تاریخ: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۲۸
بازدید: ۲۳۵
کد خبر: ۱۳۶۳۳۷
سرویس خبر : انرژی
مدیرعامل شرکت ملی گاز اعلام کرد:

فرصت رایگان بهینه‌سازی ۳۰۰ هزار موتورخانه مسکونی و تجاری

می متالز - معاون وزیر نفت در امور گاز از اجرای رایگان طرح بهینه‌سازی موتورخانه واحدهای مسکونی و تجاری خبر داد و گفت: این طرح که از محل بند ق قانون بودجه و با اعتبار ۶ هزار میلیارد تومانی و برای ۳۰۰ هزار موتورخانه در سراسر کشور اجرا می‌شود، ۱۰ درصد مصرف سوخت را کاهش می‌دهد.
فرصت رایگان بهینه‌سازی ۳۰۰ هزار موتورخانه مسکونی و تجاری

به گزارش می متالز، حسن منتظر تربتی امروز، سه‌شنبه (۲۲ مهر ۹۹) در نشستی خبری که به مناسبت رونمایی از سامانه ملی اصلاح و بهینه‌سازی موتورخانه واحدهای مسکونی و تجاری برگزار شد، شرکت ملی گاز با وجود مشکلات سیل و سرما در ابتدای سال، شرایط خوبی را در تامین گاز کشور داشت.

وی با اشاره به توسعه گازرسانی به روستاهای کشور از منابع بند ق گفت: در طول دولت تدبیر و امید ۱۸ هزار روستا به شبکه گاز متصل شده‌اند و از ابتدای امسال تا کنون نیز یک‌هزار روستا به شبکه سراسری گاز متصل شده است، همچنین چهار هزار روستا برای اتصال به شبکه در دست اجرا است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال دو هزار روستای دیگر از نعمت گاز بهره‌مند شوند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با تأکید بر اینکه استفاده از بند ق قانون بودجه موجب شد تا بدون استفاده از منابع دولتی گازرسانی توسعه بیابد، افزود: این بند دو بخش توسعه‌ای و بهینه‌سازی دارد که در بخش دوم به دلیل آنکه از حیطه وظایف شرکت ملی گاز خارج بود، کمتر مورد توجه قرار گرفت.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه علی‌رغم توسعه میدان گازی پارس جنوبی اینگونه برداشت می‌شود که توسعه میادین گازی به تنهایی جوابگوی نیاز مصرف نیست، افزود: به همین دلیل از ابتدای سال جاری جلساتی با حضور وزیر نفت برگزار شد تا به موضوع بهینه‌سازی مصرف گاز هم ورود کرده و از ظرفیت بند ق در این زمینه بهره ببریم.

تربتی گفت: شاید در شرکت ملی گاز به عنوان فروشنده موضوع بهینه‌سازی معنادار نباشد، اما از حیث عمل به وظایفی که در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی داریم، چنانچه در موتورخانه‌ها سه اقدام تنظیم شعله مشعل، نصب رسوب‌گیر و عایق‌کاری انجام شود، تا ۱۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف سوخت موتورخانه‌ها را شاهد خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه سامانه‌ای برای اجرای این طرح تعریف شده تا متقاضیان با کمترین دردسر در آن ثبت نام کنند، افزود: پیمانکاران و مجریان این‌کار نیز که مورد تایید شرکت ملی گاز قرار دارند، در این سامانه می‌توانند مشتری‌یابی کرده و مشخصات مشتری را در سامانه ثبت کنند.

معاون وزیر نفت در توضیح بیشتر افزود: پیمانکاران می‌توانند با مالکین واحدهای مسکونی یا تجاری قرارداد بسته تا مسوولیت تعمیر و اصلاح و بهینه‌سازی را به درستی انجام دهند. در نهایت با موافقت دو طرف، خود را به شرکت‌های گاز استانی معرفی کرده و با پس از اخذ تاییدیه از شرکت ملی گاز، اقدامات اصلاحی انجام می‌شود. با تایید این اصلاحات، مبالغ مالی که در سامانه ثبت شده، از شرکت استانی گاز به پیمانکار پرداخت می‌شود و مالکین به هیچ عنوان با شرکت ملی گاز طرف نمی‌شوند.

