تاریخ: ۲۳ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۵۹
بازدید: ۳۷۵
کد خبر: ۱۳۶۴۳۱
سرویس خبر : انرژی

چرایی خام فروشی بیتومین/ ذخیره قطعی قیر طبیعی کشور حدود ۱.۵ میلیون تن است

می متالز - موضوع خام فروشی بیتومین، ماده معدنی با ۱۶۰ کاربرد در صنایع داخلی در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری امشب بررسی شد.
چرایی خام فروشی بیتومین/ ذخیره قطعی قیر طبیعی کشور حدود ۱.۵ میلیون تن است

به گزارش می متالز، شکوری رئیس کمیسیون معادن اتاق ایران و اسماعیلی معاون صنایع معدنی وزارت صمت امشب ۲۲ مهرماه با حضور در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری به بررسی موضوع خام فروشی بیتومین ماده معدنی با ۱۶۰ کاربرد در صنایع داخلی پرداختند.

اسماعیلی معاون صنایع معدنی وزارت صمت با اشاره به اینکه قیر طبیعی یا ماده معدنی بیتومین در بخش رنگ سازی، تونل سازی، حفاری و آسفالت کاربرد دارد گفت: ۲۶ پروانه بهربرداری قیر طبیعی در کشور صادر شده است که بیشترین آن در استان های کرمانشاه، ایلام و فارس است.

او با اشاره به اینکه قیر طبیعی یک نوع نفت خام غلیظ شده در داخل زمین است که به شکلی ارتباط مستقیم با نفت دارد افزود: از حیث مباحث اکتشافی ۵ گواهی کشف جدید در این زمینه به ثبت رسیده است، میزان ذخیره فعلی قطعی ما حدود یک و نیم میلیون تن است.

معاون صنایع معدنی وزارت صمت با اشاره به اینکه حدود ۷۶ هزار تن در سال تولید داریم خاطرنشان کرد: در بخش فرآوری ردپایی نداریم. در مجموعه ذخایر معدنی تا زمانی که تمامی تکیه ما بر روی نفت بود بسیاری از موارد از جمله مواد معدنی مغفول مانده بود. در این راستا تا جایی که می‌توانستیم درخصوص اهمیت و سود این حوزه به مردم و سرمایه‌گذاران توصیه‌هایی را ارائه دادیم به طوری که سرمایه گذاران به این سمت سوق پیدا کردند.

اسماعیلی با اشاره به اینکه قیر طبیعی مغفول مانده است اظهار کرد: در بخش‌های اکتشاف، استخراج و فرآوری، تکیه و جهت دهی و به میدان آمدن با بخش خصوصی است و دولت قرار نیست در این مجموعه‌ها ورود پیدا کند. شرکت تهیه و تولید مواد معدنی به عنوان یک شرکت تمام دولتی و متعلق به ایمیدرو دو طرح بزرگ را در بخش اکتشاف شروع کرده است.

او با تاکید بر اینکه باید موانع را برداشت افزود: وقتی دیدیم که بخش خصوصی هنوز وارد بخش فرآوری و ایجاد صنایع معدنی نشده است، وزارت صمت ورود پیدا کرد و طرحی را مصوب کرد، لذا کار مطالعه و فرآوری در سال جاری در دو استان ایلام و کرمانشاه در دست بررسی است.

معاون صنایع معدنی وزارت صمت با اشاره به اینکه اگر از این حوزه غافل نشده بودیم دلیلی دیده نمی‌شد که مقام معظم رهبری چند بار به این موضوع ورود پیدا کنند و بفرمایند که باید اقتصاد معدن را جایگزین اقتصاد نفتی کنیم عنوان کرد: غافل شدن از این مسئله کار درستی نبود، ما هم صدای بخش خصوصی و حامی تولید کننده هستیم، باید جهت گیری به گونه‌ای باشد که از محصولات داخلی استفاده کنیم.

اسماعیلی با بیان اینکه بخش خصوصی فراری نیست بلکه هنوز این حوزه را به خوبی نشناخته و ورود پیدا نکرده است گفت: البته بخش خصوصی مقصر نیست مجموعه دست‌اندرکاران، باید این حوزه را معرفی و زمینه فعالیت بخش خصوصی را فراهم می‌کردند.

