تاریخ: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۲۴
بازدید: ۱۵۹
کد خبر: ۱۳۵۹۸۹
سرویس خبر : انرژی
اردکانیان:

شکست ۲۰۰ سد بزرگ دنیا بر اثر سیل

می متالز - اردکانیان با اعلام اینکه ۲۰۰ سد بزرگ دنیا بر اثر سیل شکسته‌اند، گفت: ۳۶ درصد شکست سدها ناشی از شدت سیلاب و ۴۳ درصد مربوط به ضعف اجرای بدنه سد است.
شکست ۲۰۰ سد بزرگ دنیا بر اثر سیل

به گزارش می متالز، رضا اردکانیان در مراسم افتتاح طرح‌های عمرانی و ملی نوسازی و بازسازی مناطق سیل زده که با حضور رییس جمهور برگزار شد با بیان اینکه سیلاب ۴۳ درصد بلایا را تشکیل می‌دهد، اظهار داشت: سالانه ۴۰ میلیارد دلار خسارت ناشی از سیل داریم کشورهای اروپایی سالانه ۵ میلیارد دلار خسارت بابت سیل می‌دهند که تا سال ۲۰۵۰ این رقم به ۲۳ میلیارد دلار می‌‌رسد، زیرا همزمان با توسعه فناوری و همچین تغییر اقلیم هزینه‌ها بالاتر رفته و خسارت به تجهیزات افزایش می‌یابد.

وی با اعلام اینکه ۲۰۰ سد بزرگ دنیا بر اثر سیل شکسته‌اند، گفت: ۳۶ درصد شکست سدها ناشی از شدت سیلاب و ۴۳ درصد مربوط به ضعف اجرای بدنه سد است.

وزیر نیرو با بیان اینکه در ایران طی ۵۲ سال گذشته ۹ بارش بالای ۳۰۰ میلیمتر داشته‌ایم، افزود: یعنی ۵۰۰ میلیارد متر مکعب آب از این ۹ بارش داشته‌ایم از تعداد ۹ بارش نیم قرن گذشته دو بارش مربوط به دو سال متوالی اخیر بوده که در نوع خود بی نظیر است .

وی با اشاره به دبی رودخانه کرخه که طی ۶۵ سال اخیر یک رکورد بوده است افزود: ما با مدیریت توانستیم میزان دبی را به ۲۵۰۰ متر مکعب برسانیم براین منظور حفظ پایداری سدها انجام شد و صنف مهندسی کشور در این حوزه با مدیریت به جایی که انجام دادند سربلند بیرون آمدند.

اردکانیان با بیان اینکه مدیریت مخازن به نحو احسن انجام شده و خسارات حداقلی شده درباره ساماندهی گفت: ساماندهی رودخانه از سال ۹۸ پنج برابر متوسط سالانه بوده که دلیل آن اعتبارات تخصیصی مناسب بوده است.

وی ادامه داد: طی یک سال ۱۳۲ کیلومتر از رودخانه‌ها بیشتر در مناطق جنوبی و جنوب شرق کشور لایروبی شد. همچنین سه هزار هکتار از اراضی تحت زه کشی قرار گرفتند.

وی با اشاره به تشکیل هیات ویژه سیلاب در کشور خاطرنشان کرد: برای اولین بار ۷۰۰ کارشناس با مدیریت دانشگاه تهران موضوع سیلاب را بررسی خواهند کرد.

وزیر نیرو در خاتمه ابراز امیدواری کرد که سیلاب برای ما بیش از خسارت، منفعت باشد.

عناوین برگزیده