تاریخ: ۱۴ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۰۶
بازدید: ۳۸۳
کد خبر: ۱۳۴۳۱۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اعلام کرد؛

آرامش بازار فولاد با رشد عرضه ها در بورس کالا

می متالز - جعفر قادری در واکنش به برخی صحبت های مطرح شده درباره رشد قیمت محصولات فولادی به عنوان مواد اولیه تولید مسکن گفت: در برخی اظهار نظرها مشاهده می شود که بورس کالا به عنوان عامل رشد قیمت فولاد مطرح شده که این دست اظهارنظرها غیرکارشناسی است چراکه براساس نظام بازار، عرضه کم یا تقاضای بالای یک محصول عامل رشد قیمت هاست که بورس کالا ارتباطی با این دو مولفه ندارد بلکه این بورس، بستر معاملات را فراهم می کند.
آرامش بازار فولاد با رشد عرضه ها در بورس کالا

جعفر قادری کمیسیون برنامه و بودجه

به گزارش می متالز، قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: بهره گیری از سازوکار بورس کالا در تعادل بخشی به بازارها بهترین شیوه برای اقتصاد کشور است، اما اینکه عرضه محصولات کم می شود یا اینکه متقاضیان خرید واقعی نیستند، ارتباطی به بستر معامله یعنی بورس کالا ندارد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی افزود: دولت باید از عرضه کالاها در بورس کالا به ویژه فولاد حمایت کند و در طرف مقابل سیاست گذاران بازار فولاد باید در واقعی سازی تقاضای ورودی به بورس که از طریق سامانه بهین یاب وزارت صمت شکل می گیرد، تمرکز داشته باشد.

وی با بیان اینکه دولت باید بتواند با قرار دادن صحیح عرضه و تقاضا، بازار را به بهترین شکل مدیریت کند، ادامه داد: نباید انگیزه ورود تولیدکنندگان به بورس کالا را کاهش داد و اجازه داد دخالت های دستوری مانع عرضه شرکت های بزرگ فولادی کشور که سال‌ها در بورس کالا حضور دارند، شوند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: عرضه فولاد در بورس کالا باعث شده است قیمت ها براساس عرضه و تقاضا تعیین شود و معاملات به صورت شفاف انجام گیرد؛ در این میان به طور یقین اگر فولاد یا سایر محصولات استراتژیک کشور در بورس کالا معامله نشود، شاهد رانت، فساد و دلال بازی در صنعت فولاد خواهیم بود و این موضوع ضربات جبران ناپذیری را به بازار این محصولات وارد خواهد کرد.

قادری با بیان اینکه باید از همه ابزارهای موجود برای هدایت نقدینگی به سمت تولید استفاده شود، افزود: باید نقدینگی جمع آوری و به سمت تولید برود جزء این راهی برای رها شدن از شرایط فعلی نداریم و در این راستا بورس کالا می تواند نقش بسزایی در حوزه بازارهای کالایی داشته باشد چرا که سازوکار این بورس ضمن شفافیت قیمتی به هدایت نقدینگی به سمت چرخه تولید کمک می کند.

نماینده مردم شیراز در مجلس گفت: حضور همزمان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در بورس کالا و نظارت بر میزان عرضه ها و ورود خریداران، می‌تواند در پایان سال جاری، جهش تولید را محقق کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید بر عرضه فولاد در بورس کالا، افزود: با ایجاد شفافیت در عرضه فولادسازان و همچنین ورود خریداران که باید مصرف کننده اصلی باشند و وظیفه این امر بر دوش وزارت صمت است، باید جلوی فساد و رانت را در بازار گرفت که در این حوزه ها، بهره مندی از بورس کالا و ابزارهای مالی این بورس راهگشا است.

عناوین برگزیده