ظفتک» است که با راه‌اندازی آن، شاهد بازگشت دوباره مردم به مناطق کوهستانی خواهیم بود.
«ظفتک» گنج اشتغالزایی در کویر ریگان/ پهنه معدنی غنی در سایه بی‌توجهی

به گزارش می متالز، صدها خانوار از اهالی مناطق کوهستانی شهرستان ریگان به دلیل خشکسالی و از بین رفتن عرصه‌ها در این مناطق تمام زندگی خود را از دست داده‌اند و چشم به راه راه‌اندازی معدن مس ظفتک در این مناطق هستند.

اهالی مناطق کوهستانی در گذشته به دلیل بارش باران بهترین و باکیفت‌ترین محصولات را تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می‌کردند، آنها به جز دامپروری به کار کشاورزی نیز در زمینه تولید انگور، لیمو شیرین، بنه، کسور و گیاهان دارویی اشتغال داشتند.

اما وجود معادن غنی مس و سنگ مرمر در مناطق کوهستانی شهرستان ریگان بارقه امید را در دل اهالی مناطق کوهستانی ریگان زنده کرد و امید آن را دارند تا اشتغالزایی در این منطقه تحقق یابد.

با مراحل اکتشافات معدن مس ظفتک ریگان تعدادی از اهالی مناطق کوهستانی مشغول به کار شدند اما مدتی است مراحل اکتشافات آن متوقف شده است و ناامیدی ر ا مجدد برای اهالی این منطقه ایجاد کرده است.

عیسی ازدر یکی از اهالی مناطق کوهستانی ریگان می‌گوید: کارشناسان بزرگترین پهنه معدنی مس در منطقه ظقتک ریگان را معرفی کردند که این موضوع خوشحالی ما را دوچندان کرد چون با راه‌اندازی این معدن صدها نفر به صورت مستقیم مشغول به کار خواهند شد.

خوشحالی اهالی با تعطیلی معدن به ناامیدی تبدیل شد

مرتضی سابقی هم گفت: خیلی خوشحال هستم که این معدن در منطقه ما وجود دارد که موجب اشتغالزایی برای فرزندان‌مان می‌شود، تمام امید ما در شهرستان با توجه به خشکسالی‌های اخیر همین معادن شهرستان هستند که نیاز به اکتشافات و راه‌اندازی دارند.

رضا رشیدی یکی از اهالی ریگان ابراز داشت: معدن مس ظفتک ریگان مدتی کار اکتشافات آن به خوبی انجام می‌شد اما این معدن دوباره تعطیل شده است. فرزندان ما در این معدن مشغول به کار بودند که با متوقف شدن آن فرزندان‌مان بیکار شدند و چشم انتظار راه‌اندازی دوباره معدن هستند.

باقر سرحدی دیگر شهروند ریگانی بیان داشت: این معدن سال‌های سال است که در شهرستان هر چند سال یکبار کار اکتشافات آن را انجام می‌دهند و تعطیل می‌شود.

وی از مسؤولان استان خواست نسبت به راه‌اندازی معدن مس ظفتک شهرستان ریگان توجه جدی داشته باشند تا شاهد رونق اقتصادی و اشتغال باشیم.

حفاری 20 هزار متر از معدن ظفتک در حال انجام است

امین باقری فرماندار ریگان عنوان کرد: حفاری ۲۰ هزار متر مربع از معدن مس ظفتک ریگان در حال انجام است، با برداشت‌های زمین شناسی و جاده‌های دسترسی حفاری‌ها در این منطقه انجام شده است که در فاز اول ۵ هزار متر مربع حفاری به اتمام رسیده است.

وی عنوان کرد: در حوزه اقتصاد مقاومتی معدن مس ریگان یکی از معادن غنی مس در شرق استان کرمان است، ذخایر معدنی مس خوبی در منطقه وجود دارد و تاکنون ۴۰ نفر در این معدن مس مشغول به کار شده‌اند.

باقری بیان داشت: با ایجاد زیرساخت‌ها در شهرستان و ذخایر معدنی ریگان پیش‌بینی می‌شود به‌طور مستقیم ۷۰۰ نفر مشغول به کار شوند، طبق پیش‌بینی کارشناسان مس ایران، حدود 5 هزار کیلومتر مربع وسعت این معدن است که جزو معادن غنی استان تلقی می‌شود.

فرماندار ریگان تصریح کرد: خشکسالی‌های پی در پی در شهرستان ریگان، طی سال‌های اخیر، سبب مهاجرت اهالی این مناطق به حاشیه شهرها شده است.

باقری افزود: در شهرستان ریگان معادن غنی وجود دارد که نیاز به استخراج دارند، معادنی که وجودشان سبب می‌شود تا شهرستان کویری ریگان در زمینه اقتصادی پیشرفت کند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از این معادن، معدن مس ظفتک است که با راه‌اندازی آن، شاهد بازگشت دوباره مردم به مناطق کوهستانی خواهیم بود.

باقری خواستار تسریع در راه‌اندازی معدن مس ظفتک شهرستان و رونق اقتصادی و اشتغالزایی در این منطقه شد و خاطرنشان کرد: تمام تلاش ما در شهرستان راه‌اندازی این پهنه غنی معدنی در شرق استان کرمان است.

گزارش از: موسی ملائیان

عناوین برگزیده