تاریخ: ۰۹ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۵۶
بازدید: ۴۹۷
کد خبر: ۱۳۳۴۷۹
سرویس خبر : انرژی

ثبت رکوردی جدید در حفاری چاه‌های نفت و گاز

می متالز - مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران رکوردی جدید را در حفاری فاز ½ ۱۷چاه‌های اکتشافی ثبت کرد.
ثبت رکوردی جدید در حفاری چاه‌های نفت و گاز

به گزارش می متالز، مدیریت اکتشاف با توجه به قرارگیری اهداف اکتشافی پروژه رام ۱ در عمق عمودی بیش از ۴۵۰۰ متر، رشته جداری میانی ۸/۳ ۱۳ اینچ این چاه در عمق ۳۴۷۳ متری با موفقیت طراحی، رانده و نصب شد. حفره فاز ۲/۱ ۱۷ اینچ این چاه با شرایط هیدرولیکی بسیار محدود و در سازند های رسی و چسبنده آغاجاری، میشان و گچساران با حداکثر فشار کاری استند پایپ  ۳۰۰۰ پام حفاری شد و پس از بهسازی حفره در یک Round Trip با موفقیت رانده شد.

تاکنون در دنیا چنین رشته جداری عمیقی در چندین چاه نفت و گاز و در آبهای عمیق (آبهای با عمق بیش از ۱۲۵ متر) رانده شده است. در ایران نیز تنها در چاه گلمهک ۱، جداری مشابه در عمق ۴۲۰۱ متری رانده شده بود که می توان عمق این جداری را در رتبه اول قلمداد کرد.

هم اکنون چاه رام ۱ با دکل حفاری۲۰۰۰ اسب بخار- ۳۱ فتح از شرکت ملی حفاری، جهت دستیابی به اهداف اکتشافی و امید شنیدن خبرهای اکتشافی و ذخایر نفتی جدید در آینده نزدیک در حال حفاری است.

از نکات بارز فاز “۲/۱ ۱۷ چاه رام-۱، استفاده از دستگاه حفاری با توان ۲۰۰۰ اسب بخار و سیمان‌کاری یک مرحله ای جداری “۸/۳ ۱۳ است، عملیات جداری “۸/۳ ۱۳ چاه گلمهک ۱ با دکل ۳۰۰۰ اسب بخار و سیمان‌کاری دو مرحله ای (که عملیاتی با ریسک پایین به‌شمار می‌آید) صورت گرفته‌بود. چاه‌های مشابه در دنیا با دستگاه‌های حفاری با توان بالای ۳۰۰۰ اسب بخار، جهت کاهش ریسک‌های مرتبط حفاری شده‌اند.

.Tiber Oil Field, Keathly Canyon block 12, Deepest Oil well in history at vertical depth of 10,685m, in 1259 m of water.

.Horizon Drilling Rig, Owner: Transocean’s Titan, Located in the Gulf of Mexico at a depth of 1500 m

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده