تاریخ: ۱۵ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۰۲
بازدید: ۳۵۱
کد خبر: ۱۳۵۱۴۴
سرویس خبر : آهن و فولاد

کلنگ زنی دو پروژه بزرگ فولادی در سیرجان

می متالز - کلنگ دو پروژه ۱.۷ میلیون تنی آهن اسفنجی و ۱.۲ میلیون تنی ذوب و تولید شمش کارخانه جهان فولاد در سیرجان به زمین زده شد.
کلنگ زنی دو پروژه بزرگ فولادی در سیرجان

به گزارش می متالز، محمد جواد فدائی، استاندار کرمان در حاشیه مراسم کلنگ زنی پروژه خط تولید آهن اسفنجی و پروژه ذوب و تولید شمش کارخانه جهان فولاد سیرجان با اشاره به اجرای طرح‌های توسعه آهن و فولاد در منطقه سیرجان، گفت: عملیات اجرایی پروژه آهن اسفنجی با ظرفیت یک و هفت دهم میلیون تن در سال و طرح کارخانه ذوب و تولید شمش با ظرفیت یک و دو دهم میلیون تن شمش در سال که امروز آغاز به کار کرد، نقش مهمی در تولید و تکمیل زنجیره تولید فولاد در استان و کشور دارد.

او افزود: این طرح‌ها با اعتبار ۱۵۰ میلیون یورو معادل ۵ هزار میلیارد تومان با سرمایه گذاری گل گهر، جهان فولاد و مس سرچشمه به انجام می‌رسد. 

 فدائی بیان داشت: نکته حائز اهمیت این طرح‌ها، اشتغال پایدار برای جوانانی است که در پروژه‌های دیگر مشغول بودند و حالا آن طرح‌ها به بهره برداری رسیدند و این کارگران و مهندسین در این دو پروژه بزرگ به کار خود ادامه می‌دهند و از بیکاریشان جلوگیری می‌شود. 

علی عباسلو، مدیرعامل مجتمع جهان فولاد سیرجان نیز در این مراسم با بیان  اینکه در شش ماه نخست امسال در بخش آهن اسفنجی ۴۳ درصد و در بخش فولاد ۸ درصد افزایش تولید داشته ایم، گفت: فاز دوم زنجیره فولاد این شرکت از امروز با حمایت سهامداران این شرکت آغاز و آهن اسفنجی طی ۳۰ ماه آینده و شمش فولاد شماره ۲ طی ۴۰ ماه آینده به بهره برداری می‌رسد.

او گفت: کارخانه اکسیژن جهان فولاد هم به زودی راه اندازی خواهد شد و امیدواریم بتوانیم در زمینه عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در رابطه با جهش تولید موفق عمل کنیم. 

عباسلو تصریح کرد: میزان اشتغال زایی مستقیم کارخانه احیا شماره ۲ با سرمایه گذاری ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در زمان بهره برداری ۲۰۰ نفر، در زمان اجرای طرح ۳۵۰ نفر و غیر مستقیم ۶۰۰ نفر و همچنین میزان اشتغال مستقیم کارخانه فولاد سازی شماره ۲ با سرمایه گذاری ۳ هزار میلیارد تومان در زمان بهره برداری ۵۰۰ نفر، در زمان اجرای طرح ۸۰۰ نفر و غیر مستقیم هزار و ۵۰۰ نفر است.

شهباز حسن پور، رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان نیز در این مراسم گفت: تصمیم گیری و تصمیم سازی مهندسین معادن و جوانان موجب شد تا امروز شاهد عملیات اجرایی طرح‌هایی باشیم تا زنجیره فولاد در منطقه تامین شود.

او با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰ میلیون تن آهن اسفنجی در کشور کمبود داریم تا زنجیره و بازار فولاد تکمیل شود، افزود: سهام داران این دو طرح مهم به زودی کار را به پایان می‌رسانند و توسعه گل گهر نیز نقش مهمی در تکمیل صنایع فولادی کشور دارد.

جمشید ملارحمان، مدیر عامل شرکت صنعتی و معدنی گل گهر هم گفت: بیش از ۴۰ در صد خوراک فولاد کشور در گل گهر تامین می‌شود و اساسا با این مزیت نسبی، امیدواریم بخش‌هایی که عملا ارز آوری و ارزش افزوده بالایی دارند، مثل پروژه‌های تولید آهن اسفنجی و فولاد هرچه سریع‌تر تکمیل شوند. 

او تصریح کرد: در ادامه تکمیل پروژه طرح انتقال آب از خلیج فارس به گل گهر که امروز با سرمایه گذاری چند ده هزار میلیارد میلیارد تومانی کامل شده است، این نوید را به شما می‌دهم که با تامین به موقع منابع، هر چه سریع‌تر برای ارزش افزوده اقتصاد ملی کشور موثر باشیم.

عناوین برگزیده