تاریخ: ۰۷ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۳۰
بازدید: ۲۰۳
کد خبر: ۱۳۲۸۹۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

نبود بازار دلیل اصلی پایین بودن قیمت سیمان است

می متالز - مدیر عامل شرکت معدنی دماوند و تحلیلگر بازار سرمایه گفت: ایران در بخش معادن استعداد و توان بالایی دارد، بنابراین از این بابت زمینه‌ای مطلوب برای ایجاد ارزش افزوده عملیاتی و اقتصادی در کشور متصور است.
نبود بازار دلیل اصلی پایین بودن قیمت سیمان است

به گزارش می متالز، جواد خلیلی با بیان اینکه درباره احتمال رشد قیمت در صنعت سیمان طی سال ۹۹ و کلیت این صنعت چند مساله بسیار مهم باید مدنظر فعالان بازار سرمایه قرار گیرد، گفت: ظرفیت مصرف داخلی حدود ۵۰ یا ۵۵ تن انواع سیمان است.

وی افزود: ظرفیت صادرات سیمان ایران حدود  ۱۵ تا ۲۰ تن برآورد می‌شود، این حجم تقاضا تنها توانایی پوشش ۷۰ درصد ظرفیت تولید کشور را دارد، هم‌اکنون ۱۵ تا ۲۰ میلیون تن ظرفیت مازاد تولید سیمان و کلینکر وجود دارد که به‌دلیل نبود بازار با محدودیت تولید و توزیع رو‌به‌روست.

قیمت تمام شده سیمان

تحلیلگر بازار سرمایه عنوان کرد: هزینه‌های تولید در ایران مانند حق مالکانه برداشت معدن، افزایش دستمزد سالانه و مصرف انرژی در تولید محصول مانند گاز، برق تاحدودی ثابت یا با قیمت اندک و ثابت افزایشی هستند.

خلیلی افزود: قیمت تمام شده سیمان عمدتا از محل کرایه حمل مواد و هزینه‌های ارزی مشابه مانند تامین آجر نسوز تعیین می‌شود و با محدودیت تامین روبه‌روست و این شرایط روی قیمت تمام شده سیمان اثر قابل توجهی دارد.

وی ادامه داد: در کل قیمت تمام شده صنعت سیمان با توجه به تورم امسال، ۲۰ تا ۲۵ درصد  از محل رشد داخل و حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد رشد ارزی از محل مصارف ارزی تحت تاثیر قرار می‌گیرد، در مجموع پیش‌بینی می‌شود  به لحاظ تورم رشد آحاد تولید ۳۵ درصدی را تجربه کنیم.

مدیرعامل شرکت معدنی دماوند گفت: اگر صنعت سیمان با افزایش قیمتی روبه‌رو باشد، با توجه به مازاد ظرفیت تولید، فرصت رشد قیمتی، محصول سیمانی را با مخاطره‌هایی همراه می‌کند.

خلیلی عنوان کرد: نبود بازار از دلایل پایین بودن قیمت بر شمرده می‌شود، این مساله از دو محل می‌تواند مدیریت شود، نخست بحث توسعه صادرات سیمان کشور، دوم، مدیریت داخلی توزیع محصول و در پاتیان تنوع‌پذیری در مصرف جایگزین سیمان به جای دیگر مصالح.

فرصت صادراتی

وی درباره فرصت‌های صادراتی گفت: از آنجا که تقریبا بسیاری از آحاد تولید ثابت و با نرخ محدودی افزایش می‌یابد قیمت تمام شده در مقایسه با تولید خارجی سیمان تاحدودی اثر دامپینگ ارزی دارد.

این تحلیلگر بازار سرمایه گفت: اگر در دنیا هزینه‌های انرژی ۱۰ تا ۲۰ دلار به ازای هر تن تولید باشد، در  شرایط دامپینگ تقریبا ۲۰ تا ۳۰ درصد بهای قیمت شده داخلی نسبت به رقیبان تولیدکننده سیمان خارجی مزیت خواهد داشت.

خلیلی در توضیح مطالب عنوان کرد: برای نمونه در ایران سیمان درب کارخانه با قیمت ۱۰ یا ۱۵ دلار (بسته به مسافت) فروخته می‌شود، در صورتی که در دنیا سیمان ۳۰ درصد قیمت فولاد است و قیمت تمام شده آن ۵۰ تا ۶۰ دلار یا در برخی مواقع بیش از ۷۰ دلار محاسبه و برآورد می‌شود.

این تحلیلگر بازار سرمایه تاکید کرد: ما با ۲۵ تا ۳۵ درصد قیمت تمام شده دنیا می‌توانیم سیمان تولید کنیم زیرا اهرم هزینه ثابت وجود دارد، این اهرم هزینه ثابت در تولید می‌تواند اثر دامپینگی و فرصت صادراتی ایجاد کند.

خلیلی گفت: اگر حمل و نقل و هزینه‌های آن اجازه دهد، دسترسی به بازارهای صادراتی برای مسافت‌های بسیار بیشتر ممکن می‌شود، در گذشته قیمت سیمان کمتر از حمل بود، بدان معنا که سیمان کالای ارزانی است.

وی اظهار کرد: هم‌اکنون تا حدودی اینچنین است اما از آنجا که مساله ارزی سبب می‌شود سرانجام قیمت تمام شده ارزی بسیار اندک شود، صادرات سیمان تا چین یا دورتر را میسر می‌کند.

مدیرعامل شرکت معدنی دماوند همچنین گفت: پیش‌تر شرایط کنونی دسترسی به بازار صادراتی را نداشتیم، پس از آن تولید ارزی گران تمام می‌شد و امکان صادرات فراهم نبود.

خلیلی در تایکد کرد: افزایش قیمت ارز و تغییر با اهمیت در قیمت برابر در صادرات تقاضا ایجاد می‌کند، این فرصت می‌تواند ضعف مازاد عرضه داخلی را جبران کند.

عناوین برگزیده