تاریخ: ۱۳ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۰۵
بازدید: ۱۷۹
کد خبر: ۱۳۴۹۰۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
معاون توسعه و تامین جهان‌ فولاد سیرجان مطرح کرد

اجرای همزمان ۵ پروژه در دوران تحریم

می متالز - شرکت جهان فولاد سیرجان یکی از شرکت‌های تابعه شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر (با مالکیت بیش از ۵۰درصد از سهام) است که نیاز اولیه خوراک برای تولید محصولات خود نظیر آهن‌اسفنجی، شمش‌فولاد و میلگرد را از مجموعه گل‌گهر تامین می‌کند.
اجرای همزمان ۵ پروژه در دوران تحریم

به گزارش می متالز، به گفته مدیران این شرکت، جهان فولاد به دلیل هم‌جواری با معدن گل‌گهر در تامین خوراک اولیه مشکلی ندارد. این شرکت همچنین برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای خود و تامین تجهیزات، به دنبال راه‌اندازی و اجرای طرح واحد تولید شمش علاوه‌بر اجرا و راه‌اندازی پروژه‌های جدید است. در  همین راستا  معاون توسعه و تامین این شرکت بر این باور است که نبود رویه‌ای مشخص در قوانین وضع ‌شده می‌تواند برای فضای کسب‌وکار یک بنگاه‌اقتصادی مانند سم برای بدن انسان، مسموم‌کننده باشد. طاهرهدایتی خبر می‌دهد که جهان فولاد سیرجان در شرایط تحریم توانسته است ۵ پروژه مهم را همزمان پیش ببرد.  در ادامه گفت‌وگوی مفصل با طاهر هدایتی را می‌خوانید:

تصمیم‌گیری‌های پرنوسان دولت در زمینه نرخ ارز طی دو سال اخیر، چه اثری بر فعالیت توسعه‌ای شرکت گذاشته است؟ بر این اساس برنامه‌های توسعه‌ای جهان فولاد سیرجان چگونه پیش می‌رود؟

آنچه مسلم است نوسانات و تصمیم‌های خلق‌الساعه و همچنین تغییرات و بخشنامه‌های پی‌درپی وزارت صمت، بانک مرکزی و گمرک و به عبارتی عدم تعیین رویه مشخص و تصمیمات غیرکارشناسی، برای برنامه‌های توسعه‌ای مضر خواهد بود و نه‌تنها موجب سردرگمی ‌و بی‌اعتمادی می‌شود، بلکه باعث افزایش هزینه‌های اجرایی نیز خواهد شد.

در این ‌ارتباط شرکت جهان فولاد سیرجان در تصمیم‌سازی‌ها با این مشکل روبه‌رو بوده و برای تعدادی از قراردادهای تامین کالا یا خدمات به دلیل تغییرات نرخ ارز، با چالش‌هایی مواجه شده است که امید است باثبات و کاهش نوسانات، شرایط برای سرعت بخشیدن به توسعه مهیا شود.

در زمینه پروژه‌ها، با توجه به راه‌اندازی واحد ذوب و ریخته‌گری در سال گذشته، عملکرد شرکت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 با اتخاذ تدابیر کارشناسی در بدترین شرایط تحریمی‌و در زمان بسیار کوتاه سه پروژه بزرگ و دو پروژه متوسط در شرکت جهان فولاد سیرجان اجرا شد و به بهره‌برداری رسید که آخرین مورد آن پروژه فولادسازی یک‌میلیون تنی بوده است. بنابراین فکر می‌کنم در مقایسه با شرکت‌های مشابه موفق بوده و توانسته‌ایم در این صنعت بسیار مسوولانه و پرتلاش ظاهر شویم؛ ترازوی مقایسه عملکرد شرکت جهان فولاد می‌تواند زمان و کیفیت اجرای پروژه‌ها با در نظر گرفتن شرایط تحریمی ‌باشد و از طرفی ارزیابی سازمان‌های مسوول و مرتبط و صدور گواهی‌های مرتبط است.

