تاریخ: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۲۷
بازدید: ۱۵۶
کد خبر: ۱۳۷۲۵۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد:

سهم 59 درصدی همسایگان از صادرات ایران

می متالز - بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران، مجموع صادرات ایران در ۶ ماهه امسال به ۱۳ میلیارد و ۵۶۶ میلیون دلار رسیده که از این میزان ۸ میلیارد و ۱۶ میلیون دلار به ۱۵ کشور همسایه صادر شده است. طبق این آمارها عراق و امارات در رتبه اول و دوم مقاصد عمده صادرات ایران در منطقه قرار گرفته‌اند.
سهم 59 درصدی همسایگان از صادرات ایران

به گزارش می متالز، مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد: از مجموع کل صادرات کشور ۸ میلیارد و ۱۶ میلیون دلار به ۱۵ کشور همسایه صورت گرفته است که در میان این گروه از کشورها عراق و امارات در رتبه اول و دوم و کشورهای عمان و کویت و قطر پس از افغانستان، ترکیه، پاکستان، روسیه و آذربایجان در رتبه‌های هشتم تا دهم و بحرین و عربستان با صادرات سه و صفر میلیون دلاری پس از کشورهای قزاقستان و ترکمنستان در رتبه‌های ۱۴ و ۱۵ قرار گرفته‌اند.

فرزاد پیلتن در مورد صادرات ایران در شش‌ماهه سال 1399 گفت: بر اساس آمارها صادرات ایران در ۶ ماهه امسال به ۱۳ میلیارد و ۵۶۶ میلیون دلار و ۴۶ میلیون و ۳۱۸ هزار تن رسید که از این میزان صادرات ۱۲ میلیارد و ۷۹۹ میلیون دلار یعنی حدود ۹۴ درصد از کل صادرات کشور به ۲۰ کشور هدف صادرات انجام شده است.

او ادامه داد: در میان ۲۰ کشور مذکور، ۶ کشور عربی شامل عراق با 2 میلیارد و ۹۷۱ میلیون دلار (پس از چین) در رتبه ۲، امارات با یک میلیارد و ۹۳۳ میلیون دلار در رتبه ۳، عمان با ۱۶۵ میلیون دلار (پس از افغانستان، ترکیه، پاکستان، هند، اندونزی، روسیه، تایلند و آذربایجان) در رتبه ۱۲، کویت با ۷۳ میلیون دلار (پس از ونزوئلا، ارمنستان، آلمان) در رتبه ۱۶ و قطر با ۶۲ میلیون دلار (پس از سوریه، هنگ‌کنگ و بالاتر از قزاقستان) در رتبه ۱۹ بازارهای عمده صادراتی ایران قرار داشته‌اند.

پیلتن تصریح کرد: سهم کشورهای عربی از مجموع صادرات به ۲۰ کشور مذکور ۵ میلیارد و ۳۴۸ میلیون دلار بوده است.

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به صادرات ایران به کشورهای همسایه گفت: همچنین طی مدت مذکور از مجموع کل صادرات کشور ۸ میلیارد و ۱۶ میلیون دلار به ۱۵ کشور همسایه صورت گرفته است که در میان این گروه از کشورها عراق و امارات در رتبه اول و دوم و کشورهای عمان و کویت و قطر پس از افغانستان، ترکیه، پاکستان، روسیه و آذربایجان در رتبه‌های هشتم تا دهم و بحرین و عربستان با صادرات سه و صفر میلیون دلاری پس از کشورهای قزاقستان و ترکمنستان در رتبه‌های ۱۴ و ۱۵ قرار گرفته‌اند.

پیلتن ادامه داد: همچنین در حوزه واردات نیز طی مدت مذکور ۱۶ میلیارد و ۷۸۳ میلیون دلار به میزان ۱۶ میلیون و ۵۲۴ هزار تن کالا وارد کشور شده است.

او خاطرنشان کرد: از کل میزان واردات مذکور ۱۵ میلیارد و ۶۴۴ میلیون دلار آن متعلق به ۲۰ کشور هدف عمده واردات کشور بوده است که در جمع ۲۰ کشور هدف فوق، کشورهای عربی شامل امارات با ۳ میلیارد و ۹۶۱ میلیون دلار (پس از چین) در رتبه دوم و عمان با ۲۰۰ میلیون دلار (پس از ترکیه، هند، آلمان، روسیه، انگلیس، هلند، ایتالیا، کره جنوبی، سوئیس و سنگاپور) در رتبه سیزدهم و (بالاتر از برزیل، فرانسه، مالزی، اتریش، اسپانیا، پاکستان و دانمارک) قرار گرفته است.

این مسوول یادآور شد: در گروه ۱۵ کشور همسایه ایران با وارداتی معادل ۷ میلیارد و ۳۵۲ میلیون دلار از این کشورها، کشورهای امارات و عمان (پس از ترکیه و روسیه) به ترتیب رتبه اول و چهارم و عراق با ۴۳ میلیون دلار (پس از پاکستان) در رتبه ششم، کویت با ۳ میلیون دلار و قطر با ۲.۴ میلیون دلار (پس از قزاقستان، آذربایجان، ارمنستان و ترکمنستان) در رتبه یازده و دوازدهم قرار گرفته و بحرین و عربستان نیز به ترتیب با ۰.۱ و صفر میلیون دلار واردات، بعد از افغانستان در رتبه‌های چهاردهم و پانزدهم مبادی وارداتی کشور قرار داشته‌اند.

او افزود: مجموع واردات کشور از کشورهای عربی مذکور طی ۶ ماهه ابتدای سال ۱۳۹۹ حدود ۴ میلیارد و ۲۳۱ میلیون دلار بوده است.

پیلتن خاطر نشان کرد: سازمان توسعه تجارت ایران در رویکردی جدید و با توجه به شرایط بین‌المللی و البته متغیرهای اقتصادی و تجاری، توسعه روابط تجاری با کشورهای همسایه از جمله کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس را در دستور کار خود قرار داده است.

او ادامه داد: روابط حسنه سیاسی با برخی کشورهای مذکور، نزدیکی جغرافیایی و زیرساخت‌های مناسب بندری و در نتیجه هزینه‌های پایین حمل‌ونقل، اشتراکات دینی، فرهنگی و زبانی و سهولت ارتباط میان تجار ایران و کشورهای فوق، سهولت رفت‌وآمد و پایین بودن هزینه‌های بازاریابی و حضور در نمایشگاه‌ها و دیگر رویدادهای تجاری و همچنین ایجاد دفتر و نمایندگی و.... از جمله مهم‌ترین عوامل و زمینه‌های افزایش روابط تجاری ج.ا.ایران و این کشورها محسوب می‌شود.

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران متذکر شد: بااین‌وجود، علاوه بر تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه کشور و وقوع برخی نوسانات در روابط سیاسی با برخی از این کشورها مانند عربستان و وجود ناآرامی‌ها در برخی کشورها مانند عراق و یمن، شیوع ویروس کرونا و تعطیلی چندماهه روابط تجاری با کشورهای همسایه از جمله عوامل منفی بوده است که بر روابط تجاری با این کشورها تأثیرگذار بوده است.

عناوین برگزیده