تاریخ: ۰۸ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۱۲
بازدید: ۲۳۳
کد خبر: ۱۳۳۰۵۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در جلسه رای اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی دولت چه گذشت؟

علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت شد

می متالز - صبح امروز مجلس شورای اسلامی برنامه و صلاحیت علیرضا رزم حسینی را برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت بررسی کرد؛ درنهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی به برنامه او روی اعتماد داد؛ 80 نماینده با برنامه رزم حسینی مخالف بودند و 175نماینده موافق.
علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت شد

صبح امروز مجلس شورای اسلامی برنامه و صلاحیت علیرضا رزم حسینی را برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت بررسی کرد؛ درنهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی به برنامه او روی اعتماد داد؛ 80 نماینده با برنامه رزم حسینی مخالف بودند و 175نماینده موافق.

به گزارش می متالز، نمایندگان مجلس صبح امروز به بررسی برنامه‌ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت پرداختند. معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر اطلاعات، وزیر آموزش‌وپرورش و معاون پارلمانی رئیس‌جمهور به همراه علیرضا رزم حسینی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در جلسه علنی مجلس حاضر شدند.

 موافقان رزم حسینی چه گفتند؟

حسین نوش‌آبادی نماینده مردم پیشوا در مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی صنعت گفت: از نمایندگان می‌خواهم با حمایت از آقای رزم حسینی  وزارت خانه را از این وضع نجات دهند. مخالفین نیز با حفظ حرمت و اخلاق اسلامی از اظهارنظرهایی که موجب وهن مجلس می‌شود پرهیز کنند و با رعایت عدالت و تقوا صلاحیت  وزیر پیشنهادی را موردبررسی قرار دهند.

احسان ارکانی نماینده نیشابور در مجلس شورای اسلامی نیز در موافقت با وزیر پیشنهادی با انتقاد از تهمت‌ها و شایعات به وجود آمده برای وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت که طبق گفته رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی دو تابعیتی بودن آقای رزم حسینی احراز نشده است پس اگر سندی دارید منتشر کنید نه این‌که فقط تهمت بزنید.

علی‌اصغر عنابستانی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس هم گفت: رزم حسینی فردی شجاع و کارگشا در چنبره بروکراسی پیچیده نظام تولید و تجارت ما است. رزم حسینی مردمی، مومن و پاکدامن است. او برای پیش بردن امور تعامل می‌کند. عده‌ای شبهه می‌کنند که رزم حسینی سابقه وزارت ندارد. ایشان هم در صنعت و هم در معدن و تجارت سال‌ها فعال بوده و مسائل این حوزه را به نحو خوبی درک می‌کند

حجت‌الله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنعت معدن و تجارت در جریان بررسی برنامه‌ها و صلاحیت علیرضا رزم حسینی وزیر پیشنهادی صنعت معدن و تجارت در توضیح گزارش کمیسیون متبوع در خصوص بررسی‌های صورت گرفته درباره وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت صنعت اظهار داشت: در راستای بررسی صحت مدارک تحصیلی وزیر محترم پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در مقطع دانشگاهی، موضوع طی نامه شماره ۴۵۸۲۲ مورخ  ۲ مهرماه از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری استعلام گردید که بر اساس مکاتبه مورخ ۵ مهرماه آن وزارتخانه مدرک تحصیلی مشارالیه در مقطع تحصیلی کارشناسی که در سوابق وزیر پیشنهادی اشاره گردیده مورد تائید قرار گرفت.

وی افزود: نتایج بررسی تطبیقی برنامه‌های ارائه‌شده ایشان برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اسناد بالادستی توسط کمیسیون، حکایت از آن دارد که ۳۸ درصد برنامه‌های پیشنهادی با احکام فوق‌الذکر منطبق و ۵۰ درصد از موارد همسو است. بعلاوه نتایج حاصله نشان می‌دهد ۱۲ درصد به احکام اشاره‌ای نشده است و این در حالی است که  حدود ۹ درصد از این عدم توجه مربوط به احکام برنامه ششم توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جمهوری اسلامی ایران است.

سخنگوی کمیسیون صنایع ادامه داد: در جلسه مزبور با طرح سؤالات متعدد در ابعاد تخصصی و فنی، مدیریتی و اجرایی از طرف نمایندگان محترم عضو کمیسیون و استماع دیدگاه‌ها و پاسخ‌های ایشان، صلاحیت وزیر محترم پیشنهادی مورد ارزیابی قرار گرفت.

وی بیان کرد:  درمجموع پس از بحث و تبادل‌نظر، اعضای کمیسیون صلاحیت ایشان را برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت مورد تائید قرارداد.

