تاریخ: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۲۲
بازدید: ۱۳۰
کد خبر: ۱۳۷۲۲۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
گشتی کوتاه در بازارهای جهانی:

چشم انداز صعودی طلا/ تاثیر موج جدید پاندمیک بر اقتصاد جهانی

می متالز - در هفته‌ای که گذشت بازارهای جهانی از جمله سهام و کامودیتی‌ها در دامنه محدودی با نوسان همراه بودند. در این میان طلای جهانی با افت ۱.۶ درصدی مواجه شد و در نهایت به زیر مرز روانی ۱۹۰۰ دلار در هر اونس عقب نشست.
چشم انداز صعودی طلا/ تاثیر موج جدید پاندمیک بر اقتصاد جهانی

به گزارش می متالز، در حالی  طلا پس از دو هفته روند صعودی با کاهش مواجه شد که تنها دو هفته تا موعد انتخابات آمریکا باقی‌مانده است و سرمایه‌گذاران تصمیم گرفتند تا قبل از توفان احتمالی پیش‌رو  تا حدی با احتیاط اقدام به معامله کنند.

تحلیل‌گران بر این باورند که بازه نوسانات اونس در هفته آتی به احتمال زیاد بین مرزهای ۱۸۰۰ و ۱۹۳۰ دلاری خواهد بود، با این توضیح که چشم انداز آتی این فلز گرانبها در کوتاه مدت نیز صعودی است.

بر اساس این گزارش، عامل دیگری که این روزها موجب افزایش احتیاط سرمایه‌گذاران شده است، رشد مجدد تعداد مبتلایان به کرونا و نگرانی از آغاز موج جدید پاندمیک و وضع محدودیت‌های اجتماعی جدید در کنار توقف برخی آزمایش های واکسن کرونا است. به همین دلیل است که سرمایه‌گذاران در بازارهای جهانی، توجه خاصی به تغییر روند تعداد مبتلایان جدید به‌ویژه در اروپا و آمریکا دارند. آمار مبتلایان به ویروس کرونا در سرتاسر اروپا به شدت افزایش یافته است. بسیاری از کشورهای اروپایی در حال اعمال محدودیت‌های کرونایی هستند که می‌تواند در آینده بر فعالیت‌های اقتصادی منطقه آسیب وارد کند. افزایش آمار مبتلایان به کرونا به نظر می رسد در نهایت بانکهای مرکزی دنیا را مجبور به تصویب بسته های مالی جدیدی بکند. بنابراین سرمایه گذاران به تصویب بسته مالی حمایتی امیدوار هستند.

در هفته گذشته قیمت سنگ آهن در بازار آتی چین با افت ۵ درصدی قیمت مواجه شد. دلیل این امر شروع فصل پاییز در چین است که عرضه و تقاضای فولاد محدودتر خواهد شد.  بازار آتی چین، علی رغم اینکه انتظار می رفت بعد از تعطیلات ، فضای مثبت تری را تجربه کند اما چنین اتفاقی رخ نداد و گروه محصولات فولادی با افت قیمت همراه بودند.

در این میان نفت خام دریای شمال با رشد هفتگی ۰.۲ درصدی همراه شد. به گزارش بلومبرگ، دلیل ثبات قیمت نفت در هفته گذشته، بروز نشانه‌های مثبتی از رشد تقاضا در چین و هند و همچنین کاهش موجودی‌ها بوده است. موجودی نفت آمریکا در هفته منتهی به ۹ اکتبر ۳.۸ میلیون بشکه کاهش یافت که بیشتر از انتظار تحلیلگران در نظرسنجی رویترز بود. کارشناسان انتظار داشتند ۲.۸ میلیون بشکه از حجم موجودی‌ها کاسته شود.

در بازار کامودیتی‌ها، ماه سپتامبر یک ماه فوق العاده برای تقاضای کامودیتی‌ها از سوی کشور چین به عنوان بزرگترین واردکننده نفت و محصولات معدنی دنیا بوده است. داده های گمرک چین حاکی از آن است واردات این کشور در سپتامبر رشد  و صادرات آن کاهش پیدا کرده است. واردات چین در سپتامبر به ۲.۹ میلیون تن رسیده که نسبت به ماه قبل ۲۹ درصد رشد داشته است. از ابتدای سال تاکنون نیز میزان واردات این کشور، ۷۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد کرده است.

عناوین برگزیده