تاریخ: ۰۵ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۴۶
بازدید: ۱۶۵
کد خبر: ۱۳۳۲۴۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

عرضه فولاد خارج از بورس برای ساماندهی یا رانت بیشتر!

می متالز - عدم شفافیت در هر جا و به هر اسمی تنها خروجی که خواهد داشت ایجاد رانت است. وقتی قیمت گذاری در بازاری غیر رقابتی تعیین شود لاجرم یا عرضه کننده‌گان ضرر خواهند کرد یا تقاضاکنندگان. در این بین یک وزارت خانه ناتوان با مدیرانی سیاسی و غیر تخصصی روبرو هستیم که پس از 5 ماه بلا تکلیفی قرار است در خوشبیناه ترین حالت یک فرد اصلاح طلب سیاسی را به عنوان وزیر بالای سر خود خواهد دید.
عرضه فولاد خارج از بورس برای ساماندهی یا رانت بیشتر!

به گزارش می متالز، سیاست های یک و بام دو هوای روحانی در کلیه قسمت ها دیگر صدای همه را درآورده است و شاید از این حیث شلخته ترین دولت ایران بعد از فتحعلی خان قاجار باشد. از یک طرف شرکت فولاد مبارکه از زیرمجموعه های ایمیدرو است با دادستانی توافق می کند که عرضه ورق خود را سهمیه بندی کند و از سوی دیگر حسن روحانی دستور می دهد که عرضه فولاد خارج از بورس صورت پذیرد.

آنچه در چند سال گذشته روحانی به همه از جمله شهروندان و طرفدارانش سابق خود ثابت کرده عدم توان در بعد نظارت به خصوص در بخش توزیع است. تا جایی که رئیس جمهور کشوری چون ایران یکی از افتخاراتش این می شود که دولتش در زمان تحریم توانسته مدیرت نموده تا آب و برق مردم قطع نشود.

حالا این دولت که  به اذعان خودش سطح توانش مدیرت توزیع آب و برق است و در همین توزیع فولاد در بورس اما و اگرهای بسیار وجود دارد، تصمیم گرفته فولاد را خارج از بوس عرضه کند. یعنی یک یا دو مرتبه نظارت را کاهش دهد و به اسم پروژه های عمرانی حواله ها دوباره در بازار آزاد سرگردان شوند.

در همین 6 ماهه گذشته بیش از صد عرضه انواع محصولات فولادی در بورس کالا از سوی وزارت صمت باطل اعلام شده است. کار به جایی رسیده است که قوه قضاییه برای جلوگیری از تعطیلی فولادسازی ها پیشنهاد داده که فولاد مبارکه ورق مورد نیاز شرکت های فولادی را به روش سهمیه بندی در اختیار تولید کننده ها قرار دهد.

عدم شفافیت در هر جا و به هر اسمی تنها خروجی که خواهد داشت ایجاد رانت است. وقتی قیمت گذاری در بازاری غیر رقابتی تعیین شود لاجرم یا عرضه کننده‌گان ضرر خواهند کرد یا تقاضاکنندگان. در این بین یک وزارت خانه ناتوان با مدیرانی سیاسی و غیر تخصصی روبرو هستیم که پس از 5 ماه بلا تکلیفی قرار است در خوشبیناه ترین حالت یک فرد اصلاح طلب سیاسی را به عنوان وزیر بالای سر خود خواهد دید.

ناتوانی وزارت صمت در مدیریت بازار فولادی ها بارها برای همه ثابت شده است. از این جمله سرگردانی چندین و چند ماه وفولاد سازی ها و معادن سنگ آهن بود.

حالا رئیس جمهور دستور داده است جهت سامان بخشیدن به بازار فولاد و جلوگیری از جهش قیمت ها عرضه فولاد خارج از بورس کالا باشد! این هدف اگر محقق شود خوب است اما فقط بعد از مدتی اخبار فساد گسترده را درباره شاهکار جدید خواهیم شنید.

مشکل افزایش قیمت ها کاهش ارزش پولی ملی و تورم است. قیمت تمام شده بالا و رقابت مصرف کننده داخلی با متقاضی خارجی است. به جای درمان های سنتی بهتر است تیم اقتصاد رئیس جمهور از خر شیطان پیاده شوند و کمی بر مبنای عقلانیت تصمیم های اقتصادی خود را اتخاذ و به حسن روحانی دیکته کنند.

منبع: اعتدال
عناوین برگزیده