 مخالفان رزم حسینی چه گفتند؟

مهرداد ویس کرمی در مخالفت با وزیر پیشنهادی صنعت اظهارداشت: رزم حسینی برنامه‌ای برای احیای بخش معدن ندارد و بحث صنعت، معدن و تجارت یک علم پیچیده و پیشرفته است اما تحصیلات رزم حسینی در حد لیسانس است و برای کشوری با این همه تحصیلکرده برازنده نیست که فردی با این تحصیلات وزیر صمت شود.

وی بیان کرد: رزم حسینی به بخش خصوصی و واردات ماشین سنگین دلبستگی دارد و با این شرایط سوال ما این است که آیا وی می‌تواند با واردات بی رویه مقابله کند.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس تصریح کرد: عدم تجربه کاری رزم حسینی در بخش‌های دولتی ما را نسبت به کشیده شدن امکانات به نقاط معناداری از کشور نگران می‌کند و وی باید بداند که همه ایران در یک یا چند استان خلاصه نمی‌شود.

محمدحسین فرهنگی هم اظهار کرد: سوال ما از رزم‌حسینی آن است که چرا از کشور خارج شده و طی سالیان متوالی، کار واردات را انجام داده است؟ درواقع کار وی وارد کردن دستگاه‌های دست‌دوم به کشور بوده و از این جهت لطمه‌های زیادی به کشور زده است.

او افزود: رزم‌حسینی تنها سابقه خود را بیزینس بودن مطرح کرده که دیدیم چه آسیب‌هایی را به تولید کشور زده اما وی سابقه‌ای در بخش‌های صنعت، معدن و تجارت ندارد.

فرهنگی تأکید کرد: رزم‌حسینی مهارت‌هایی که مربوط به مدیران عالی است، ندارد.  هر آنچه از او دیدیم در حد یک مدیر میانی یا استاندار است و وی صلاحیت پذیرش وزارت صمت را ندارد.

وی متذکر شد: زمانی که درباره خرید تضمینی یا ذخایر استراتژیک از رزم‌حسینی سوال می‌شود، وی راهکار روشنی ارائه نمی‌کند و قطعاً نمی‌تواند تحولی را در این وزارتخانه ایجاد کند.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: رزم‌حسینی فعالیت‌های مشکوک زیادی در زمینه اقتصادی دارد به گونه‌ای که برای یک شرکت صوری وام‌های چند میلیون یورویی و دهها میلیاردی گرفته و سپس این شرکت‌های صوری را با قیمتی گزاف به یک شرکت دولتی فروخته است.

فرهنگی با بیان اینکه ما در سوابق رزم‌حسینی اقدامات قابل توجهی را مشاهده نکردیم، گفت: تمام سوابق وی مربوط به واردات به کشور بوده، عملاً وی تولید داخلی را به خاک سیاه کشانده و با این شرایط جای تأسف دارد که رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفته است که اگر ما چوب را هم به مجلس معرفی کنیم، باید تائید کنند درحالی‌که این‌چنین نیست و نمایندگان حق رأی دارند.

اردشیر مطهری در مخالفت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: انقلابی صفتی نیست که به هر مجلسی داده شود، لذا مسوولیت ما در قبال حاکمیت و مردم دوچندان شده است. 

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در مورد علیرضا رزم حسینی گفت:‌ ایشان دو دهه خارج از کشور و در کشور کانادا زندگی می‌کردند. کسانی پشت پرده انتصاب رزم حسینی هستند که اگر فاش کنم تعجب می‌کنید.

وی در مورد وزیر پیشنهادی صمت گفت:‌ دو تابعیتی بودن آقای رزم حسینی مساله‌ای منحرف کننده است که فساد ایشان دیده نشود. آقای رزم حسینی باید ارتباطاتش را شفاف کند. آقای رزم حسینی به اتفاق خانواده‌اش باید در خصوص ثروت، داشته‌هایش و ارتباطاتش صحبت کند.

رزم‌حسینی: تمرکز ما بر مدیریت جهادی است نه مدیریت جناحی و باندبازی

علیرضا رزم حسینی در ابتدای سخنان خود در صحن علنی ضمن تبریک هفته دفاع مقدس گفت: خدا را شاکر هستم که تقدیر چنین کرد تا در هفته دفاع مقدس برای خادمی ملت و سربازی معرفی شدم.

وزیر پیشنهادی صنعت با اشاره به شرایط کشور عنوان کرد: شرایط کشور با تحریم و کرونا بسیار سخت است اما به لطف و امید خدا و به یاری امام هشتم امیدوارم مفتخر به خادمی مردم شوم. 

وی درخصوص برنامه‌هایش عنوان کرد: دو برنامه تقدیم حضور نمایندگان شد که یکی از آن‌ها بر ارکان برنامه ششم و اسناد بالا دستی و سند راهبردی و وزارت صنعت تدوین شده است. 

