تاریخ: ۰۸ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۳۸
بازدید: ۱۵۰
کد خبر: ۱۳۳۵۷۳
سرویس خبر : آهن و فولاد
هشدار به تاجران فولاد

رکود تورمی در انتظار آهن‌آلات

می متالز - نرخ فروش میلگرد و تیرآهن در بازار آزاد از ابتدای امسال تاکنون رشد قابل‌توجهی را پشت‌سر گذاشته است. البته در برخی بازه‌های زمانی ثبات در این بازار جریان داشته یا حتی شاهد بازگشت قیمت‌ها به روند نزولی هم بوده‌ایم. اما از ابتدای هفته جاری، نرخ فروش مقاطع طویل فولادی در بازار آزاد، افزایشی شده است. بنا به اعتقاد فعالان بازار، قیمت‌ها با تکیه بر رشد قیمت شمش در رینگ معاملات بورس کالا، افزایشی خواهد بود.
رکود تورمی در انتظار آهن‌آلات

به گزارش می متالز، اما نکته مهم این است که این کلاف سردرگم تا چه زمانی ادامه می‌یابد؟ بازار تیرآهن و میلگرد تا کی کشش رشد قیمتی را خواهد داشت؟ درحال‌حاضر، ۳تریلی آهن، یک میلیارد تومان فروخته می‌شود. اما آیا این بازار همچنان کشش رشد نرخ فولاد را دارد؟
گفتنی است میانگین نرخ فروش میلگرد در روز یک‌شنبه ۶ مهر برابر ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان به‌ازای هر کیلوگرم گزارش شد. اما آیا بازار توان خرید و فروش میلگرد با این قیمت را دارد؟ تا چه زمانی بازار همچنان به افزایش نرخ فروش میلگرد و تیرآهن، چراغ سبز نشان می‌دهد؟ علاوه بر این در چنین شرایطی آیا همچنان امکان تداوم واسطه‌گری وجود دارد؟
 

تقاضای مصرفی نداریم

رشد قیمت آهن‌آلات را باید ناشی از مشکلات کلان اقتصادی دانست و افزود: هر شوک جدید، زمینه رشد قیمت‌ها را فراهم می‌کند. بدین‌معنی که عده‌ای خریدار جدید به این بازار ورود می‌کنند. یعنی خریداران غیرواقعی به سمت این بازار روانه می‌شوند و زمینه رشد کاذب قیمت‌ها را فراهم می‌کنند. اما بازار تقاضای مصرفی ندارد. فصل پاییز، زمان ساخت‌وساز و افزایش مصرف فولاد نیست.
در چنین موقعیتی چنانچه شرایط ثابت باشد یا از تداوم همین موقعیت اطمینان حاصل شود، دیگر شاهد رشد قیمت‌ها نخواهیم بود. درواقع عدم‌اعتماد به شرایط روزهای آینده، نبود اطمینان نسبت به تصمیم‌گیری‌ها درباره بازار و متولیان امر و همچنین نبود افقی روشن و شفاف از آینده، زمینه رشد التهاب را در بازار آهن و فولاد فراهم کرده است. بنابراین چنانچه شرایط ثابت شود، همه افرادی که در روزهای گذشته، انواع آهن‌آلات را خریداری کرده‌اند، فروشنده می‌شوند و ثبات به این بازار باز می‌گردد. 
 

رکود در بازار فولاد نزدیک است 

همانطور که پیش‌تر هم اشاره شد خریداران کنونی تیرآهن و میلگرد، مصرف‌کننده واقعی نیستند، چراکه مصرف‌کننده واقعی در چنین شرایطی و با توجه به نرخ قابل توجه قیمت‌ها به بازار ورود پیدا نمی‌کند. 
گفتنی است این بازار بیش از این هم ظرفیت رشد قیمتی ندارد؛ بنابراین پیش‌بینی رکود برای آینده نزدیک این بازارها دور از ذهن نیست. در ادامه با سایه افکندن رکود بر بازار آهن‌آلات از حجم خرید و فروش‌ها کاسته می‌شود. درنتیجه نقدینگی تولیدکننده‌ها محدود خواهد شد و دود این مشکلات به چشم فعالان صنعتی می‌رود. البته برخی خریداران محصولات فولادی هم درنتیجه این شرایط متضرر می‌شوند. 
 

