تاریخ: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۳۸
بازدید: ۱۶۲
کد خبر: ۱۳۳۲۱۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
تکذیب افزایش بهای لوازم یدکی موتورسیکلت در بازار

ترخیص قطعات موتورسیکلت و دوچرخه از گمرک در انتظار مجوز بانک مرکزی

می متالز - رئیس اتحادیه فروشندگان دوچرخه، موتورسیکلت و لوازم یدکی ضمن اشاره به وضعیت ترخیص قطعات از گمرک از چگونگی قیمت‌ها و تامین لوازم یدکی موتورسیکلت در بازار خبر داد.
ترخیص قطعات موتورسیکلت و دوچرخه از گمرک در انتظار مجوز بانک مرکزی

به گزارش می متالز، رئیس اتحادیه فروشندگان دوچرخه، موتورسیکلت و لوازم یدکی ضمن اشاره به وضعیت ترخیص قطعات از گمرک از چگونگی قیمت‌ها و تامین لوازم یدکی موتورسیکلت در بازار خبر داد.

محمد خادم منصوری در خصوص وضعیت خرید و فروش موتورسیکلت در بازار اظهار داشت: در اواخر سال 98 و قبل از شیوع کرونا شاهد افزایش تقاضای خرید موتورسیکلت‌ به عنوان یک کالای سرمایه‌ای و با هدف کسب سود بودیم و در حال حاضر نیز افزایش نرخ ارز، خریداران را ترغیب به عرضه این موتورها به بازار نموده که افزایش قیمت‌ها را نیز تحت تاثیر نرخ ارز به همراه داشته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر واردات موتورهای چینی به داخل کشور انجام می‌شود، افزود: تقاضای خرید این موتورها در حال حاضر همچنان اندک است و همین امر به عنوان مانعی در جهت افزایش شدید قیمت‌ها عمل می‌نماید.

رئیس اتحادیه فروشندگان دوچرخه، موتورسیکلت و لوازم یدکی در خصوص افزایش بهای لوازم یدکی در بازار و عدم نظارت بر قیمت‌ها به موتورسیکلت‌ هوندا 125 اشاره کرد و گفت: بیشتر قطعات این موتور در داخل کشور ساخته می‌شود و قطعات مرتبط با انجین نیز از قبل از طریق واردات تامین شده و لولزم یدکی این موتورها در بازار با کمبود مواجه نیست.

خادم منصوری همچنین در خصوص وضعیت تامین قطعات موتورسیکلت‌های هندی بیان کرد: واردات قطعات این موتورها کاهش یافته و فقدان عرضه با وجود تقاضا، موجب مواجهه بازار قطعات یدکی با کمبود کالا می‌شود، اما با وجود این شرایط قیمت‌ این لوازم چندان افزایش نیافته و نظارت بر قیمت‌ها از طریق دستگاه‌های بازرسی نظیر تعزیرات، سازمان صنعت و معدن و اتحادیه صورت می‌گیرد.

وی در خصوص وضعیت تامین مواد اولیه تحت تاثیر افزایش نرخ ارز گفت: تامین مواد اولیه با یک روند کند و کاهشی پیش می‌رود. با توجه به مصرف مواد اولیه‌ای نظیر ورق برای ساخت گلگیر و همچنین آلومینیوم در صنعت موتورسیکلت‌سازی، بهای این مواد تحت تاثیر نوسان نرخ ارز مقداری افزایش داشته است.

رئیس اتحادیه فروشندگان دوچرخه، موتورسیکلت و لوازم یدکی در خصوص وضعیت خدمات پس از فروش گفت: رسیدگی به وضعیت خدمات پس از فروش در حیطه وظایف اتحادیه تولیدکنندگان قطعات و تعمیرکاران است اما لازم به ذکر است که شرکت‌های عرضه کننده موتورسیکلت موظف به ارائه خدمات پس از فروش هستند.

خادم منصوری افزود: وضعیت خدمات پس از فروش از سوی شرکت عرضه کننده موتورهای هندی حتی قبل از اقدام به واردات می‌بایست بررسی و لحاظ گردد و در حال حاضر انجین این موتورها در انبارها موجود است تا بتوانند جوابگوی تقاضا باشند. در خصوص موتور هوندا خدمات پس از فروش این موتورها با توجه به اینکه در تمامی نقاط ارائه می‌شود با مشکلی مواجه نیست.

رئیس اتحادیه فروشندگان دوچرخه، موتورسیکلت و لوازم یدکی در پایان در خصوص ترخیص قطعات از گمرک با اشاره به تامین ارز آزاد از سوی تولیدکنندگان خاطرنشان کرد: ترخیص برخی از قطعات موتورسیکلت از گمرک تاکنون هموار نشده و علاوه بر آن قطعات وارداتی دوچرخه نیز با همین مشکلات مواجه است؛ دوچرخه کالایی است که در داخل مونتاژ می‌شود و با توجه به اینکه واردات برخی از قطعات آن انجام شده اما مکمل این قطعات به دلیل عدم ارائه مجوز ترخیص از سوی بانک مرکزی در گمرک معطل مانده است؛ بر همین اساس بنده طی ارسال نامه‌ای به سازمان صنعت و معدن، در خصوص مشکلات ترخیص و تسهیل ترخیص قطعات درخواست‌های لازم را مطرح شده است.

عناوین برگزیده