تاریخ: ۲۴ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۴۵
بازدید: ۳۳۴
کد خبر: ۱۳۶۵۹۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
فرماندار قروه:

حقوق دولت از معادن در قروه هزینه شود

می متالز - فرماندار قروه گفت: معادن غنی در این شهرستان وجود دارد که حقوق دریافتی و متعلق به دولت در آنها، باید در منطقه و برای رفع مشکلات مردم هزینه ‌شود.
حقوق دولت از معادن در قروه هزینه شود

به گزارش می متالز، حسین الماسی عصر پنجشنبه در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان که با حضور رییس سازمان مدیرتی و برنامه ریزی و برخی مدیران کل دستگاه‌های اجرایی کردستان برگزار شد، اظهار داشت: زنجیره تولید فولاد و راه‌آهن از طرح‌های بزرگی است که در قروه اثرات مهمی برجای خواهد داشت.  

وی با اشاره به مشکلات شهرستان در بخش‌های مختلف افزود: کمبود آب در روستاها یکی از مشکلات است بطوریکه ۴۵ روستا کمبود آب داشتند ولی با کمک سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و آبفا ١٠ حلقه چاه حفر شد که با این اقدام توانستیم بخش مهمی از مشکلات کمبود آب را بر طرف کنیم.  

الماسی با بیان اینکه مشکلاتی در برخی نقاط دیده می‌شود که مربوط به شبکه انتقال آب است، اضافه کرد: تدابیری اتخاذ شده تا این مشکل نیز در اسرع وقت بر طرف شود تا خیال مردم از تامین این مایه حیاتی راحت باشد.  

وی با بیان اینکه راه ارتباطی روستای فیروزآباد نیز یکی از مشکلات بود که با تکمیل پل، مشکل حل شد، یادآور شد: هیچ روستایی در شهرستان مشکل برق ندارد ضمن اینکه همه روستاها نیز از نعمت گاز برخوردارند و فقط گازرسانی به سه روستا باقی مانده است.  

فرماندار شهرستان قروه با اشاره به رویکرد خوب جهاد کشاورزی در ساخت سیلو و اینکه تمام تولید گندم قروه اکنون قابلیت انبار در سیلوها را دارد، به ساخت ۲۷ واحد سردخانه و ساخت دو مجتمع دامداری صنعتی ۱۰۰ واحدی در دلبران و سریش آباد به عنوان اتفافات مهم دیگر در حوزه کشاورزی و دامپروری شهرستان اشاره کرد.  

الماسی با بیان اینکه آرسنیک زدایی از آب شهر دلبران با تکمیل تصفیه‌خانه این شهر امکان پذیر شد، تاکید کرد: پروژه بزرگ دانشکده صنعت و معدن که به احتمال زیاد در بهمن فعالیت خود را آغاز کند هم طرح مهمی است که با حمایت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان به اتمام می‌رسد.  

 

خدمات دولت در قروه قابل تقدیر است

امام جمعه قروه هم در این نشست خدمات دولت‌ها و همچنین دولت تدبیر و امید در شهرستان را قابل تقدیر دانست و گفت:  دولت دکتر روحانی نگاه به داخل داشته و در این راستا شتابی را در خدمات رسانی به مردم می‌بینیم.

حجت‌الاسلام عابدین رستمی اظهار داشت: از تحریم‌ها و بسته بودن دست دولت مطلع هستیم اما مردم بدنبال رشد در تمام شاخص‌ها هستند ولی تورم شاخص‌ها را متوقف می‌کند.

وی با بیان اینکه بخشی از مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم، بخشی عدم نظارت بر بازار و بخشی به دلیل عدم سازگاری درآمدهای مردم با هزینه‌هاست،  یادآور شد: با همه مشکلاتی که بخشی از آن به کشور تحمیل شده توانستیم از فروپاشی جلوگیری کنیم.

