تاریخ: ۰۷ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۰۲
بازدید: ۱۷۴
کد خبر: ۱۳۲۸۱۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در نشست روسای کمیسیون‌های اتاق ایران مطرح شد:

ترکیب علم و عمل نقطه قوت مرکز پژوهش‌های اتاق ایران است

می متالز - روسای کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران در نشستی با رئیس و اعضای هیات رئیسه اتاق از جایگاه مرکز پژوهش‌های اقتصادی اتاق ایران گفت؛ تعامل و همکاری مرکز پژوهش‌های اقتصادی اتاق ایران با کمیسیون‌های تخصصی یعنی تلفیق علم و عمل، تجربه و نظر و این می‌تواند نقطه قوت این مرکز باشد.
ترکیب علم و عمل نقطه قوت مرکز پژوهش‌های اتاق ایران است

روسای کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران در نشستی با رئیس و اعضای هیات رئیسه اتاق از جایگاه مرکز پژوهش‌های اقتصادی اتاق ایران گفت؛ تعامل و همکاری مرکز پژوهش‌های اقتصادی اتاق ایران با کمیسیون‌های تخصصی یعنی تلفیق علم و عمل، تجربه و نظر و این می‌تواند نقطه قوت این مرکز باشد.

به گزارش می متالز، در تازه‌ترین نشست روسای کمسیون‌های تخصصی اتاق ایران با رئیس و اعضای هیات رئیسه اتاق، نحوه فعالیت مرکز پژوهش‌های اقتصادی اتاق ایران و ارتباط آن با کمیسیون‌های تخصصی بررسی شد. در ابتدای نشست، غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران از اهمیت مرکز پژوهش‌های اقتصادی اتاق ایران گفت و اینکه این مرکز باید در مسائل مختلف اقتصادی صاحب‌نظر باشد.

شافعی به جایگاه مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: مرکز پژوهش‌های اقتصادی اتاق ایران باید جایگاهی محکم و علمی داشته باشد؛ دکتر قاسمی به‌عنوان رئیس این مرکز با انبوهی از تجربه به اتاق ایران آمده است تا بتوانیم در آینده شاهد تحولی در این مرکز باشیم.

به گفته شافعی تعامل و همکاری مرکز پژوهش‌های اقتصادی اتاق ایران با کمیسیون‌های تخصصی یعنی تلفیق علم و عمل، تجربه و نظر و این می‌تواند نقطه قوت این مرکز باشد.

بعد از آن محمد قاسمی، رئیس مرکز پژوهش‌های اقتصادی اتاق ایران ادامه داد که خط ممیز این مرکز با سایر مراکز پژوهشی این است که قرار است دانش فنی و ارزشمند فعالان اقتصادی با دانش روز اقتصاد ترکیب‌شده و به دستور کار سیاستی تبدیل شود. قبلاً در هیچ‌کدام از مراکز پژوهشی این ارتباط نبود. در مرکز پژوهش‌های مجلس از افراد بسیار علمی و آموزش‌دیده استفاده می‌کردیم ولی هیچ‌کدام از این افراد حتی یک روز هم تجربه کار اقتصادی نداشتند ولی برای اقتصاد نسخه سیاستی می‌نوشتند.

او ادامه داد: البته قبل از انقلاب سیاست‌گذار اقتصادی درگیر کار بود؛ تجربه کار اقتصادی در سطح بین‌المللی داشتند ولی بعدها این ارتباط دو حوزه سیاست‌گذاری و کار اقتصادی قطع شد و در عمل عوارض زیادی متوجه اقتصاد کشور شد.

او ادامه داد: در شرایط حاضر بخش خصوصی به آمار و اطلاعات دقیق و منظمی نیاز دارد و ما الآن با این موضوع فاصله معناداری داریم. بدون آمار منظم نمی‌توان برای اقتصاد کشور کاری دقیق انجام داد و برای همین از آقای عادل‌آذر خواسته‌ایم که روی نظام آمار و اطلاعات اقتصادی کار کند.

به گفته قاسمی اگر ترکیب دانش و عمل را باهم داشته باشیم می‌توان برای اقتصاد کاری نظام‌مند انجام داد.

او یکی از رکن‌های مهم کار در مرکز پژوهش‌های اقتصادی اتاق ایران را تهیه مدل ویژه اقتصادی عنوان کرد و همچنین گزارش سالانه اقتصاد از نگاه بخش خصوصی که باید در پایان هرسال منتشر شود. اما در همه این مسیرها از کمیسیون‌های تخصصی هم خواهش می‌کنیم که با ایده، علم و تجربه‌شان در کنار ما باشند. البته الآن با کمیسیون اقتصاد کلان درباره برنامه هفتم توسعه کار را شروع کرده‌ایم، یا با کمیسیون مالیات، کار و تأمین اجتماعی درباره مالیات بر ارزش‌افزوده کار کرده‌ایم و قرار است این همکاری باهمه کمیسیون‌ها شروع شود.

بعد از آن ابوالفضل روغنی‌گلپایگانی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران از جایگاه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی به‌عنوان مشاور سه قوا گفت: ما هرقدر روی مساله پژوهش‌های اقتصادی کار کنیم، نتیجه آن قدرتمندتر شدن اتاق است. کمیسیون‌ها هم می‌توانند نیازهای مطالعاتی و پژوهش و آمار خود را به مرکز پژوهش‌های اقتصادی اتاق ایران ارجاع دهند تا درنتیجه این از تناقض‌گویی‌ها جلوگیری کنیم.

