تاریخ: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۲۸
بازدید: ۱۵۸
کد خبر: ۱۳۶۷۴۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

ارزیابی وضعیت تولید فولاد ضدزنگ چین و تاثیر آن بر صنعت خودرو

می متالز - یکی از پر مصرف ترین کالاهای زنجیره فولاد ضد زنگ خودروسازی است. حدودا چهل درصد از تولید فولاد ضد زنگ دنیا به مصارف مربوط به خودروسازی اختصاص داده شده است. در شرایط موجود پیش بینی می شود از سال 2020 تا 2027 شاهد رشد 6.3٪ رشد در تولید ناخالص داخلی کشورهایی باشیم که در این زمینه سرمایه گذاری می کنند. از نظر درآمدزایی این شاخه از بازار فولاد بسیار جذاب و بکر محسوب می شود.
ارزیابی وضعیت تولید فولاد ضدزنگ چین و تاثیر آن بر صنعت خودرو

به گزارش می متالز، اندازه بازار جهانی فولاد ضد زنگ در سال ۲۰۱۹ معادل ۱۱۱٫۴ میلیارد دلار ارزیابی شده است که این رقم به شدت به رونق صنعت خودرو وابسته می باشد. یکی از پر مصرف ترین کالاهای زنجیره فولاد ضد زنگ خودروسازی است. حدودا چهل درصد از تولید فولاد ضد زنگ دنیا به مصارف مربوط به خودروسازی اختصاص داده شده است. در شرایط موجود پیش بینی می شود از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۷ شاهد رشد ۶٫۳٪ رشد در تولید ناخالص داخلی کشورهایی باشیم که در این زمینه سرمایه گذاری می کنند. از نظر درآمدزایی این شاخه از بازار فولاد بسیار جذاب و بکر محسوب می شود.

 

رشد تقاضای جهانی فولاد ضد زنگ

افزایش تقاضای فولاد ضد زنگ همراه با محصولات گالوانیزه یکی از شایع ترین موضوعات قابل بحث در بازار فولاد بین الملل محسوب می شود. رشد تقاضای فولاد ضد زنگ به دلیل رشد تقاضای کالاهای مصرفی نظیر خودرو و لوازم خانگی سبب شده که کارخانجات تولیدی فولاد ضد زنگ چین خط های تولید خود را افزایش داده و بعضا بدون تعطیلی به تولید بپردازند.

این نوع فولاد در برابر خوردگی، از مقاومت و انعطاف پذیری بالایی برخوردار است و نیاز به نگهداری کم دارد این موضوع جذابیت تولید فولاد ضد زنگ را برای کارخانجات تولیدی و مصرف کننده میانی که خط تولید دارد بسیار مفید و پر مزیت محسوب می شود. خواص ذکر شده فولاد ضد زنگ منجر به افزایش استفاده از این محصول در محصولات مصرفی مانند خودرو،ظروف آشپزخانه، شیشه های نمایش و اجاق گاز شده است که به نوبه خود پیش بینی می شود تقاضای محصول طی سال های آینده با رشد تقاضای قابل توجهی همراه باشد.

 

رفتار چینی ها در تولید فولاد ضد زنگ

چین یکی از تولید کنندگان و مصرف کنندگان پیشرو محصولات فولاد ضد زنگ در سطح جهان است که به دلیل صنایع رو به رشد این کشور و استفاده در خط نهایی تولید کالاها مانند خودرو، ساخت و ساز و کالاهای مصرفی نقشی پررنگ در سبد تولید این کشور به خود اختصاص داده است. طبق اعلام سازمان بین المللی تولیدکنندگان وسایل نقلیه موتوری، تولید خودروی چین به ۲۷٫۸ میلیون دستگاه رسیده و ۲۹٪ از تولید جهانی خودرو را در سال ۲۰۱۸ به خود اختصاص داده است. پیش بینی می شود تولید روزافزون خودرو در سال های آینده بازار فولاد ضد زنگ را بسیار تحت الشعاع قرار خواهد داد.