او ادامه داد: نباید انتظار داشته باشیم که یک شبه وضعیت بهتر شود، این ماده معدنی در سطح جهان آنچنان که باید شناخته شده نیست که بخواهد در داخل کشور ما حرف اول را بزند.

معاون صنایع معدنی وزارت صمت با اشاره به اینکه بخش خصوصی باید وارد میدان شود تا دولت تصدی‌گری نکند گفت: افرادی که از بخش خصوصی هستند و می‌خواهند به این عرصه ورود پیدا کنند باید بدانند که تسهیلات ارزان قیمت از طریق ضمانت صندوق بیمه معادن تا سقف ۳ هزار میلیارد تومان در بخش اکتشاف، بهره‌برداری و فرآوری در نظر گرفته شده تا کمک کنیم، آن هم بدون این که وثیقه‌ای بگذارند.

او افزود: علاقه‌مندان و سرمایه‌گذاران به میدان بیایند و در این حوزه فعالیت کنند و ما از آن‌ها حمایت می‌کنیم ما برنامه‌های خوبی را امسال در نظر گرفته ایم.

اسماعیلی اظهار کرد: در بخش ماشین آلات دوستانی که قیرطبیعی را صادر می‌کنند باید بدانند که ما مجوز به آن‌ها می‌دهیم که حتی اگر ماشین‌آلات نو را نمی‌توانند وارد کنند ماشین‌آلاتی را که کمتر از ۱۰ سال عمر کرده اند را با ارز صادراتی وارد کشور کنیم.

ایران در رتبه سوم دنیا در ذخیره قیر طبیعی

شکوری رئیس کمیسیون معادن اتاق ایران در بخش دیگری از برنامه با اشاره به ذخیره قیر طبیعی یا ماده معدنی بیتومین در کشور گفت: یکی از ذخایر خوب ما ذخایر قیر طبیعی است که رتبه سوم دنیا را به خود اختصاص داده ایم، ما ظرفیت ۱۵ درصد‌ کل ذخایر دنیا را در کشور داریم و لذا سالیانه ۸۰ هزار تن قیر طبیعی را تولید می‌کنیم.

او با اشاره به اینکه باید استخراج این ماده معدنی را بیشتر کنیم عنوان کرد: متاسفانه برای فرآوری، کاری صورت نگرفته است. در سال ۷۶ پروانه‌ها صادر شده است، بیشتر در استان‌های محروم همچون ایلام، لرستان و کرمانشاه کار دنبال می‌شود، اما باید گفت که زیرساخت‌ها در این استان‌ها مشکل دارد.

صادرات سنتی ماده معدنی بیتومین

مصری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در بخش دیگری از برنامه با اشاره به اینکه کشف ماده معدنی بیتومین هم زمان با کشف نفت در کشور بوده است افزود: این ماده پتانسیل‌های بالایی دارد، اما متاسفانه صادراتی سنتی را تجربه کرده است.

او با اشاره به اینکه ما به دنبال مقصر نیستیم گفت: فولاد، پتروشیمی، نفت و سیمان صنایعی بودند که بخش خصوصی از ابتدای اکتشاف به این حوزه‌ها ورود پیدا کرد و در نهایت فرآوری این مواد معدنی را انجام داد.

محمد سلیمان بیگی تولید کننده قیر طبیعی در ادامه برنامه خاطرنشان کرد: با وجود هزینه میلیاردی در زمینه استخراج قیر طبیعی ولی همچنان اسیر بدهکاری به بانک ها هستیم. بزرگترین مشکل ما در صنعت نفت ، قیر و آسفالت این است که نمونه های وارداتی را در کشور داریم، صنایع دولتی باید به این قضیه ورود پیدا کنند .

او با اشاره به اینکه الان مشکل اصلی عدم وجود استاندارد است افزود: این ماده معدنی نوپا است و باید حمایت‌های ویژه‌ای از تولید آن انجام شود.

عناوین برگزیده