تاریخ: ۲۵ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۳۵
بازدید: ۲۲۲
کد خبر: ۱۳۷۲۵۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

استفاده از ظرفیت معادن برای تحول اقتصادی

می متالز - نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در شرایط تحریم باید از ظرفیت معادن برای تحول اقتصادی بهره گرفت، گفت: راه‌حل برون‌رفت از شرایط فعلی استفاده از معادن است که در شرایط تحریم بجای وابستگی به نفت می‌توانند از معادن بیشتر بهره گیرند.
استفاده از ظرفیت معادن برای تحول اقتصادی

به گزارش می متالز، سید کاظم دل‌خوش در جلسه هم‌اندیشی و نشست خبری با اصحاب بسیج رسانه در هتل آبشار این شهر با اشاره به شرایط اقتصادی کشور اظهار کرد: نقش رسانه‌ها در شرایط شکننده‌ای که به‌واسطه تحریم‌های اقتصادی و ضعف‌های مدیریتی داخلی فشار بر مردم را دوچندان شده بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه نتایج فراخوان رسانه‌ای می‌تواند منتج به خروجی برنامه اقتصادی مؤثر در برنامه‌های دولت شود، تصریح کرد: بسیج رسانه باید این زمان مدیریت بحران را مقتدرانه به دست گیرد و مسوولان و صاحب‌نظران را برای پاسخگویی به مشکلات حاد اقتصادی و طرح و برنامه‌ای جامع در قالب مقالات پژوهشی و راهبردهای اقتصادی برای حل مسائل کلان کشور برای برون‌رفت از مشکلات فرابخواند.

 نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله بیان کرد: رهبری اعلام کرده بودند وابستگی بودجه به نفت باید ظرف 20 سال به صفر برسد که این مهم به دلایل گوناگون میسر نشده است.

وی با اذعان به اینکه متأسفانه ما مسوولین به حرف‌های رهبری خوب گوش نداده و عمل‌نکرده‌ایم، گفت: ولایتی بودن به حرف نیست باید در عمل نشان دهیم که پایبند به ولایت هستیم، ۱۶ سال مطرح کردن شعارهای اقتصادی مقام معظم رهبری فقط منتج به یدک کشیدن کاغذها و زیرنویس شدن رسانه‌ها شد، هشدارهای رهبری را جدی نگرفتن نتیجه‌اش افسارگسیختگی لجام اقتصادی و معیشتی مردم و جامعه است.

دل‌خوش با تأکید بر اینکه در فرماندهی جنگ اقتصادی توسط دولت باید از ظرفیت سرمایه‌گذاران در کشور استفاده شود، بیان کرد: متأسفانه سرمایه گذران ما ازنظر مسوولین مغفول مانده، درصورتی‌که ظرفیت بالقوه سرمایه‌گذار می‌تواند در توان‌بخشی، پشتیبانی و بهبود اوضاع اقتصادی مؤثر باشد و با قوانین سخت‌گیرانه نظارتی سرمایه گذران را که شریان‌های اقتصادی کشور را متحول می‌سازند فراری نداد.

وی با بیان اینکه مطالبه گری مسائل مهم جامعه باید رسالت این روزهای بسیج رسانه باشد، افزود: فراخوان صاحب‌نظران و به چالش کشیدن مسوولان در مورد مشکلات اقتصادی و دعوت از متخصصین در مورد شرایط سخت اقتصادی باید محوریت رسانه قرار گیرد.

نماینده مردم شهرستان صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه سکان مدیریت بحران باید به دست سران قلم بیافتد، بیان کرد: رسانه‌ها از سران قوا بخواهند تا به‌عنوان ستاد جنگ اقتصادی با داشته‌ها و منابع مالی موجود کشور برای رفع مشکلات چه کرده‌اند یا از سرمایه‌گذاران و نهادهای که درآمدزا هستند بپرسید چه استفاده‌ای برای حال وخیم اقتصاد ایران شده است و یا راحل‌های پیشرو چیست.

دل‌خوش با بیان اینکه وضعیت مدیریتی فعلی بسیار نامناسب و به‌نوعی روز گذرانی است، گفت: چاره خروج از مشکلات تحولی نو و شگرف در ساختار مدیریتی است و ما با داشتن بسیاری از منابع خدادادی می‌توانیم بسترهای موفقیت‌آمیزی را با تکیه‌بر دانش بومی و پتانسیل‌های داخلی برای خارج شدن از این اوضاع رقم بزنیم.

وی با اذعان به اینکه بخشی از فقر، بی‌عدالتی و نابسامانی اقتصادی که گریبان گیر مردم شده   ناشی از تحریم‌ها و بخشی در ضعف عملکرد مدیران در مدیریت صحیح منابع است، افزود: دولت مدیران اجرایی را انتخاب می‌کند که چندان نگاه صلاحیتی به انتخاب این مدیران نبوده و تنها نزدیک دولت هستند و از طرفی انتخاب مردم هم گاهی چندان متناسب و بر اساس شایستگی نیست.

نماینده مردم شهرستان صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مجلس یازدهم هنوز جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده بیان کرد: معتقدم مجلس هر چه در این دوره‌ها جلوتر رفته متأسفانه ضعیف‌تر شده و این ناشی از نوع انتخاب مردم است، در قوه قضاییه هم هنوز ضعف‌هایی وجود دارد که انتظار می‌رود اصلاحات اساسی در آن صورت گیرد.

دل‌خوش با بیان اینکه بنیاد‌ها و نهاد‌های حمایتی سهم عمده‌ای از درآمدهای اقتصادی ایران را دارا هستند، افزود: باید برنامه‌ریزی اقتصادی مدونی در مورد درآمدهای دولت به خزانه مملکتی صورت گیرد، طبق قانون هر ارگانی که دارای درآمد است باید واریز به خزانه شود.

وی با بیان اینکه در شرایط تحریم باید از ظرفیت معادن برای تحول اقتصادی بهره گرفت، تصریح کرد: راه‌حل برون‌رفت از شرایط فعلی استفاده از معادن است که باید به‌خوبی از آن بهره گرفت و دولت‌ها در شرایط تحریم بجای وابستگی به نفت می‌توانند از معادن بیشتر بهره گیرند.

نماینده مردم شهرستان صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اکنون تنها 30 درصد از معادن آن‌هم به‌صورت خام فروشی در حال بهره‌برداری است، گفت: احیای معادن و امتیازهای ویژه به سرمایه‌گذاران در این حوزه می‌تواند تا حدی مشکلات اقتصادی را حل نماید. 

وی بسیج اشتغال را به‌مانند اتاق فکر بسیج زمان جنگ تلقی کرد و گفت: با اینکه این پتانسیل می‌تواند راهکاری مناسب برای برون‌رفت از مشکلات باشد مدت چهار سال در مرکز پژوهش‌های مجلس طرح آن داده‌شده است که هنوز قدمی برای آن برداشته نشده است.

دل‌خوش با بیان اینکه در این برهه از زمان نباید رسانه وقت خود را صرف مسائل ریز جامعه کند، افزود: در حوزه اقتصادی در کشور کوتاهی شده و منابع کشور در حال هدر رفتن است، دغدغه‌ها باید راهگشا معیشت مردم و اقتصاد جامعه باشد که در این عرصه رسانه‌ای قوی و برنامه محور می‌طلبد.

عناوین برگزیده