تاریخ: ۰۸ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۴۰
بازدید: ۳۵۶
کد خبر: ۱۳۳۰۸۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

بیش از ۴.۶ میلیون تن شن و ماسه آبرفتی در استان تهران استخراج شد

می متالز - معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: بیش از چهار میلیون و ۶۰۰ تن شن و ماسه آبرفتی طی نیمه نخست امسال از معادن استان استخراج شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل پنج درصد افزایش داشت.
بیش از ۴.۶ میلیون تن شن و ماسه آبرفتی در استان تهران استخراج شد

به گزارش می متالز، علی عبدی روز سه‌شنبه با بیان اینکه ٣٥٥ معدن در استان تهران وجود دارد، تصریح کرد: ۹۰ معدن از این تعداد به معادن شن و ماسه اختصاص دارد که بیشتر در مناطق شرقی و جنوب‌غربی استان واقع است.

به گفته وی یکهزار و ٣٨٦ نفر به صورت مستقیم در این معادن استراتژیک مشغول به کار هستند و برای ٢٨٠ متقاضی نیز پروانه بهره‌برداری از معادن شن و ماسه در سطح استان صادر شده است.

وی خاطر نشان کرد: معادن شن، ماسه و سنگ لاشه‌های ساختمانی از جمله مهمترین معادن استان تهران به شمار می‌رود و از آنها برای تامین بتن مورد نیاز طرح‌های شهرسازی و تولید آسفالت و اجرای سایر طرح‌های عمرانی استفاده می‌شود. 

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران همچنین به یکی از معادن ارزشمند شن و ماسه استان که در شهرستان قدس قرار دارد، اشاره کرد و افزود: این معدن با ٧٥ نفر نیروی کار یکی از بزرگترین واحدهای تولید محصولات سنگدانه‌ای باکیفیت به شمار می‌رود که مصالح سنگدانه‌ای پروژه‌های ملی را تامین می‌کند و به بنیاد مستضعفان تعلق دارد.

وی همچنین به پایین بودن آلایندگی معادن استان نیز تاکید و بیان کرد: همواره در جلسات، مسوولان گلایه می‌کنند که معادن باعث تشدید آلودگی هوا می‌شود و بعد از تعطیلی مدارس در شرایط بحرانی، معادن را تعطیل می‌کنند در حالی که برخلاف تصورها ذرات معدنی، درصد آلودگی بالایی ندارد.

«عبدی» با بیان اینکه کنترل ذرات معلق ناشی از تخلیه و بارگیری مواد معدنی نیز مورد توجه قرار دارد، اضافه کرد:  اخیرا جاده دسترسی به معادن شهرستان قدس به طول ٥.٦ کیلومتر به بهره‌برداری رسید تا از پخش گرد و غبار ناشی از تردد خودروها در این مسیر جلوگیری شود.

وی اضافه کرد: معادن شن و ماسه از لحاظ فنی و ایمنی توسط مسوولان فنی و نظام مهندسی معدن مورد بازدید، بررسی و تائید قرار می‌گیرد و گزارش عملکرد ماهانه معادن هر ماه از سوی آنان به سازمان صمت ارائه می‌شود.

مواد معدنی استراتژیک استان تهران شامل «فسفات جیرود» جهت تولید فسفر قرمز و سفید و اسید فسفریک در صنایع دفاعی، «مخلوط» یا شن و ماسه کوهی، «بازالت» برای تولید پشم‌سنگ، «بوکسیت» مورد نیاز کارخانه سیمان، «باریت» برای تهیه گل حفاری، «زئولیت» برای تهیه مکمل‌های غذایی دام و طیور، «سلستین» لامپ تصویر تلویزیون و نیز کربنات استرانسیوم، «بنتونیت» گل حفاری، «کائولینت» مورد نیاز صنایع کاشی و سرامیک، «زغال‌سنگ» کک شو و حرارتی، «سیلیس» ریخته‌گری، «منگنز» فولاد و سایر کانی‌های صنعتی است.

البته عمده مواد معدنی استخراجی به لحاظ وزنی با توجه به وجود پنج کارخانه سیمان در سطح استان در این صنایع مصرف می‌شود؛ سیمان آبیک با دو معدن در شمال شهر آبیک، کارخانه‌های سیمان تهران با سه معدن در کوه‌های بی‌بی شهربانو و سیمان شمال با دو معدن در بومهن در حال فعالیت است و همچنین بخش قابل توجهی از مواد معدنی مورد نیاز این واحدها هم از سایر معادن شهرستان‌های دماوند و پاکدشت تامین می‌شود.

عناوین برگزیده