 

خودروسازی، نقطه صعود تولید فولاد ضد زنگ

افزایش تولید خودرو به طور عمده در اقتصادهای نوظهور آسیا، اقیانوسیه، خاورمیانه و آمریکای جنوبی عامل اصلی در بازار فولاد ضد زنگ است. افزایش جمعیت و افزایش درآمد قابل  تبدیل به کالاهایی که صرف رفاه خانوار می شود به همراه تسهیلات اعتباری و افزایش نیاز مردم به داشتن وسیله نقلیه از عوامل قابل توجهی است که باعث تولید خودرو در اقتصادهای نوظهور آسیا و اقیانوسیه شده است. با افزایش سطح رفاه، مصرف گرایی در خانوارها افزایش یافته و این موضوع در سطخ و خرد و کلان بر بازار فولاد ضد زنگ تاثیر مثبتی خواهد گذاشت و این، به نوبه خود، احتمالاً رشد بازار را طی سال های آینده افزایش می دهد.

 

جذابیت های فولاد ضد زنگ در صنایع

پیش بینی می شود با وجود تقاضای روزافزون محصولات در صنایع مختلف، استفاده روزافزون از الیاف کربن، به ویژه در صنعت خودرو به دلیل خواصی مانند سبک بودن، استحکام بالا و ظرفیت های تحمل بار، بر بازار فولاد ضد زنگ تأثیر مهمی بگذارد. اهمیت روز افزون خودروهای سبک برای کاهش مصرف سوخت احتمالاً نیاز به مواد سبک را افزایش می دهد. الیاف کربن تقریباً ۳۰٪ از وزن اتومبیل می کاهد ، بنابراین آن را به مطلوب ترین ماده در صنعت خودرو در ترکیب با فولاد ضد زنگ تبدیل می کند.

برای اینکه بتوان چشم انداز تولید فولاد ضدزنگ را بهتر بررسی کنیم عملکرد تولیدی سری های مختلف فولاد زضد زنگ در دنیا را بررسی خواهیم کرد.

 

ویژگی های سری دویست فولاد ضد زنگ

اولین سری از تولید فولاد ضد زنگ سری دویست است.سری ۲۰۰ به دلیل افزایش تقاضای کالاهای مصرفی ، در سال ۲۰۱۹ سهم ۱۷٫۵ درصدی از تولید فولاد ضدزنگ را به خود اختصاص داده است. سری ۲۰۰ مقرون به صرفه به نظر می رسد زیرا نیکل که به طور کلی در تولید سری ۳۰۰ استفاده می شود تا حدی با نیتروژن و منگنز جایگزین می شود و نرخ این سری از فولاد ضد زنگ را به حداقل میزان کاهش میدهد.

استحکام ساحتاری سری ۲۰۰ حدود ۴۰٪ بیشتر از سری ۳۰۰ است که احتمالاً در سال های آینده زمینه مثبتی برای تقاضای محصول فراهم می کند. تنها ایرادی که به این سری از فولاد ضدزنگ وارد می شود و استفاده از آن را محدود می کند شکل پذیری بالای این نوع از فولاد است که برای صنایعی که نیاز به استحکام ساختاری دارند پیشنهاد نمی گردد.

 

خصوصیات فولاد ضد زنگ سری ۳۰۰

سری ۳۰۰ از ۶٪ تا ۲۰٪ نیکل و ۱۸٪ تا ۳۰٪ از کروم تشکیل شده است. از جمله ویژگی های بارز این محصول می توان به مقاومت بالا در برابر خوردگی و مقاومت استاتیکی قابل توجه در برابر درجه حرارت بالا اشاره کرد. این سری از فولادهای ضد زنگ به طور گسترده ای در صنایع سنگین و برنامه های کاربردی و ماژول های خودرو سازی مانند اجزای انژکتور و موتور اتومبیل استفاده می شود.

سری ۲۰۰ و سری ۳۰۰ از نظر خصوصیات فیزیکی و مکانیکی مشابه هستند اما از نظر مقاومت عملکرد و ضریب قیمت تمام شده با هم متفاوت هستند. بر اساس جنس پروژه ای که برنامه ریزی می شود استفاده از این دو سری بررسی شده ئ ک هزینه ترین سری برای مونتاژ استفاده می شود.