حجت‌الاسلام رستمی با بیان اینکه انقلاب فرهنگی و اقتصادی بر اساس معیارهای جمهوری اسلامی رخ نداده لذا شرایط شکننده‌ای ایجاد شده است، افزود: سیستم بانکی کشور در راستای توزیع ناعدالتی عمل ن‌کند البته یکی از ابعاد اقتصاد مقاومتی اصلاح سیستم بانکی است.  

وی تاکید کرد: برخی معادن شهرستان قروه با ظرفیت کامل فعالیت نمی‌کنند که اداره صنعت، معدن و تجارت باید با سختگیری بیشتری با این معادن آنها را برای بهره مندی از همه ظرفیت برای تولید و اشتغال بیشتر ترغیب کند.  

 

پیگیر دریافت حقوق معدنی هستیم

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان هم در این نشست گفت: با توجه به شرایط تحریمی و اقتصادی فعلی، می‌طلبد مدیران بیشتر از شرایط عادی وقت بگذارند، چون شرایط ویژه تلاش ویژه هم می‌خواهد.

محمد دره‌وزمی اظهار داشت: کردستان استانی معدنی است، در حوزه اکتشاف خوب عمل کردیم و چهار پهنه معدنی مشخص کردیم که ایجاد پروژه فولاد را توجیه پذیر کرد و اگر تمام استان کردستان منابع معدنی شود با شرایط خام فروشی ارزشی ندارد.

دره‌وزمی با باین اینکه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تُن کنسانتره در استان تولید می‌کنیم که نشان می‌دهد آهن خام نمی‌فروشیم،  یادآور شد: بازگشت حقوق دولتی معادن به کردستان حق استان است، این حقوق به وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌رود که پیگیر دریافت آن هستیم.

 

کردستان انبار غله کشور است

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم با بیان اینکه استان با توجه به تولید بالای گندم انبار غله کشور محسوب می‌شود، افزود: ۹ رقم گندم دیم و ۶ رقم گندم آبی در استان کشت می‌شود و ۴۰ درصد نیاز بذر استان را خود تولید می‌کنیم.  

محمدفرید سپری با اشاره به اینکه ۳۲۰ هزار تُن تولید سیب زمینی داریم و چهارمین تولید کننده در کشور محسوب می‌شویم، اضافه کرد: از ۱۱ آبان تعرفه صادرات سیب زمینی به عراق برداشته خواهد شد که فرصت مناسبی است تا کشاورزان از تولیدات خود بهره بهتری ببرند.  

وی یادآور شد: تولید گوشت قرمز استان نیز ۳۰ هزار تُن در سال است که ۴۵ درصد آن به استان‌های دیگر صادر می‌شود.  

 

۴۵ روز دیگر خیز ابتلا به کرونا در کردستان ادامه دارد

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم گفت: در طرح ارتقای بیمارستان شهید بهشتی قروه چهار هزار متر شامل چهار بخش به بیمارستان اضافه می‌شود البته دغدغه اصلی ما اکسیژن برای بیماران کووید ۱۹ است که ۱۰ تا ۱۵ لیتر در دقیقه برای بیماران مصرف می‌شود.

دکتر فرزین رضاعی با بیان اینکه برای شهر قروه اکسیژن ساز ۳۰۰ تهیه شده در حال آماده‌سازی زیر ساخت برای بهره‌برداری از آن هستیم، افزود: تا ماه آذر و ۴۵ روز دیگر خیز ابتلا به کرونا در کردستان ادامه خواهد داشت لذا راه‌اندازی این اکسیژن ساز بخش مهمی از دغدغه مردم قروه و بیماران آن را رفع می‌کند.

وی با اشاره به اینکه امکان جداسازی بیماران در قروه وجود ندارد، تاکید کرد: برای جلوگیری از ابتلای دیگر بیماران ناگزیریم بستری‌ها و عمل‌های جراحی غیر اورژانسی به تعویق بیندازیم.

عناوین برگزیده