تاریخ: ۱۹ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۳۸
بازدید: ۱۹۲
کد خبر: ۱۳۵۳۰۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تعریف 35 هزار میلیارد تومان پروژه صنعتی و معدنی در استان کردستان

می متالز - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: در استان کردستان بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان پروژه صنعتی و معدنی تعریف شده و مراحل تکمیل و راه اندازی خود را طی می کند.
تعریف 35 هزار میلیارد تومان پروژه صنعتی و معدنی در استان کردستان

به گزارش می متالز، محمد دره‌وزمی گفت: فعال نگه داشتن واحدهای تولیدی حوزه صنعت و احیای واحدهای راکد و تکمیل ظرفیت این واحدها طی این مدت، از برنامه‌های اولویت دار این سازمان بوده است.

وی با اشاره به اینکه سال ۹۳ بعد از پایش‌های انجام شده تعداد واحدهای صنعتی استان ۵۰۰ واحد بود، افزود: تعداد واحدهای تولیدی استان اینک به ۸۶۰ واحد رسیده و این نشان می‌دهد در شرایط سخت اقتصادی و تحریم‌ها، ضمن تلاش های صورت گرفته برای فعال بودن واحدهای راکد و اقدامات خوبی نیز برای ایجاد واحدهای جدید در استان انجام شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه قبل از سال ۹۲ و ۹۳ بیشتر واحدهای صنعتی استان را واحدهای کوچک و متوسط تشکیل داده بودند، اضافه کرد: بیشتر کارخانه‌های بزرگ استان در آن دوره شامل سیمان بیجار، کاشی کسری، تراکتور سازی و آدامس ون بود.

دره‌وزمی یادآور شد: حال در استان واحدهای بزرگی همچون پتروشیمی با تولید ۳۰۰ هزار تُن پلی اتیلن و اشتغال مستقیم ۷۰۰ نفر و لاستیک بارز با تولید روزانه ۱۸ هزار حلقه لاستیک و اشتغال مستقیم برای ۸۰۰ نفر داریم که فعال هستند.

وی از دیگر واحدهای معدنی بزرگ استان را طلای زرکوه قروه اعلام کرد و گفت: این واحد در سال ۹۸ چهار هزار و ۵۰۰ کیلوگرم طلای خالص تولید و برای یک هزار و ۲۳۰ نفر هم اشتغال ایجاد کرده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان تاکید کرد: واحدهای کنسانتره صبا نور و کیمیا معادن به منظور جلوگیری از خام فروشی سنگ آهن در استان به بهره برداری رسیدند و کارخانه‌های سیگار و لوازم خانگی هم در سقز با سرمایه گذاری خارجی در این مدت احداث شدند.

وی گفت: تجاری را که در شهرستان بانه بیشتر مشغول واردات انواع کالا بودند تشویق به سرمایه گذاری و شروع بکار تولیدی کردیم و اکنون این شهر با وجود واحد مونتاژ تجهیزات روشنایی به قطب تولید روشنایی کشور تبدیل شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان تاکید کرد: معدن طلای سقز نیز یکی دیگر از پروژه های مهم استان است که اکتشافات آن تکمیل شده و پروانه بهره برداری معدن هم برای آن صادر شده که البته اقدامات مربوط به ساخت کارخانه تولید طلای این معدن بدلیل مشکلات زیست محیطی به تعویق افتاد ولی بزودی عملیات احداث این کارخانه آغاز می‌شود.

وی به تعریف زنجیره فولاد کردستان اشاره کرد و افزود: ساخت کارخانه های کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی در دستور کار قرار گرفت و تاکنون واحد تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار تُن کنسانتره به بهره برداری رسیده و عملیات اجرایی ۲ کارخانه گندله با ظرفیت یک میلیون و ۶۰۰ هزار تُن در حسن آباد یاسوکند نیز شروع شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان اضافه کرد: عملیات اجرایی کارخانه تولید آهن اسفنجی با ظرفیت یک میلیون و ۶۰۰ هزار تُن هم در بیجار و فولاد قروه هم با ظرفیت تولید یک میلیون تُن ورق گرم آغاز شده است.

دره‌وزمی گفت: با سرمایه گذاری از محل تولید آهن اسفنجی و فولاد شرکت صنایع فولاد کردستان با بیش از هشت هزار میلیارد تومان، تولید گندله هم توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه اجرای پروژه پتروشیمی دوم کردستان هم با حمایت استاندار در حال پیگیری است، یادآور شد: پتروشیمی دوم برای تولید ۵۰۰ هزار تُن پلی اتیلن پت بطری و پت نساجی در محدوده بین بیجار و دیواندره احداث خواهد شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان افزود: میزان سرمایه گذاری در این پروژه ۷۵۰ میلیون یورو است که بزرگترین سرمایه گذاری در استان هم به شمار می رود و عملیات اجرایی این پروژه بعد از به اتمام رسیدن کار بانکی آغاز می‌شود.

دره‌وزمی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی کارخانه ذوب آهن سقز با سرمایه گذاری خارجی آغاز شد، گفت: این پروژه مدتی بدلیل تحریم‌ها دچار وقفه شد ولی با پیگیری‌های انجام شده بار دیگر فعالیت اجرایی آن از سر گرفته شده و فعال است.

وی با بیان اینکه مرز بانه و مریوان ظرفیت ارزشمندی برای کل کشور و استان کردستان است، اضافه کرد: 4 میلیارد دلار ترانزیت از مرزهای استان صورت گرفته که با بررسی فعالیتهای صورت گرفته، مرز باشماق رتبه یک ترانزیت کشور را کسب کرده و سال گذشته جمع کل صادرات استان بالغ بر یک میلیارد و 339 میلیون دلار بوده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: منطقه آزاد تجاری، صنعتی بانه و مریوان مصوبه دولت را دارد و حال با ایراداتی که از سوی شورای نگهبان به آن گرفته شده به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده شده که با نهایی شدن وضعیت منطقه آزاد و تصویب آن شاهد توسعه استان و نقش آفرینی این منطقه در توسعه تجارت کشور خواهیم بود.

وی گفت: بدلیل شرایطی که کشور از لحاظ اقتصادی با آن مواجه شده سرعت اجرای پروژه‌ها کُند شد ولی با این وجود همه تلاش خود را بکار می‌گیریم تا تمام پروژه‌های در حال اجرا به مرحله نهایی برسد و استان روی ریل صنعتی قرار گیرد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان اضافه کرد: برای ایجاد توازن بین استان‌های توسعه یافته و کمتر توسعه یافته کشور نیاز است، دولت مشوق هایی را برای سرمایه گذاران خارجی و داخلی در استان های کمتر توسعه یافته اختصاص دهد.

دره‌وزمی با اشاره به اینکه سرمایه گذاران بدنبال کسب سود بیشتر هستند، افزود: اگر دولت پرداخت بخشی از سود بانکی سرمایه گذاران را در استانی همچون کردستان متقبل شود سرمایه گذاران بیشتری تشویق به حضور در این استان می‌شوند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان یادآور شد: تامین مالی این پروژه‌ها یا باید از طریق صندوق توسعه ملی یا ایجاد مشوق برای سرمایه گذاران انجام شود.

دره‌وزمی با بیان اینکه مشوقی برای سرمایه گذارن در راستای توسعه متوازن یا وجود ندارد یا بسیار کم است، تاکید کرد: این بزرگترین چالش در استان‌های کم برخوردار است و بانک‌ها باید موظف شوند در سطح ملی برای پر کردن شکاف توسعه‌ای تسهیلات به سرمایه گذاران اعطا کنند.

عناوین برگزیده