 

مزیت رقابتی فولاد ضد زنگ سری ۴۰۰

پیش بینی می شود سری ۴۰۰ از نظر درآمدزایی از سال ۲۰۲۰ تا سال ۲۰۲۷ با رشد ۶ درصدی روبرو شود ، زیرا این امر به دلیل استفاده روزافزون از آن در کفپوش کمپرسور ، قطعات سوپاپ ها و شیرها ، پیچ ها ، میله های پمپ های فشار قوی، قطعات ماشین آلات استفاده شده در  خط تولید صنایع غذایی ، قطعات ماشین آلات ، انژکتورها ، پیستون ها ، و حتی ملزومات لوازم آشپزخانه مانند کارد و چنگال به کار گرفته شود.

این طیف وسیع کاربرد در این سری از فولادهای ضد زنگ در آیند بازار بسیار وسیعی را شامل خواهد ش و بازار تولید فولاد صر زنگ را برای یک دهه پر رنق نگه خواهد داشت. این سری از فولاد همچنین دارای محتوای کربن بالا است که به آن ساختار بلوری می بخشد و برای کاربردهایی که نیاز به مقاومت بالا ، مقاومت در برابر حرارت و خوردگی ضروری است، استفاده می شود

 

نوآوری در تولید فولاد ضد زنگ

سری Duplex به دلیل ویژگی های آن از جمله مقاومت در برابر ترک خوردگی در برابر تنش های فیزیکی، مقاومت بالا و سبک بودن ، با سرعت قابل توجهی در حال رشد است. از این سری نیز در کاربردهای مختلفی مانند سازه های عمرانی که رطوبت بالایی دارند ، مخازن آب و مخازن آب گرم شوفاژها استفاده می شود. پیش بینی می شود تقاضای فزاینده از این سری فولاد ضد زنگ در مجموع تقاضای فولاد ضد زنگ را در طی سال های آینده با چهش بزرگی همراه سازد.

 

تختال،عامل رونق تولید فولاد ضد زنگ در خودروسازی

محصولات تخت فولادی به دلیل افزایش استفاده در تولید نورد سرد ، بیشترین سهم را در بازار فولاد ضد زنگ در سال ۲۰۱۹ به خود اختصاص دادند. خواص برتر مانند صافی، تحمل بالای حرارتی و مکانیکی، آنها را در صنایع مختلف کاربردپذیر کرده است. پیش بینی می شود رشد تولید تختال و نورد سرد نیز به بازار فولاد ضد زنگ رونق بیشتری ببخشد.

پیش بینی می شود که بخش محصولات طویل فولادی به دلیل افزایش هزینه های زیرساخت در مناطق مختلف آسیا و اقیانوسیه، از نظر درآمد از ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۷ شاهد رشد د درصدی باشد. پیش بینی می شود افزایش استفاده از محصولات طویل، مصرف فولاد ضد زنگ را در صنایع سنگین مانند خودرو سازی و کارخانجات نیروگاهی با رشد قابل توجهی همراه سازد.

 

ارزیابی عملکرد چینی ها در حوزه فولاد استنلس استیل

در دو دهه گذشته چین بازار فولاد ضد زنگ را به شکلی بی رقیب به خود اختصاص داده و رهبری بازار فولاد ضد زنگ را در دست گرفته است.شاید در نگاه اول تولید فولاد ضد زنگ در دنیا به دلیل بازار خردی که دارد خیلی جذاب به نظر نرسد. اما در سال های گذشته ورود فولاد ضد زنگ به بازار خودرو، لوازم خانگی، خطوط لوله، اسلحه سازی و کشتی و ماشین آلات و صدها وسیله ی دیگر این بازار را برای ارزیابی و سرمایه گذاری جذاب کرده است.در یک دهه گذشته چینی ها به این بخش از بازار فولاد توجهی بسیار دقیق داشته و عملا سری های مختلف فولاد ضد زنگ را با کمترین هزینه تمام شده به تمام دنیا صادر می کنند.

