تاریخ: ۱۰ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۱۹
بازدید: ۲۶۳
کد خبر: ۱۳۳۸۲۶
سرویس خبر : محیط زیست

واگذاری معادن جدید در استان گیلان باید منوط به تدوین پیوست زیست‌محیطی باشد

می متالز - استاندار گیلان هدفگذاری فعال کردن تعدادی از معادن راکد و نیمه‌فعال گیلان در سال ۹۹ را ضروری خواند و گفت: با توجه به موقعیت گیلان این استان به یک اسکله معدنی و صادراتی نیاز دارد.
واگذاری معادن جدید در استان گیلان باید منوط به تدوین پیوست زیست‌محیطی باشد

به گزارش می متالز، ارسلان زارع در جلسه شورای معادن استان گیلان که با حضور تعدادی از نمایندگان مردم  گیلان در مجلس برگزار شد اظهار داشت: لازم است در راستای افزایش اشتغالزایی و درآمد سرانه تعدادی از معادن راکد و نیمه‌فعال گیلان راه‌اندازی و هدفگذاری‌های لازم درباره آن انجام شود.

استاندار گیلان موقعیت جغرافیایی گیلان، همسایگی آن با کشورهای شمالی و نیز خط ریلی استان و اتصال آن به منطقه آزاد انزلی در آینده را مورد توجه قرار داد و با بیان اینکه گیلان به احداث اسکله معدنی و صادراتی نیاز دارد افزود: صیانت از محیط‌زیست در کنار بهره‌برداری از معادن امری مهم است که باید در گیلان مورد توجه واقع شود.

زارع با تأکید بر اینکه واگذاری معادن جدید در استان گیلان باید منوط به تدوین پیوست زیست‌محیطی باشد رعایت حقوق شهروندی، انجام تعهد و مسئولیت اجتماعی در مورد ساکنان نواحی اطراف معادن را خواستار شد و عنوان کرد: گیلان ظرفیت‌های اقتصادی بسیار ویژه‌ای دارد و یکی از این ظرفیت‌ها که باید خوب از آن استفاده شود معادن استان است.

نماینده عالی دولت در استان گیلان با تأکید بر اینکه در شرایط امروز کشور و اعمال تحریم‌های ظالمانه دشمن باید در حوزه خودکفایی ملی گام‌های جدی‌تری برداریم تصریح کرد: بهره‌برداری اصولی از معادن و توجه به ظرفیت‌های جدید در کنار شناسایی پتانسیل‌های آن در شهرستان‌های مختلف استان گیلان باید در دستور کار قرار گیرد.

وی جنگل‌کاری حداقل سه برابری از سوی بهره‌برداران حوزه معدن در استان گیلان را یکی از پیوست‌هایی که باید رعایت شود تلقی کرد و با بیان اینکه توجه به حفظ محیط‌زیست در کنار بهره‌برداری از معادن لازم است ابراز داشت: فعالان حوزه معادن ضمن بهره‌برداری از معدن باید حفظ شرایط زندگی ساکنان محلی آن نواحی هم تلاش کنند.

استاندار گیلان توسعه نواحی اطراف معادن را توسط بهره‌برداران آن بسیار حائز اهمیت اعلام کرد و با اشاره به اینکه حفظ محیط‌زیست و رعایت حقوق شهروندی در بحث معدن ضروری است خاطرنشان کرد: باید بهره‌برداران معادنی که پیوست‌های زیست‌محیطی را رعایت می‌کنند تشویق شوند تا با این کار موجبات تنویر افکار عمومی فراهم شود.

نماینده مردم رشت در مجلس نیز در این جلسه استفاده بهینه از پتانسیل‌های اقتصادی و معدنی گیلان را در جهت پیشبرد اهداف توسعه‌ای استان خواستار شد و اظهار داشت: نظارت بر اجرای فعالیت‌های بهره‌برداران در معادن استان گیلان امری است که همه نسبت به آن تأکید و حساسیت لازم را دارند.

محمدرضا احمدی‌سنگری چاره‌اندیشی و اتخاذ تدبیری لازم در مورد رفع آسیب‌های وارده به جاده‌ها و محورهای حمل و نقل جاده‌ای ناشی از تردد خودروهای شرکت‌های بهره‌بردار از معادن را نیز ضروری دانست و عنوان کرد: می‌توان با رعایت کامل نکات زیست‌محیطی و قانونی از معادن موجود در استان گیلان بهره‌برداری بهینه کرد.

مهرداد گودرزوند چگینی نماینده مردم رودبار در مجلس نیز در این جلسه معادن را از ارزشمند‌ترین داشته‌های گیلان تلقی کرد و با بیان اینکه شهرستان رودبار ذخایر بالایی در بخش معادن دارد اظهار داشت: باید بخشی از منافع برداشت از معادن به روستانشینان و ساکنان آن نواحی برسد از طرفی پیوست‌های زیست‌محیطی هم رعایت شود.

عناوین برگزیده