تاریخ: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۳۱
بازدید: ۷۸۸
کد خبر: ۱۳۶۱۶۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در نشست هیات کنیایی با فعالان اقتصادی ایرانی مطرح شد:

پیشنهاد سرمایه‌گذاری مشترک ایران و کنیا در تولید انرژی تجدیدپذیر و مدیریت شهری

می متالز - جمعی از فعالان اقتصادی استان «بومت» کنیا به سرپرستی استاندار طی سفری به تهران، ضمن بازدید از مرکز شتابدهی صادرات ایران در اتاق ایران حضور پیدا کردند و خواستار همکاری و سرمایه‌گذاری در بخش‌های آب، کشاورزی، تولید انرژی‌های تجدیدپذیر و مدیریت شهری شدند.
پیشنهاد سرمایه‌گذاری مشترک ایران و کنیا در تولید انرژی تجدیدپذیر و مدیریت شهری

جمعی از فعالان اقتصادی استان «بومت» کنیا به سرپرستی استاندار طی سفری به تهران، ضمن بازدید از مرکز شتابدهی صادرات ایران در اتاق ایران حضور پیدا کردند و خواستار همکاری و سرمایه‌گذاری در بخش‌های آب، کشاورزی، تولید انرژی‌های تجدیدپذیر و مدیریت شهری شدند.

به گزارش می متالز، هیاتی از فعالان اقتصادی استان «بومت» کنیا با حضور در اتاق ایران با همتایان ایرانی خود دیدار کردند. این کشور از جمله تولیدکنندگان بزرگ چای در دنیاست و به منظور توسعه سطح همکاری‌های خود با ایران به دنبال جذب سرمایه و آغاز فعالیت‌های مشترک منطقه‌ای است.

اعضای این هیات پیش از حضور در این نشست از مرکز شتابدهی صادرات ایران که به همت اتاق ایران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری راه‌اندازی شده است، بازدید کردند، چراکه هدف اصلی آنها افزایش سطح مناسبات، انتقال تکنولوژی و استفاده از تجارت و توانمندی‌های ایران در توسعه ظرفیت‌های کشاورزی کنیا بود.

در نشستی که بین فعالان اقتصادی دو کشور برگزار شد، جعفر برمکی، سفیر ایران در کنیا ضمن اشاره به ظرفیت‌ها و امکانات موجود در این کشور، زمینه همکاری مشترک بین ایران و کنیا را مناسب ارزیابی کرد و از راه‌اندازی مرکز نوآوری در کنیا به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایران خبر داد.

به اعتقاد او این مرکز می‌تواند در ارتباط مستقیم و مستمر با مرکز شتابدهی صادرات برای بهبود سطح تعاملات تجاری و سرمایه‌گذاری قدم‌ها خوبی بردارد.

در ادامه هیلاری بارچوک، استاندار بومت کنیا که سرپرستی هیات را به عهده داشت به زمینه‌های مناسب همکاری بین دو کشور اشاره کرد. به اعتقاد او کنیا با در اختیار داشتن زمین‌های هموار برای کشاورزی می‌تواند مقصد خوبی برای سرمایه‌گذاران در این حوزه باشد. حدود 80 درصد زمین‌های این کشور قابل کشاورزی هستند و در حال حاضر 60 درصد چای کنیا در استان بومت تولید می‌شود.

وی همچنین با بیان این مطلب که کنیا آماده آموختن و ارائه ایده‌های نو برای تقویت مناسبات بین دو کشور است، از وجود فرصت‌های قابل توجه برای همکاری بین ایران و کنیا ابراز خرسندی کرد و گفت: کشاورزی در کنیا به شیوه سنتی انجام می‌شود که با کمک تجارب و تکنولوژی ایرانی قابل توسعه است. از طرفی این کشور پذیرای سرمایه‌گذاران در حوزه بسته‌بندی و ایجاد ارزش افزوده بوده و اعتقاد دارد، دو کشور با همکاری یکدیگر می‌توانند بازار منطقه خود را نیز در اختیار بگیرند.

