تاریخ: ۲۵ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۵۱
بازدید: ۱۳۲
کد خبر: ۱۳۷۲۳۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
استاندار اردبیل:

۲۰ منطقه برای اکتشاف معادن در استان امید بخش معرفی شده است

می متالز - استاندار اردبیل گفت: از سال ها پیش ۵ پهنه معدنی در استان اردبیل شروع شده و ۲۰ منطقه در این پهنه ها امید بخش اعلام شده است.
۲۰ منطقه برای اکتشاف معادن در استان امید بخش معرفی شده است

به گزارش می متالز، اکبر بهنام جو در دیدار با مدیرکل دفتر اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: اردبیل از لحاظ معدن و ذخایر  فلزات معدنی یکی از مناطق بکر و منحصر بفرد است که با سرمایه گذاری کلان جهت بهره برداری و ایجاد اشتغال قابل توجه اقدام می شود. 

وی با بیان اینکه با نگاه کارشناسی وزیر صمت و دولت به بحث اکتشافات معدن پهنه های معدنی استان اردبیل فعال می شود گفت: در سال جهش تولید و در شرایط حاکم اقتصادی فعال سازی و استفاده از معادن با ارزش با اشتغال زایی مستقیم و غیر مستقیم می توان لز بحران پیش آمده عبور کرد و از ظرفیت های موجود در استان برای توسعه و پیشرفت آن بهره برد.

استاندار اردبیل تصریح کرد: با پیگیری هایی که انجام شده و قول مساعد مسوولان و جذب سرمایه گذاران متخصص معدنی جهت شدت بخشیدن به اکتشافات منابع موجود و ایجاد صنایع تبدیلی معدنی در منطقه یک انقلاب معدنی در استان ایجاد خواهد شد.

وی توجه به بحث معدن را از ضروریات اشاره کرد و گفت: تلاش در حوزه معدن و پهنه های معدنی بازده و درامد زایی چند برابری را در حوزه تولیدات غیر نفتی افزایش میدهد که این کار عزم جدی دولت و سرمایه گذاران این حوزه را می طلبد.

اکبر بهنام جو بر ضرورت حفظ و صیانت از منابع طبیعی نیز تاکید کرد و افزود: وظیفه ما علیرغم رسیدن به یک نتیجه مطلوب در بحث تولید صیانت از منابع طبیعی و ملی است و نباید به بهانه معادن اراضی ملی، جنگل‌ها و محیط زیست را تخریب و به حال خود رها کنند بلکه کارهای اکتشاف همراه با بازسازی و احیای منابع طبیعی هم راستا با یکدیگر پیش رود.

وی گفت: هر چقدر واگذاری امور به استان‌ها بیشتر باشد مسیر روان تر و دولت و مردم ذینفع خواهند بود، با تفویض اختیار به استان ها، با کاهش بروکراسی اداری به سرعت تصمیم گیری می شود.

این مسوول گفت: طبق گزارش سازمان صمت استان که در رابطه با اکتشاف عقیق نمین با مسئولین مربوطه در وزارت صنعت، معدن و تجارت جلساتی برگزار شده است، سرمایه گذار برای پروژه اکتشاف عقیق انتخاب شده که ظرف ۲ هفته آینده برنامه اجرایی خود را ارائه می دهد که در صورت راه اندازی این پروژه رتبه اول در کشور را به خود اختصاص می دهد و بیش از۳۰۰نفر اشتغالزایی مستقیم خواهد داشت.

ابراهیم علی مولا بیگی  مدیرکل دفتر اکتشاف وزارت صمت نیز در دیدار با استاندار اردبیل با هدف بررسی قابلیت‌های این استان در حوزه اکتشاف معادن، تمرکز زدایی و واگذاری امور به استان‌ها را باعث پیشرفت و سریع کارها و نتیجه دهی متناسب با نیاز منطقه عنوان کرد. 

وی گفت: طبق نتایج حاصله از تفویض اختیارات به استان‌ها، تصمیم بر این شده که مسائل و مشکلات موجود در بحث معادن در مرکز استان‌ها با اختیاراتی که سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها داده شده حل شود و انقلاب معدنی در کشور اتفاق بیافتد.

وی بر ضرورت حفظ محیط زیست و منابع طبیعی در اکتشافات و استخراج مواد معدنی تاکید کرد و افزود: ما اجازه نداریم به هر قیمت ممکن عملکرد خود را بالا ببرم در صورتیکه که محیط زیست و منابع طبیعی را تخریب کنیم و آمار را بالا برده و از سویی حقوق دیگران را تضییع کنیم.

رامین صادقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل نیز از احصای معادن راکد در استان اردبیل خبر داد و گفت: معادن راکد شناسایی و مشخص شده و پس از رفع معارض، در قالب نامه‌ای به استان‌ها اطلاع رسانی شده که آماده واگذاری به سرمایه گذاران در راستای استخراج معادن منجمد است که در حالی که ۲۱۰ پروانه بهره برداری در استان اردبیل صادر شده و از این تعداد، ۱۲۰ مورد فعال است و بخشی نیز در مرحله برگزاری مزایده است.

عناوین برگزیده