تاریخ: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۰۵
بازدید: ۱۶۲
کد خبر: ۱۳۵۸۴۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

افزایش سقف تسهیلات مسکن ملی در دستور کار دولت

می متالز - در حالیکه به افتتاح اولین واحدهای مسکن ملی (اول آبان) توسط رئیس جمهوری چند روزی باقی مانده، بررسی افزایش سقف تسهیلات مسکن ملی در دستور کار وزارت راه و بانک مرکزی قرار گرفته است.
افزایش سقف تسهیلات مسکن ملی در دستور کار دولت

افزایش سقف تسهیلات مسکن ملی در دستور کار دولت

به گزارش می متالز، قرار است اولین واحدهای مسکن ملی اول آبان ماه توسط روحانی رئیس جمهوری افتتاح و به بهره برداری برسد.
براساس این برنامه که به چهار بخش تقسیم شده است، بخش اول طرح های مسکن ملی، واحدهایی هستند که به شکل گروهی به متقاضیان واگذار شده و بخش دوم افرادی هستند که به پروژه ها معرفی شده اند و بخشی از آورده خود را به پروژه تزریق کرده اند.
به هر سوی به نظر می رسد طرح اقدام ملی مسکن همانطور که دولت و وزارت راه و شهرسازی وعده داده است به بهره برداری رسیده و تحویل متقاضیان خواهد شد.
اما آنچه که این روزها برخی سازندگان و پیمانکاران فعال در پروژه های مسکن ملی را سخت درگیر خود کرده رشد قیمت اغلب نهاده های تولید مسکن است که قطعا می تواند بر قیمت تمام شده مسکن ملی تاثیر مستقیم بگذارد.
اگر چه مدتهاست که بحث تامین مصالح ساختمانی (کارت مصالح ساختمانی) توسط دولت مطرح و اجرایی شده است اما وزارت راه و شهرسازی درصدد این است تا با افزایش سقف تسهیلات مسکن ملی سرعت ساخت و ساز را بیشتر از قبل کند.
در طرح اقدام ملی مسکن، قیمت تمام شده متغییر خواهد بود به همین دلیل نمی توان برای آن سقفی همانند مسکن مهر برای قراردادهای منعقد شده با پیمانکاران منعقد کرد.
حال با توجه به رشد اغلب اقلام ساختمانی وزارت راه و شهرسازی پیشنهادی به بانک مرکزی ارائه کرده و خواستار این شده تا با افزایش سقف تسهیلات مسکن ملی که در حال حاضر 100 میلیون تومان است برای کمک به پیمانکاران و در نهایت برای فشار کمتر به متقاضیان مسکن ملی موافقت کند.
این اقدام می تواند به متقاضیان مسکن ملی که قرار شده در مرحله نخست آورده 40 میلیون تومانی داشته باشند کمک کند.
محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با تایید ازائه پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات مسکن ملی به بانک مرکزی گفت: پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات مسکن ملی به بانک مرکزی ارائه شده است و قطعا بعر از بررسی کارشناسی اگر موافقت شود سقف تسهیلات مسکن ملی افزایش می یابد.
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه میزان افزایش سقف تسهیلات مشخص نیست و بستگی به جامعه مخاطب و میزان تامین منابع دارد خاطر نشان کرد: به هر حال باید میزان افزایش سقف تسهیلات مسکن ملی به گونه ای باشد که جامعه مخاطب توانایی بازپرداخت اقساط را داشته باشد.
بنا بر این گزارش، حال با توجه به اینکه استارت تحویل واحدهای مسکن ملی زده شده و قرار است از اول آبان ماه این واحدهای مسکونی توسط رئیس جمهوری به بهره برداری برسد، افزایش سقف تسهیلات مسکن ملی می تواند هم سرعت ساخت و ساز را بیشتر کند و هم اینکه میزان آورده متقاضیان را که در مرحله نخست 40 میلیون تومان بود افزایش ندهد.

عناوین برگزیده