بارچوک ادامه داد: اقتصاد کنیا وابسته به کشاورزی بوده و در تلاش است تا سود فعالیت‌های خود را در این وادی افزایش دهد. کنیا به دنبال حذف واسطه‌ها و فروش مستقیم محصولات کشاورزی است.

استاندار بومت کنیا در بخش دیگری از سخنان خود از چالش‌های این کشور در حوزه تأمین آب و انرژی، گران بودن برق و نبود سیستم‌های انبارداری مناسب برای نگهداری از محصولات کشاورزی سخن گفت و افزود: کنیا امیدوار است برای حل مشکلات خود در این بخش‌ها بتواند همکاری خوبی با طرف‌های ایرانی برقرار کند. از سوی دیگر این کشور با توجه به سطح بالای دامپروری نیازمند بخش‌های فرآوری شیر به ویژه تولید کره است.

او همچنین به انتقال تکنولوژی‌های پزشکی، شیوه‌های آبیاری زمین‌های کشاورزی در مقیاس‌های بزرگ، مدل‌های جدید مدیریت شهری، ایجاد نیروگاه‌های تولید انرژی تجدیدپذیر، فرآوری انواع محصولات باغی از جمله آواکادو و انبه به عنوان زمینه‌های مناسب برای همکاری مشترک بین ایران و کنیا اشاره کرد.

در ادامه این نشست، علی چاغروند، عضو شورای سیاست‌گذاری مرکز شتابدهی صادرات ایران و مدیر طرح و برنامه اتاق ایران از تمرکز بر بخش‌های صنعت، معدن، تجارت و کشاورزی سخن گفت و یادآور شد: مرکز شتابدهی صادرات طرحی نوآورانه بود که به همت اتاق ایران و معاونت علمی، تأسیس شد. بر اساس تفاهمات انجام شده بین دولت و بخش خصوصی در چارچوب این مرکز، قرار است دو طرف برای تسهیل در فضای کسب‌وکار و رونق صادرات تلاش کنند.

وی ادامه داد: این مرکز ایده‌های نو را دریافت می‌کند و پس از پالایش آنها با حمایت از طرح‌های برگزیده زمینه اجرای این طرح‌ها را مهیا می‌سازد. امیدوارم مرکز شتابدهی صادرات ایران در ارتباط مؤثر با مرکز نوآوری که قرار است در کنیا راه‌اندازی شود، زمینه توسعه همکاری‌های بین دو کشور را هموارتر کند.

چاغروند همچنین نگاهی به سازوکار فعالیت‌های اتاق ایران، تشکل‌ها و اتاق‌های استانی داشت و از آن به عنوان مشاور سه قوه (مجریه، مقننه و قضائیه) یاد کرد. بر اساس اظهارات او اتاق ایران حامی بخش خصوصی است و تلاش می‌کند با ارائه نظرات مشورتی و کارشناسی خود از منافع فعالان اقتصادی و صاحبان بنگاه‌ها پشتیبانی کند.

گفتنی است در این نشست روح‌الله استیری، مدیر مرکز تعاملات بین‌الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مهدی اقتصادی، سرپرست مرکز شتابدهی صادرات ایران نیز حضور داشتند. در این بین مهدی اقتصادی به ظرفیت‌های موجود در مرکز شتابدهی صادرات ایران اشاره کرد و گفت: این مرکز با امکانات و توانمندی‌هایی که دارد می‌تواند از افزایش میزان مبادلات تجاری و ایجاد زمینه‌های سرمایه‌گذاری مشترک بین ایران و کنیا حمایت کند.

در بخش بعدی این نشست فرصتی فراهم شد تا اعضای هیات کنیایی با طرف‌های خود در ایران به صورت رودررو دیدار و گفت‌وگو کنند. در این نشست شرکت‌های دانش بنیان، خلاق و فناور در حوزه‌های کشاورزی، محیط زیست، آب و انرژی‌های تجدیدپذیر حضور داشتند.

عناوین برگزیده