محسن حاجی‌بابا، رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران از معضل فقر آمار در کشور گفت؛ ما در خیلی از حوزه‌های اقتصاد، از صنعت تا گمرک آمار دقیقی در اختیار نداریم؛ اگرچه تهیه آمار در کشورهای توسعه‌نیافته دشوار است ولی همین آمار زیربنای توسعه اقتصادی است و ما باید حتماً به این مساله دقت کنیم.

در ادامه نشست احمد آتش‌هوش، رئیس کمیسیون حقوقی و حمایت‌های قضایی و مقرراتی از بروکراسی موجود در اتاق ایران انتقاد کرد و گفت که اجازه ندهید مرکز پژوهش‌های اقتصادی اتاق ایران وارد روند بوروکراتیک شود؛ ما مساله پژوهش و نوع ارتباط با کمیسیون‌های تخصصی را می‌توانیم حل کنیم ولی گاهی ساختار و شکل سازمان جلوی پیشرفت کار را می‌گیرد.

علی شریعتی مقدم، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق ایران هم از هدفمندی پژوهش‌ها گفت؛ اینکه اولویت کمیسیون‌ها مشخص شود و حتی کار مشترک چند کمیسیون باهم دیگر در اولویت قرار گیرد.

به گفته شریعتی‌مقدم اتاق ایران با توجه به جایگاهی که دارد می‌تواند روی نظام تصمیم‌گیری، قانون‌گذاری و سیاست‌گذاری اثر مثبت و دقیقی داشته باشد و مبنای همه این اثرگذاری پژوهش هدفمند، علمی، مساله محور و دقیق است.

در ادامه نشست محمود تولایی، رئیس کمیسیون مالیات، کار و تأمین اجتماعی اتاق ایران از اهمیت تعامل با دولت و مجلس گفت؛ در روند بررسی قانون مالیات بر ارزش‌افزوده ما همکاری خیلی خوبی با مرکز پژوهش‌های مجلس داشتیم و درنتیجه کار بسیار این همکاری اثرگذار بود. برای همین باید کار مرکز پژوهش‌های اقتصادی اتاق ایران را به‌عنوان یک رسالت ملی در نظر بگیرید و برای پیشرفت آن کار کنید. ساختار نباید موازی باشد و یکپارچگی در این مرکز باید اصل اساسی باشد تا جلوی پیشرفت کار گرفته نشود.

علی شمس‌اردکانی، رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران تأکید کرد برای حرف واحد برنامه درست و رفتار سنجیده باید با علم و پشتوانه علمی تکیه کرد و این با تجهیز مرکز پژوهش‌های اقتصادی اتاق ایران ممکن است.

در ادامه نشست حمید عزت‌آبادی‌پور، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و لجستیک اتاق ایران از تجهیز مرکز پژوهش‌های اقتصادی اتاق ایران گفت، تجهیز این مرکز تجهیز اتاق ایران است، باید امکانات مالی و منابع انسانی به‌موقع در اختیار این مرکز قرار داده شود. باید در ادامه از اتاق‌ها، کمیسیون‌ها و تشکل‌ها مشورت گرفته شود.

محمود اولیایی نایب‌رئیس کمسیون مسوولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران به تفکر سیستمی اشاره کرد: از دل تفکر سیستمی ایده درست و خلاق بیرون می‌آید. باید در این مجموعه پژوهشی فرآیند منسجمی مورد توجه باشد، اولویت‌بندی و نیازسنجی صورت گیرد و درنهایت با دیدی روشن کار آغاز شود؛ نکته‌ای که علی‌اکبر عبدالملکی، رئیس کمیسیون گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته اتاق ایران هم به آن تأکید کرد.

در ادامه نشست محمدرضا طلایی، رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران از تجهیز منابع مالی و انسانی به‌موقع برای مرکز پژوهش‌های اقتصادی اتاق ایران گفت؛ در این مرکز باید بروکراسی‌ها را کم کرد و اجازه داد در فضای آرام و چابک این سیستم کار خود را انجام دهد.

بعد از آن محمدرضا رمضانی، دبیرکل اتاق ایران از لزوم همکاری با مرکز پژوهش‌های اقتصادی اتاق ایران گفت و اینکه هیات رئیسه اتاق ایران و کمیسیون‌ها از این مرکز حمایت می‌کنند. ما تلاش می‌کنیم این مرکز خوراک فکری خوبی برای بخش خصوصی تهیه کند.

همچنین کیوان کاشفی تأکید کرد که باید ارتباط با کمیسیون‌ها تقویت شود و از تجربه آن‌ها در مسیر کار استفاده شود.

علی ملایی، معاون کسب‌وکار اتاق ایران هم در پایان این نشست تأکید کرد که در جلسه شورای معاونین اتاق ایران درباره اهمیت مرکز پژوهش‌های اقتصاد صحبت شده و همه امیدوار هستند که بتوانیم از این ظرفیت بهره بگیریم.

عناوین برگزیده