نگاهی به جزییات دقیق قیمت‌ها

بازار محصولات طویل فولادی ماه‌های پرالتهابی را پشت‌سر گذاشته است. روند رو به رشد قیمت‌ها در این بازار به قدری سریع بوده که آنطور که باید به این موضوع و دلایل آن پرداخته نشده است. تاجایی‌که اگر این روند صعود و میزان آن را با دقت بررسی کنیم، این حجم از افزایش برایمان تعجب‌برانگیز خواهد بود. 
نمودار یک، روند قیمت هر کیلوگرم میلگرد سایز ۱۰ را در بازار آزاد از تاریخ اول اردیبهشت ۹۹ تا ۶ مهر همین سال نشان می‌دهد. همانطور که در نمودار مشاهده می‌شود قیمت این سایز میلگرد از ۶۱۵۰ تومان به‌ازای هر کیلوگرم در تاریخ اول اردیبهشت به ۱۲۳۰۰ تومان در ۶ مهر ماه رسیده است. یعنی نرخ فروش این محصول در بازه زمانی حدود ۵ ماهه، ۱۰۰ درصد افزایش داشته است. براساس آنچه در نمودار ۲ مشاهده می‌شود تیرآهن سایز ۱۶ در تاریخ یکم اردیبهشت امسال با نرخ ۱۲۲۰۰ تومان به‌ازای هر شاخه در بازار آزاد فروخته شد. 

نرخ فروش همین محصول در ۶ مهر ماه به۲۷۶۰۰ تومان افزایش یافت؛ یعنی نرخ فروش این محصول افزایش بیش از ۱۲۶ درصدی را تجربه کرده است. این روزها دلایل متعددی برای تشریح این رشد قیمتی، عنوان می‌شود که از مهم‌ترین آنها می‌توان به بی‌ثباتی در شرایط اقتصادی کشور اشاره کرد. این دست نابسامانی‌ها بر بی‌ثباتی این بازار افزوده است. با این وجود، در برخی مقاطع زمانی شاهد بازگشت آرامش به این بازار و حتی نزولی شدن مجدد قیمت‌ها بودیم. این روند کاهشی قیمت‌ها بسیاری را به تداوم این شرایط و کاهش قیمت‌ها امیدوار کرد. اما این روند نزولی چندان هم پایدار نبوده است.

درنتیجه در بازه‌های زمانی متفاوت شاهد افت قیمت‌ها بودیم. کما اینکه بازار مقاطع طویل فولادی هفته گذشته روزهای به نسبت آرامی را پشت‌سر گذاشت. رشد بهای ارز نیمایی از دیگر دلایلی است که زمینه رشد قیمت‌ها را فراهم کرده است، چراکه سیگنال افزایش قیمت را به تاجران و دلالان اعلام کرده است. طبیعتا با رشد قیمت معاملات در رینگ معاملاتی بورس کالا، نرخ فروش در بازار آزاد نیز به مراتب افزایش بیشتری را تجربه خواهد کرد. تیرآهن سایز ۱۶ در رنج قیمتی ۲۷۲۰۰ تومان به ازای هر شاخه فروش رفت اما این روند ادامه نداشت. از ۵ مهرماه دوباره شاهد بازگشت التهاب به بازار مقاطع طویل فولادی بودیم. شاید رشد یکباره نرخ ارز در این روز و حرکت دلار بازار آزاد به سمت مرز ۲۹ هزار تومانی را باید علت اصلی بازگشت تنش به این بازار و روند رو به رشد قیمتی دانست. درواقع رشد نرخ ارز در نقش محرکی زمینه رشد قیمت را فراهم کرد. 
 

دو روی سکه بازار فولاد

پیش‌بینی بازار آینده فولاد در شرایطی که قیمت‌ها نوسان دارند، اهمیت دوچندانی می‌یابد. این بازار هم دو روی متفاوت دارد. سقوط قیمتی یک روی این سکه است که سرانجام نمایان می‌شود اما زمان آن اهمیت دارد. بسیاری از فعالان بازار آهن و فولاد شروع این روند نزولی را چندان دور نمی‌دانند. توجه به این نکته ضروری به‌نظر می‌رسد که طی ماه‌های ابتدایی امسال روند ساخت‌وساز در کشور محدود شده است. علاوه بر این در سایه محدودیت بودجه‌های عمرانی، پروژه‌های زیرساختی نیز اجرایی نمی‌شود. به‌علاوه آنکه در آستانه فصل‌های سرد سال و شروع بارندگی قرار داریم، یعنی میزان تقاضای مصرفی برای خرید محصولات فولادی ساختمانی بیش از قبل کاهش می‌یابد. این افت می‌تواند به منزله هشداری جدی به تاجران این بازار باشد. چراکه اگر نرخ ارز به هر دلیلی کاهشی شود یا حتی ثابت بماند، خرید و فروش در این بازار به حداقل می‌رسد. درنتیجه سقوط قیمتی دور از انتظار نخواهد بود. 

البته روی دیگر این سکه تداوم روند صعودی ارز است. این رشد می‌تواند زمینه افزایش مجدد قیمت‌ها را فراهم کند. همچنان تقاضای غیرمصرفی و با هدف حفظ ارزش پول در این بازار شکل می‌گیرد و قیمت‌ها افزایش می‌یابند. اما تداوم این روند بدون تردید به ضرر تولیدکننده نهایی خواهد بود. چراکه در چنین شرایطی از حجم معاملات به‌شدت کاسته می‌شود و این فعالان اقتصادی هستند که متضرر می‌شوند.

منبع: صمت
عناوین برگزیده