 

رشد بی سابقه چینی ها در تولید استیل ضد زنگ

در سال ۲۰۰۴، از بین ۱۰ تولیدکننده برتر فولاد ضد زنگ در جهان فقط یک شرکت چینی ، به نام شانگهای بائوستیل بود که به این صنعت ورود کرده بود و اقدام به فروش جزئی فولاد ضد زنگ تولیدی خود می کرد و سایر شرکت های برتر آمریکایی، اروپایی، هندی و کره جنوبی نبض بازار را در دست گرفته بودند. در آن زمان، فقط ۲۵٫۸ درصد از فولاد جهان در چین ساخته شده بود.

اما در شرایط فعلی داستان به کلی تغییر کرده است. در سال ۲۰۱۸ (بر اساس آخرین دیتای ارائه شده توسط کانال های رسمی)، شش شرکت بزرگ تولید کننده فولاد ضد زنگ در جهان چینی بوده اند، برخی از آنها دولتی هستند و ۵۱٫۳ درصد از تولید جهانی فولاد ضد زنگ را در چین تشکیل می دهند. این به تنهایی خود رهبری چینی ها در تولید و صادرات فولاد ضد زنگ را نشان می دهد و بعید است با این شرایط کشوری توانایی عرض اندام در مقابل تولید کننده چینی را داشته باشد.

 

کره جنوبی بازیگر جامانده از تولید فولاد ضد زنگ

کره جنوبی، غول فولادی سابق، در لیست ۱۰ تولید کننده جهانی برتر ، دیگر حرفی برای گفتن ندارد و فقط یک کمپانی از این کشور در لیست ده تولید کننده برتر باقی مانده است. در سال ۲۰۰۵ ، چین ۱۲٫۹ درصد از فولاد ضد زنگ جهان را تولید کرد ، در حالی که اروپا ۳۴٫۸ درصد و ایالات متحده ۹٫۲ درصد تولید کرد. تا سال ۲۰۱۸ ، چین بیش از چهار برابر سهم خود را رشد داده و  به رقم ۵۲٫۶ درصدی از کل سهم فولاد ضد زنگ جهان رسانده است، در حالی که سهم اروپا به ۱۵٫۶ درصد و ایالات متحده فقط ۵٫۵ درصد کاهش یافته است.

 

آمریکا به دنبال غصب بازار چینی ها

دونالد ترامپ یکی از اصلی ترین مهره های کلیدی حمایت از صنعت فولاد ضد زنگ آمریکاست. او حمایت از این بخش صنعتی را حمایت از امنیت ملی آمریکا می داند اما تلاش های وی برای رقابتی کردن پیشنهادات صادراتی فولاد ضد زنگ آمریکا در مقابل تولیدات چینی ها شکست خورده محسوب می شود. وی فولاد ضد زنگ را به عنوان کالایی استراتژیک قلمداد کرده و با وضع تحریم هایی علیه چین و اروپا در صدد رشد صادرات آمریکا در این عرصه بوده اما نتیجه ای را در برنداشته است. چرا که قیمت تمام شده فولاد ضد زنگ چین تقریبا نصف قیمت تمام شده محصول آمریکایی است و تجار ترجیح داده اند ریسک تحریم را به قیمت های بالای آمریکایی پذیرا باشند.

 

پیش بینی رشد تولید چین در زمینه فولاد ضد زنگ

پیش بینی می شود در سه سال آینده یکی از اهرم های قدرت چینی ها سیاستگذاری در قیمت فولاد ضد زنگ باشد. اگر این روند ادامه پیدا کند به احتمال زیاد ورشکستگی کارخانجات غیرچینی به دلیل عدم توانایی رقابت با رقیب چینی سبب می شود تا چین در زمینه تولید فولاد ضد زنگ به مرحله انحصار برسد و در این شرایط سیاست های قیمت گذاری در این حوزه را به تنهایی و بدون دردسر دنبال خواهد کرد. با افزایش قیمت فولاد ضد زنگ قطعا قیمت تمام شده خودرو در بازار بین الملل افزایش چشم گیری را تجربه خواهد کرد.

ارزیابی وضعیت تولید فولاد ضد زنگ چین و تاثیر آن بر صنعت خودرو

عناوین برگزیده