تاریخ: ۰۹ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۱۷
بازدید: ۱۴۲
کد خبر: ۱۳۳۴۳۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

قیمت آهن و نوسانات بازار ارز

می متالز - قیمت آهن آلات در چند ماهه ی اخیر آنچنان دچار بی ثباتی شده که اگر بخواهیم نموداری برای ان در نظر بگیریم باید روز به روز قیمت آهن آلات را در نمودار ذکر کنیم و به بررسی آن بپردازیم. با بالا رفتن قیمت هر یک از محصولات فولادی شاهد بالا رفتن دیگر محصولات مشابه هستیم، در واقع هر یک از محصولات انتظار قیمت دیگر محصولات را می کشد. قیمت های اعلام شده ای که از سوی نوردکاران فولادی نرخ گذاری می شود از سمت و سوهای دیگر قیمت ها را بالا و پایین میبرد. از جمله عواملی که بر قیمت محصولات تاثیر زیادی می گذارد، نوسانات قیمت ارز می باشد.
قیمت آهن و نوسانات بازار ارز

به گزارش می متالز، وسانات قیمت ارز می تواند قیمت تمام محصولات را دچار دگرگونی کند، حتی محصولات غیر فولادی و غیر مرتبط را از آن جایی که برای تولید مقاطع فولادی به واردات محصولات نیازمندیم، گران شدن این محصولات از همه جهات منطقی می باشد. قیمت ارز روز به روز با وجود تحریم ها تغییرات زیادی پیدا می کند و اگر بخواهیم نموداری برای قیمت ارز در نظر بگیریم شاهد نموداری ثابت و نرمال نمی باشیم؛ بنابراین قیمت هر یک از محصولات فولادی دچار صعود بی سابقه ای می شود. محصولات فولادی، هر کدام در صنایع مختلفی از جمله صنعت خودرو سازی، تولید محصولات خانگی، ساختمان سازی و… می تواند اثر مداومی را بر جای گذارد. در صنعت خودروسازی، فولادی به گونه ای گسترده کاربرد دارد، از بدنه ی خودرو تا کوچکترین اجزائی همانند پیچ و فلنج ها، فولاد به کار رفته است؛ پس گران شدن قیمت خودرو دور از انتظار نمی باشد.محصولات خانگی ای مانند یخچال، ماشین لباسشویی و… نیز از محصولات فولادی مانند ورق تهیه می شود. گران شدن هر یک از محصولات پایه همانند موارد ذکر شده بر زندگی تاثیر می گذارد. کاربرد های گسترده ی فولاد این عنصر را جز حیاتی ترین موارد زندگی انسان ها قرار داده است.

رشد فلزات اساسی در بورس

روند های معاملاتی در بازارهای سهام بورس در چندماهه ی اخیر رشد بیشتری نسبت به دیگر محصولات داشته است. به طور کلی اگر بخواهیم تاریخ معینی برای وارد شدن فلزات اساسی در بورس معین کنیم با نتیجه ی مطلوبی روبرو نخواهیم شد. واردات فلزات اساسی در بورس این جرقه ی ذهنی را برای سهام داران به وجود آورد که علاوه بر توسعه ی خط تولید محصولات فولادی، فلزات اساسی را در بورس کالا عرضه کنند. عرضه کردن فلزات اساسی در بورس کالا با نوسانات بسیار نرخ اندکی کار را سخت تر کرد اما با وارد شدن فلزات اساسی در بورس کالا علاوه بر اینکه نرخ ها از ثبات خاصی برخوردار شده، مردم نیز تمایل بیشتری برای خرید و فروش پیدا کردند. همه این عوامل باعث پیشرفت کشور در زمینه ی تولید شد. بعد از اینکه کشور پیشرفت خود را در تولید محصولات فولادی نشان داد سعی کرد، صادرات محصولات فولادی را توسعه دهد. پیشرفت روز افزون در بازار فلزات اساسی سبب شد تا سرمایه گذاران نقدینگی های خود را به سمت بازار محصولات فولادی سوق دهند. همه ی این فعالیت ها سبب شد تا بازار فلزات اساسی راه و روش خود را پیدا کند. در همین راستا سرمایه گذاران با حمایت همه جانبه ی سرمایه گذاران سبب شد صادرات محصولات فولادی رونق بیشتری پیدا کند. توانایی افزایش، تولید محصولات فولادی و حمایت های دولت از فرصت هایی است که نمی توان آن ها را دریغ کرد. به همین سبب تولید محصولات می تواند به سودآوری رونق بخشد. فلزات اساسی امروزه در بورس کالا از محبوبیت خاصی برخوردارند، به طوری که معامله گران ارزیابی معاملاتی بورس های اوراق بهادار، چشم اندازهای مثبتی را به خود دیده اند.

