تاریخ: ۰۷ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۱۲
بازدید: ۱۶۳
کد خبر: ۱۳۲۸۹۴
سرویس خبر : انرژی

صعود دو اهرم اصلی نرخ پایه پتروشیمیایی‌ها

می متالز - قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی، به سبزپوش بودن خود در ماه پاییز ادامه دادند. آن هم در شرایطی که قیمت‌های فعلی بالاترین نرخ‌ها در تاریخ نرخ‌گذاری پایه در بورس کالا به شمار می‌رود و به معنی این است که هم اکنون در رکورد تاریخی رشد قیمت‌های پتروشیمیایی‌ها در بورس کالا قرار داریم که اثر آن مستقیما بر بازار داخلی خودنمایی خواهد کرد. آن هم در شریطی که لازم است رقابت برای خرید را به این رشد قیمت‌ها بیفزاییم.
صعود دو اهرم اصلی نرخ پایه پتروشیمیایی‌ها

به گزارش می متالز، این دور باطل استمرار رشد قیمت‌ها این بار با دو اهرم قدرتمند میانگین بهای دلار نیمایی با قیمت ۲۲۵ هزار و ۸۲۸ ریال و رشد قیمت‌های جهانی در کنار هم، به افزایش نرخ پایه محصولات پتروشیمیایی منتهی شدند. باتوجه به روند روبه رشد بهای ارز آزاد طی هفته اخیر و ورود آن به کانال ۲۹ هزار تومان بدیهی است که ارز نیمایی هم به تبعیت از آن با صعود همراه شد. به‌طوری‌که نرخ ارز نیما در محاسبات قیمت‌های پایه هفته قبل در مقایسه با نرخ‌های پایه‌ای که روز گذشته اعلام شد، حاکی از صعود ۱۲ هزار و ۶۳۶ ریالی میانگین بهای دلار نیماست که رشد ۹۳/ ۵ درصدی را آن هم طی یک هفته نشان می‌دهد. در کنار این موضوع تکانه‌های بهای نفت که در هفته گذشته رخ داد مزید بر علت شد و بر نرخ‌های بازار جهانی محصولات پتروشیمیایی اثر افزایشی خود را منعکس کرد. به‌طوری‌که بیش از نیمی از محصولات پلیمری و شیمیایی با تاثیرپذیری از هر دو اهرم اصلی تعیین‌کننده نرخ پایه یعنی رشد میانگین دلار نیمایی و بهای جهانی را همزمان باهم تجربه کردند.

این بار بیشترین صعود نرخ پایه در بین محصولات پلیمری مربوط به پلی‌وینیل کلراید گرید S۷۰ است که با ۱۴/ ۱۰ درصد رشد، تا ۱۳ مهرماه با قیمت پایه ۲۴۰ هزار و ۴۶۹ ریال در بورس کالا مورد دادوستد قرار خواهد گرفت. بازه رشد قیمتی محصولات پلیمری آن هم در این قیمت‌هایی که بسیار بالا هستند صعود ۴ تا ۱۰ درصد را برای ابتدای فصل پاییز تجربه کرد. آن هم در شرایطی که انواع گریدهای محصول PVC سردمدار رشد قیمت بوده و بر صدر جدول قرار گرفتند و پلی‌اتیلن سنگین فیلم، تزریقی و دورانی به ترتیب با کمترین رشد قیمت پایه، رده‌های پایانی جدول را از آن خود کردند. گرچه کاهش اندک قیمت پایه در ۴ محصول شیمیایی در جدول قیمت این هفته دیده می‌شود؛ اما جو کلی قیمت پایه محصولات شیمیایی هم وضعیت چندان متفاوتی از نرخ پایه پلیمرها را ترسیم نمی‌کند. به‌گونه‌ای‌که اکثر گریدهای این محصولات رشد نرخ را برای این هفته نیز تجربه کردند. دی‌اتیلن هگزانول با رشد ۹۵/ ۸ درصدی به قیمت ۱۹۹ هزار و ۷۱۲ ریال در بالاترین رده افزایش قیمت‌ها قرار گرفت و منو‌اتیلن گلایکول با ۳۳/ ۱ درصد افزایش نرخ پایه، با کمترین رشد همراه شد. همچنین بهای آمونیاک مایع با افت ۰۲/ ۱۱درصدی، تا اعلام قیمت‌های پایه هفته آینده در نرخ پایه ۲۸ هزار و ۴۷۳ ریال مورد دادوستد قرار خواهد گرفت که به‌عنوان بیشترین کاهش نرخ پایه در جدول، پایین‌ترین رده را از آن خود کرد.

عناوین برگزیده