تاریخ: ۰۹ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۰۰
بازدید: ۱۹۱
کد خبر: ۱۳۳۳۱۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در نشست کانون کارگزارن بورس و اوراق بهادار انجام شد:

بررسی ماده ۳۱ آیین‌نامه معاملات در شرکت بورس و اوراق بهادار تهران/ پیشنهاداتی برای کاهش محدودیت‌های کارگزاران

می متالز - روز گذشته جلسه کارگروه تخصصی «بیمه و مالیاتی، امور بانکی و اعتباری» کانون کارگزاران در محل این کانون برگزار شد. در این جلسه که مدیران کارگزاری‌ها و نیز نمایندگان سازمان بورس، فرابورس و شرکت بورس در آن حضور داشتند، میزان سقف سرمایه‌گذاری توسط شرکت‌های کارگزاری و نیز انواع تامین منابع مالی توسط کارگزارن به منظور اعطای اعتبار به مشتریان مورد بررسی قرار گرفت.
بررسی ماده ۳۱ آیین‌نامه معاملات در شرکت بورس و اوراق بهادار تهران/ پیشنهاداتی برای کاهش محدودیت‌های کارگزاران

به گزارش می متالز، در این نشست، کانون کارگزاران با توجه به شرایط فعلی بازارسرمایه، پیشنهادات جدیدی در خصوص اصلاح ماده ۳۱ آیین نامه اجرایی معاملات مطرح کرد که در حضور منوچهر میرزایی رئیس اداره بازرسی کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان شد، وی از تهیه برخی تغییرات در این خصوص در سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد که البته هنوز تصویب نشده است.

براساس این گزارش، پیشنهاد کانون، منوط به برداشته شدن محدودیت معاملاتی پرسنل کارگزاری‌ها به طور کلی و ایجاد ابزارهای نظارتی قوی‌تر برای رصد معاملات آنهاست؛ همچنین کانون کارگزارن در پیشنهادی دیگر عنوان کرد تا محدودیت سرمایه‌گذاری کارگزاران در اوراق بدون ریسک مانند سپرده بانکی و اوراق با درآمد ثابت برداشته شود تا آنها بتوانند به طور نامحدود سرمایه‌گذاری کنند؛ اما محدودیت در خصوص سرمایه گذاری در حوزه سهام به قوه خود مانند قبل باقی بماند، یعنی آنها بتوانند تا ۷۰ درصد در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند تا به این ترتیب ریسکشان کنترل شود.

طبق این پیشنهاد، کارگزار می‌تواند سرمایه‌گذاری بدون ریسک انجام دهد ولی در خصوص سرمایه‌گذاری در سهام یا صندوق‌های در سهام همانطور که اشاره شد می‌تواند تا ۷۰ درصد از حقوق صاحبان سهم را (به طور محدود) سرمایه‌گذاری کنند.

در انتهای این جلسه مقرر شد تا ابتدا پیشنهادات مطرح شده در کارگروه کانون کارگزاران مورد بررسی قرار بگیرد تا در صورت تایید اعضا به سازمان منتقل شود.

خاطر نشان می شود، در حال حاضر بنابر بند «ب» ماده ۳۱ آیین نامه معاملات در شرکت بورس اوراق بهادار تهران مصوب سال ۱۳۸۵ شورای عالی بورس، شرکت های کارگزاری تا سقف ۱۰۰ درصد سرمایه ثبت و پرداخت شده و یا ۷۰ درصد ارزش ویژه حقوق صاحبان سهام شرکت کارگزاری، هر کدام که کمتر باشد می توانند نسبت به خرید سهام و سرمایه گذاری در اوراق بهادار پذیرفته شده در بورس اقدام کند.

عناوین برگزیده