تاریخ: ۱۵ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۰۴
بازدید: ۱۵۰
کد خبر: ۱۳۴۵۵۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

بازار سرمایه یاری‌رسان بخش تولید است

می متالز - عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: به‌منظور جلوگیری از رشد یکباره نرخ ارز و همچنین حفظ ارزش پول ملی،‌ باید کانال‌هایی برای هدایت نقدینگی به سمت تولید ایجاد کنیم.
بازار سرمایه یاری‌رسان بخش تولید است

بازار سرمایه یاری‌رسان بخش تولید است

به گزارش می متالز، جعفر قادری با اشاره به اینکه بانک مرکزی باید برخی از کارها مانند به وجود آوردن زمینه تسهیل صادرات و برگشت ارز که در دست انجام است را سریع‌تر عملیاتی سازد، گفت: بدون شک برای تامین مواد اولیه خطوط تولیدی نیاز است تا ارز اختصاص داده شود، زیرا چنانچه مواد اولیه وارد نشود، صادرات هم وجود نخواهد داشت.

وی افزود: همه تلاش‌ها باید بر این اصل استوار باشد که نیازهای ارزی را در داخل کشور تامین کنیم و وابسته به خارج نباشیم افزون بر این باید کانال‌هایی که می‌توانند نقدینگی را به سمت بخش تولید ببرند را مدنظرقرار داد، زیرا این نقدینگی‌ها به صورت سرگردان در هر بخشی ایجاد مشکل می‌کند و می‌تواند به سرعت افزایش قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی را به همراه آورد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه در این رابطه یادآور شد: مشکل فوق با حرکات کُند و لاک‌ پشتی حل نخواهد شد، بنابراین نیاز است تا به سرعت مقررات‌زدایی در دستور کار دولت قرار گیرد. همچنین دقت و توجه به شرکت‌های دانش بنیان که توانایی کاهش فاصله فنی و تکنولوژی با کشورهای پیشرفته را دارد، افزایش یابد، زیرا این مساله نیاز به واردات را کاهش و زمینه برای توسعه صادرات را فراهم می‌آورد.

قادری تاکید کرد: حمایت از تولید شاه کلید همه سیاست‌هایی است که می‌تواند در این شرایط مشکل را حل کند. این مساله از ورود نقدینگی و کانال‌هایی که با رانت همراه هستند را مشکل‌دار می‌کند زیرا چنانچه نسبت به تولید بی‌توجهی صورت گیرد زمینه رشد نقدینگی بیشتر فراهم خواهد شد که در مقاطع مختلف مشکل‌زا است.

وی اظهار کرد: افزون براین باید درنظر داشت که حل مسائل مختلف در حوزه‌های بازارسرمایه، کمک به تسهیل ساخت مسکن و … به بخش‌های مختلف تولید کمک موثری خواهد کرد که این مساله نباید دور از نظر باقی بماند.

این عضو خانه ملت درباره کمک مجلس به دولت در این زمینه تصریح کرد: نمایندگان لوایحی که توسط دولت به مجلس تقدیم می‌شود را مورد حمایت قرارمی‌دهند و هر جا نیاز بود، هماهنگی‌های لازم را صورت خواهند داد افزون براین طرح‌هایی هم مجلس در دست اقدام و پیگیری دارد تا با کمک آنها فضای کسب و کار بهبود یابد.

قادری درباره تبعات افت ارزش پول ملی بیان کرد: افت ارزش پول ملی بازار را بی‌ثبات می‌کند و با توجه به وابستگی تولید داخلی به مواد اولیه، ماشین‌آلات و تجهیزات خارجی بنابراین هراندازه ارزش پول ملی کاهش یابد، نرخ تورم افزایش می‌یابد و خلاف برخی از کشورها که کاهش ارزش پول ملی به رشد صادرات می‌انجامد در ایران ارز تبدیل به کالای سرمایه‌ای می‌شود.

وی افزود: افزایش قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی منجر به افزایش واردات و بی‌ثباتی و به هم خوردن تعادل اقتصادی و بی‌عدالتی بین مناطق، قشرها و گروه‌های مختلف می‌شود.

عناوین برگزیده