رزم حسینی گفت: اولویت اول تامین کالاهای اساسی و سفره مردم است، امروز سفره مردم خالی و خالی‌تر شده  آن هم  مردمی که پای نظام جمهوری اسلامی ایران ایستاده‌اند.

رزم‌حسینی در ادامه تشریح برنامه‌های خود گفت: یکی دیگر از اولویت‌های ما تنظیم بازار با همکاری تشکل‌ها و اصناف و بازاریان است که در زمان جنگ خدمات زیادی را به ما کرده‌اند. همچنین اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار، حذف واسطه‌ها و کسانی که باعث افزایش بی‌رویه قیمت‌ها می‌شوند در دستور کار است. باید از هرگونه التهاب در قیمت‌ها و دامن زدن به آن پرهیز شود.

وی ادامه داد: در حوزه صنعت، ما ظرفیت‌های خالی زیادی داریم. الان واحدهایی هستند که با 30 درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند، باید این واحدها را شناسایی کرده و ظرفیت آنها را ارتقاء دهیم. در خراسان مشاوره صنعت را راه‌اندازی کردیم که آن را در وزارت صمت نیز دنبال می‌کنیم. همچنین مواد اولیه واحدهای صنعتی باید تامین شوند که بیشترین نمایندگان مجلس نیز از این موضوع گلایه داشتند.

وزیر پیشنهادی صنعت افزود: یکی از برنامه‌های ما پشتیبانی از شرکت‌های دانش‌بنیان است که در واقع رسالت ما تقویت همین جوانان کارآمد و مجاهدین اقتصادی هستند، درواقع آنها «عابدین» هستند.

رزم‌حسینی با اشاره به برنامه‌های خود در بخش فولاد گفت: کامل کردن زنجیره تولید، تامین اولیه سنگ آهن و استخراج در عمق از برنامه‌های ما است. الان در مورد گرانی فولاد نگرانی‌هایی وجود دارد که به حق است و موجب آسیب است و در این مورد طرحی داریم که در کمیسیون صنایع نیز آن را مطرح کردیم.

وی ادامه داد: در خصوص خودرو، مردم گرفتار شده‌اند. واقعیت این است که ما بر این موضوع انحصار داریم. رقابت‌پذیری وجود ندارد و هزینه‌های تولید بالا است. عدم ساخت برخی از قطعات در داخل و واردات آن موجب بخشی از این گرانی‌ها شده است که برای این مورد نیز طرحی داریم.

رزم‌حسینی در مورد معادن نیز اظهار داشت: اکتشافات معدنی ما در کل کشور 10 درصد است و باید در این مورد غربالگری صورت بگیرد. یکی از برنامه‌های ما تکمیل اکتشافات در استان‌های امیدبخش است. فعال کردن معادن رها شده و حبس شده که به نوعی موجب مجوزفروشی و رانت‌خواری است در دستور کار قرار می‌گیرد. در مورد تامین مواد اولیه پودر آلومینیوم را در استان آذربایجان شرقی دنبال می‌کنیم.

وی افزود: حذف فرآیندهای طولانی مجوز و تهاتر کالا را نیز که در دستور کار است دنبال می‌کنیم. باید از واردات کالاهای غیرضرور به کشور جلوگیری شود. توجه به افزایش صادرات به همسایگان و اقتصاد مرزی باید فعال شود که می‌تواند بسیاری از مشکلات ما را برطرف کند. هم‌اکنون استان خراسان صادرات 2 میلیارد دلاری به همسایگان دارد که می‌توانیم در استان‌های دیگر نیز پیاده کنیم.

وی با بیان اینکه باید سیاست‌ها و خط‌مش‌ها را اجرا کنیم، اظهار کرد: وزارت صنعت وزارتخانه‌ای تخصصی است نه یک بنگاه سیاسی. از همین رو اجازه سیاست‌های باندبازی را نمی‌دهیم. تمرکز ما بر مدیریت جهادی است نه مدیریت جناحی و باندبازی.

وی ادامه داد: باید انحصار را در همه زمینه‌ها اعم از صادرات، واردات و تولید بشکنیم. یکی از ریشه‌های اصلی فساد همین امضاهای طلایی است که برای مبارزه با آن باید آبروی خود را بگذاریم. از هم‌اکنون تخریب‌ها شروع شده است در حالی که مبارزه با فساد هزینه دارد و برای مبارزه با رانت‌خواری و فساد نیازمند حمایت نمایندگان هستیم. ما مدیریت اتوبوسی نداریم و باید از مدیران پاک‌دست استفاده کنیم.

عناوین برگزیده