به لحاظ تامین تجهیزات و فناوری با توجه به تحریم‌های ظالمانه روند تامین را در این زمینه چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تحریم ظالمانه تاثیر منفی داشته، ولی خوشبختانه باهمت و تلاش همکاران و مدیریت صحیح طوری عمل کردیم که تحریم کمترین تاثیر را در فرآیند اجرای پروژه داشته است و در واقع با راهکارهای جایگزین و صرف وقت و هزینه بیشتر مانع توقف کار شدیم تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن ۵ پروژه بزرگ و متوسط را در دوره تحریم اجرا کرده و به بهره‌برداری رسانده‌ایم.

این در حالی است که در بعضی از موارد مثل تامین بخشی از تجهیزات مانند گیربکس‌های جرثقیل‌های سنگین حمل مذاب یا سیستم هیدرولیک کوره و همچنین برای خدمات کارشناسی به‌خصوص برای راه‌اندازی تجهیزات مهم و حساس خط تولید (و به‌رغم وجود قرارداد با شرکت‌های خارجی) با مشکل مواجه شدیم که با جایگزینی شرکت‌های توانمند داخلی و استفاده از کارشناسان مجرب ایرانی، نیاز به خارجی‌ها را حذف و به حداقل رساندیم.

جهان فولاد سیرجان به‌عنوان تولیدکننده میلگرد و شمش تا چه میزان از توان متخصصان داخلی برای پیشبرد طرح‌های خود بهره می‌گیرد؟

در بخش طراحی و مهندسی به جز موارد خاص در بقیه موارد از متخصصان داخلی استفاده‌ شده و در بخش تجهیزات و برای حمایت تولید داخل و به‌رغم برنامه اولیه، بیش از ۶۰ درصد تجهیزات در داخل کشور و توسط سازندگان داخلی ساخته شد؛ حتی در بعضی از قسمت‌ها مانند مواد نسوز تقریبا ۱۰۰ درصد و بخش عمده موادمصرفی از سازندگان داخلی استفاده می‌شود بنابراین فعلا وابستگی به خارج به حداقل ممکن رسیده و فقط می‌توان به الکترود گرافیتی و قطعات یدکی خاص اشاره کرد.

برای دستیابی هر چه سریع‌تر به اهداف شرکت و اجرای طرح‌های توسعه‌ای به چه تمهیداتی نیاز دارید؟

شرکت جهان فولاد سیرجان به‌عنوان یکی از شرکت‌های موفق تولیدی ایران و منطقه گل‌گهر چند پروژه بزرگ را در قالب فاز دوم در دست بررسی یا شروع به اجرا دارد. ازجمله این پروژه‌ها می‌توان به پلنت‌های تولید آهن‌اسفنجی مگامدول با ظرفیت یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار تن در سال، تولید میلگرد به‌صورت کلاف با ظرفیت ۳۵۰ هزار تن در سال، تولید فولاد آلیاژی با ظرفیت ۵۰۰ هزار تن در سال و کارخانه فولادسازی با ظرفیت ۱۳۰۰ هزار تن در سال اشاره کرد که زیرساخت و مجوز لازم اخذ و بخشی از کارهای مهندسی پایه این پروژه‌ها انجام ‌شده و از نیمه دوم سال ۹۹ به‌تدریج عملیات اجرایی آنها شروع خواهد شد.

جهان فولاد سیرجان در زمینه بومی‌سازی قطعات و تجهیزات تا چه میزان فعالیت داشته و چه برنامه‌هایی در این زمینه دارد؟

از آنجا‌که شرکت جهان فولاد یکی از رسالت‌های خود را حمایت از تولید داخل و کاهش وابستگی به خارج می‌داند و در این راستا چه در زمان اجرا پروژه‌ها و چه در بخش بهره‌برداری با اهداف مشخص و با برنامه‌ریزی به دنبال بومی‌سازی قطعات و تجهیزات و مواد مصرفی است و بخش زیادی از قطعات در حال خرید از سازندگان داخل است و در این ‌ارتباط با ایجاد یک واحد مهندسی معکوس و بومی‌سازی به‌طور فعال در حال شناسایی و هدایت برای استفاده حداکثری از ظرفیت‌های تولید داخل است.

عناوین برگزیده