انتظارات قیمت در بازار آهن

دشوار بودن پیش بینی قیمت آهن آلات به دلایل مختلفی بستگی دارد. نرخ ارز، میزان تولید و تقاضای داخل، قمت سنگ آهن، بورس کالا هر کدام می تواند بر روی پیش بینی قیمت محصولات تاثیر بگذارد.

واردات هر یک از محصولات به خصوص محصولاتی که در کشور به طور میانگین تولید نمی شوند، می تواند بر روند قیمتی تاثیر گذار باشد. این تغییر روند قیمتی نیز با واردات محصولات در ارتباط می باشد و می تواند قیمت را بالا و پایین کند. بنابراین با بالا رفتن نرخ ارز واردات محصولات نیز با دگرگونی هایی مواجه است، از طرف دیگر بورس کالا با مشخص قیمت خود علاوه بر تعیین قیمت محصولات برای خریداران و مصرف کنندگان می تواند بر میزان عرضه و تقاضا تاثیر بسطایی داشته باشد. بورس کالا علاوه بر اینکه قیمت ها را به صورت روشن تر و واضح تری برای خریداران اعلام می کند، فروشی مطمئن را به طور حتمی در بر دارد. اینکه بورس جایی امن برای خرید محصولات فولادی است و برای خریداران آرامش خاطر یقینی را به به همراه می آورد. مساله ی مهمی که می تواند در میزان عرضه ی بازار بورس مورد توجه قرار گیرد، افزایش قیمت ها است. میزان عرضه ی محصولات فولادی در بورس کالا می تواند از عواملی باشد که میزان تقاضا را تحت تاثیر قرار دهد. قیمت محصولات فولادی با توجه به روند قیمت ها می تواند صعودی بودن را تجربه کند. عوامل مستقیم و غیر مستقیم می تواند نسبت عرضه ی محصولات فولادی را تغییر دهد. التهاباتی که در بازار رخ می دهد، پیش بینی قیمت ها را سخخت تر میکند، بنابراین نمی توانیم بگوییم روند قیمت محصولات فولادی در چه زمانی صعودی و نزولی خواهد بود.

اما نکته ای که می توان به آن اشاره کرد و شاید عاملی مهم در تغییر قیمت به صورت ثابت می باشد، تغییر فصل است. تغییرات فصلی این امکان را به وجود می آورد که تقاضا و عرضه در زمان معینی از سال روند صعودی را به چشم ببیند.

عامل دیگری گه بر قیمت محصولات فولادی تا حدودی از اهمیت خاصی برخوردار می باشد، هزینه ی مواد اولیه است. تغییرات لحظه ای در بازار فولاد و دیگر بازارها سبب می شود تا عواملی مانند ترکیب شیمیایی فولادهای زنگ نزن مثل نیکل و کروم بر قیمت نهایی تاثیر می گذارد، زیرا این عوامل برای ذوب و شکل دهی فلزات ضروری می باشند. بنابراین درصد و میزان استفاده این مواد در محصولات فولادی را باید، مدنظر قرار داد. هزینه های حمل و نقل و انرژی نیز می توانند با درصد کمتری بر قیمت ها تاثیر گذار باشند. پس می توان گفت بازار فولاد برای زمانی طولانی مدت ثبات نخواهد داشت و نمودار بازار آهن را با نوسانات زیادی همراه می کند، بنابراین نمودار بازار آهن آلات اندکی صعودی و نزولی خواهد بود.

عناوین برگزیده