وی پیش‌بینی کرد با توجه به اینکه اقلام و تجهیزات مورد نیاز موتورخانه‌ها تماما توسط شرکت‌های ایرانی ساخته شده است، اشتغال مناسبی با اجرای این طرح در کشور ایجاد شود.

افزایش ۲ درصدی صادرات گاز

وی در بخش دیگری از اظهارات خود به موضوع صادرات گاز نیز اشاره کرد و گفت: اگرچه در ابتدای امسال صادرات گاز به ترکیه قطع شد، اما با این حال در مجموع تجارت گازی ایران با کشورهای ترکیه و عراق، صادرات نسبت به سال قبل ۲ درصد افزایش داشته است.

به گفته تربتی، در بخش خانگی و تجاری ۱۳ درصد رشد مصرف داشتیم که به نظر می‌رسد به دلیل شیوع کرونا و استفاده مردم از آبگرم بیشتر در ۶ ماهه ابتدای سال باشد. در بخش نیروگاه‌ها نیز پنج درصد افزایش تامین گاز را محقق کردیم.

با گازرسانی، حمل یک میلیون کپسول گاز از دوش مردم برداشته شد

وی پیرامون کمبود کپسول گاز مایع، گفت: گازرسانی به ۱۸ هزار روستا موجب شد تا حمل روزانه یک میلیون کپسول گاز از دوش مردم برداشته شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز به ارائه توضیحاتی درباره گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان نیز پرداخت و گفت: معمولاً از ابتدای ورود گاز تا تکمیل شبکه گازرسانی در یک استان، به طور میانگین ۱۵ سال زمان نیاز است، اما با تمرکز فعالیت‌ها در زاهدان از سال ۹۵ تا کنون، امروز حدود ۹۰ درصد این شهر، شبکه گازرسانی انجام شده و شبکه شهر گازدار می‌شود و پس از آن علمک‌ها هم نصب می‌شوند.
وی افزود: ۴۰ درصد زاهدان نیز علمک‌گذاری شده و هر ماه ۱۰ درصد افزایش پیدا می‌کند و تا پایان سال گازرسانی به زاهدان کامل خواهد شد.

پیگیری دیپلماتیک صادرات گاز به پاکستان

تربتی در مورد صادرات گاز به پاکستان گفت: جنبه‌های حقوقی صادرات گاز به پاکستان دنبال می‌شود، اما هنوز به نتیجه نرسیدیم که وارد بحث داوری شویم و امیدواریم صادرات گاز به پاکستان شکل بگیرد.

وی اضافه کرد: ایران امادگی دارد و آنها باید خط لوله را احداث کنند و شرکت گاز از نظر شبکه امکان صادرات را دارد و در سال گذشته صادرات گاز دو برابر شد.

تربتی توضیح داد: باید توازنی بین میزان صادرات و تامین خوراک پتروشیمی و تزریق گاز به مخازن نفتی وجود داشته باشد.

پیشنهاد ایران به ترکیه برای تمدید صادرات گاز

تربتی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره احتمال تمدید صادرات گاز به ترکیه و مذاکرات در این باره نیز گفت: در جلسه‌ای که هفته گذشته برگزار شد، موضوع تمایل ایران به ادامه همکاری و تمدید قرارداد صادرات گاز به ترکیه مطرح شد و منتظریم آنها هم پاسخ خود را اعلام کنند، اما با توجه به شرایط موجود ممکن است مذاکرات بعدی بعد از موضوع کرونا پیگیری شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما مبنی بر مشکلات موجود در بخش پالایشگاه‌های گازی پارس جنوبی و عدم دریافت کامل گاز از سکوهای گازی پارس جنوبی گفت: هر مقدار گاز که از میدان مشترک پارس جنوبی برداشت شده، پالایشگاه‌های گازی دریافت کرده‌اند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

عناوین برگزیده