تاریخ: ۲۴ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۴۹
بازدید: ۲۸۱
کد خبر: ۱۳۶۵۹۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

صنایع معدنی خراسان رضوی در سه سال گذشته رشد بی‌سابقه داشت

می متالز - رییس اداره صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: طی سالهای ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸ شاهد رشد بی سابقه در حوزه سرمایه گذاری صنایع معدنی این استان بودیم به طوری که پارسال بیش از ۸۵ درصد سرمایه گذاریهای این خطه در بخش صنایع معدنی انجام گرفت.
صنایع معدنی خراسان رضوی در سه سال گذشته رشد بی‌سابقه داشت

به گزارش می متالز، زهرا سپهری روز پنجشنبه در نشست مشترک کمیسیونهای "معدن و صنایع معدنی" و "سرمایه گذاری و بازار پول" اتاق بازرگانی خراسان رضوی افزود: از مجموع ۷۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری در استان طی سال گذشته ۶۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال در صنایع معدنی بوده که این روند حکایت از حرکت استان به سوی سرمایه گذاریهای بزرگ دارد.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۷ نیز بیش از ۷۷ درصد سرمایه گذاری خراسان رضوی در صنایع معدنی اتفاق افتاد به طوری که از مجموع ۴۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری در این بخش، ۳۳ هزار و ۲۱۰ میلیارد ریال در صنایع معدنی استان سرمایه گذاری شد.

رییس اداره صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: تعداد واحدهای صنایع معدنی خراسان رضوی از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸ روند کاهشی داشت، به طوری که در سال ۹۴ بیش از ۵۶ پروانه بهره برداری از صنایع معدنی صادر شد اما این تعداد در سال گذشته به ۳۷ واحد رسید اما با اینکه تعداد واحدهای صنایع معدنی کاهش یافته میزان سرمایه گذاری همچنان روند رو به رشد طی کرده است.

وی مهمترین مشکل موجود در حوزه صنایع معدنی را تعهدات ارزی دانست و افزود: در حال حاضر بسیاری از واحدها طرح توسعه دارند اما به دلیل مشکلات مالی، پیشرفت فیزیکی طرحهای تحقیق و توسعه آنها پنج تا ۶ درصد بوده است.

سپهری ادامه داد: بررسیها حاکی از آن است که موانع متعدد پیش روی واردات ماشین آلات وجود دارد که این مسئله باید مورد پیگیری قرار گیرد.

وی گفت: خدمات استان باید به گونه‌ای باشد که واحدهای تولیدی و سرمایه گذاران راغب شوند دفاتر خود را به این استان انتقال دهند.

رییس اداره صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: هر چند امکان اعطای جواز تاسیس برای ۱۰ صنعت بزرگ از استانها سلب شده است اما در تهران همچنان این روند ادامه دارد.

رییس خانه معدن خراسان رضوی و نایب رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی مشهد نیز در این نشست گفت: در این استان سرمایه گذاری در صنایع پایه نادیده گرفته شده و این صنایع به جای اینکه زودبازده و سودده باشند، به سوی مونتاژکاری پیش رفته‌اند.

غلامرضا نازپرور افزود: ۲۵ درصد از صنایع خراسان رضوی در گروه صنایع معدنی هستند، در سال گذشته نیز ۸۵ درصد سرمایه گذاری در حوزه معدنی استان انجام گرفت، به بیان دیگر طی سالهای اخیر فعالان اقتصادی به این نتیجه رسیده‌اند که صنایع معدنی در جرگه صنایع مادر قرار می‌گیرد و باید در این حوزه سرمایه گذاری انجام شود.

وی ادامه داد: با این حال باید در حوزه سرمایه گذاری تجدیدنظر شده و سرمایه گذاری در حوزه معدن به عنوان صنایع مادر جدی گرفته شود.

رییس خانه معدن خراسان رضوی گفت: استعلام در حوزه معدن افزایش یافته است، به طوری که در گذشته سه استعلام برای این حوزه اخذ می‌شد که در حال حاضر این استعلامها به ۱۳ عدد افزایش یافته است.

وی افزود: علاوه بر آن برخی قوانین برای حوزه معدن تدوین شده و هر یک از دستگاه های اجرایی قوانین خاص خود را تدوین می‌کنند، در حالی که اگر همگرایی صورت گیرد، همپوشانی قوانین و مقررات را شاهد خواهیم بود و موازی کاریها به حداقل می‌رسد.

نازپرور ادامه داد: قوانین، هماهنگی دستگاه‌ها و ماشین آلات معدنی سه نکته‌ای است که باید به آن توجه ویژه کرد، سرمایه گذاری در حوزه ماشین آلات معدنی نیز باید جدی گرفته شود که در این حوزه شاهد ضعف بسیار هستیم.

تعداد پروانه بهره برداری معدنی معتبر در خراسان رضوی ۹۱۴ فقره با ذخیره ۲.۷۷ میلیارد تن و استخراج اسمی ۳۹.۶ میلیون تن با سرمایه گذاری ۱۰۹ هزار و ۷۲ میلیارد ریال و اشتغالزایی برای ۱۰ هزار و ۳۳۶ نفر است.

۴۶ نوع ماده معدنی در خراسان رضوی وجود دارد که عمده مواد شناخته شده در کشور را شامل می‌شود. مواد فلزی شامل سنگ آهن، منگنز، طلا، کرومیت و مس و مواد غیرفلزی شامل خاک صنعتی، سلیس، کائولن، زغال سنگ، مصالح ساختمانی و سنگ‌های تزیینی عمده معادن استان خراسان رضوی را تشکیل می‌دهند.

عناوین برگزیده