تاریخ: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۳۸
بازدید: ۳۸۹
کد خبر: ۱۳۷۵۱۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

بررسی آخرین آمار و تولید فولاد ایران

می متالز - روز گذشته انجمن تولید کنندگان فولاد ایران آخرین گزارش عملکرد تولید فولاسازان ایران را منتشر کردند که برآوردها حاکی از آن بود که در بازه شش ماهه اول سال 99 رقم تجمیعی تولید فولاد ایران چیزی بالغ بر ۱۴ میلیون و ۳۹۲ هزار تن بوده است
بررسی آخرین آمار و تولید فولاد ایران

بررسی آمار و ارقام تولید فولاد ایران

به گزارش می متالز، روز گذشته انجمن تولید کنندگان فولاد ایران آخرین گزارش عملکرد تولید فولاسازان ایران را منتشر کردند که برآوردها حاکی از آن بود که در بازه شش ماهه اول سال ۹۹ رقم تجمیعی تولید فولاد ایران چیزی بالغ بر ۱۴ میلیون و ۳۹۲ هزار تن بوده است.ارزیابی سهم هر یک از تولیدات محصولات فولادی نشان می دهد که سهم بیلت و بلوم، ۸ میلیون و ۶۳۶ هزار تن و سهم اسلب، ۵ میلیون و ۷۵۶ هزار تن بوده است.بیشترین حجم تغییرات تولید که روند صعودی را داشته مربوط به میلگرد بوده که از ۵۳۶ هزار تن در سال گذشته به رقم ششصد و بیست و شش هزار تن در شش ماه سال جاری رسیده که مجموعا در این بخش حدودا ۱۷ درصد رد تولید را شاهد بوده ایم.

 

شاگرد آخرهای زنجیره فولاد ایران

با وجود رشد قابل قبول در بخش میلگرد داخلی،نبشی و ناودانی با کاهش ۴ درصدی در تولید مواجه بوده و رقم تولید آنها به سیسصد و نود و سه هزار تن در شش ماهه سال جاری رسیده است. بازار تولد ورق پوششدار فولادی نیز امسال روندی نزولی در تولید پیش گرفته است.آمار تولید فولاد ایران در این زنجیره نسبت به سال گذشته شش درصد کاهش داشته و به رقم پانصد هزار تن رسیده که این کاهش چشم گیر نباید از چشم تحلیل گران فولاد ایران دور بماند.

 

رصد بازار ورق در بورس فولاد ایران

میزان تولید ورق گرم در شش ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۴ درصد رشد داشته و به ۴ میلیون و ۵۷۲ هزار تن رسیده است. تولید ورق سرد با رشد ۵ درصدی به یک میلیون و ۳۶۸ هزار تن و تولید ورق پوششدار با کاهش ۶ درصدی به ۷۶۶ هزار تن رسیده است. مجموع تولید مقاطع تخت فولادی نیز با رشد ۳ درصدی به ۵ میلیون و ۴۳۹ هزار تن رسیده است.

 

رصد بورس سنگ آهن ایران

قیمت سنگ آهن ایران برای مقاصد صادراتی رشد دو دلاری را در روز گذشته تجربه کرد. به دلیل اینکه اکثر تولیدات سنگ آهن ایران به مقصد چین است و در این کشور با فروکش کردن قیمت های هیجانی سنگ آهن و از طرفی رشد تقاضای چینی ها برای سگ آهن وارداتی شاهد این رشد بودیم که پیش بینی می شود تا پایان این هفته روند صعودی قیمت های صادراتی ادامه داشته باشد. بر اساس گزارش های مبادی صادراتی فولاد ایران قیمت سنگ آهن مگنتیت خلوص ۶۱ درصد نیز همین میزان رشد را برای خود ثبت کرد و در قیمت ۷۷٫۶ دلار هر تن فوب معامله شد.سنگ آهن هماتیت صادراتی خلوص  ۶۱ درصدی تولید داخل نیز همین میزان رشد (۲ درصدی) را به ثبت رساند و در قیمت ۷۵٫۵ دلار هر تن فول له فروش رسید.

 

رصد بازار قراضه داخلی و خارجی

بازار قراضه آهن ایران به بازار قراضه ترکیه بسیار وابسته شده است. چرا که با افزایش نرخ دلار، تولیدکنندگان ترجیح می دهند تا قراضه را به لیر ترکیه و دلار به فروش برسانند و استفاده از آن برای مصارف ریالی مقرون به صرفه نیست. در روزهای اخیر با رونق بازار قراضه ترکیه و افزایش تقاضای این کشور تحرکات قابل قبولی در بازار قراضه ایران رصد شده است. انتظار می رود یک تا دو هفته آینده قیمت بین ۲۸۵ تا ۲۸۷ دلار مورد قبول طرفین معامله باشد. برای روزهای آتی افزایش خرید ها برآورد شده است.

 

ارزیابی قیمت بیلت در بورس فولاد ایران

بیلت یکی از مقاطعی بود که قیمت آن در هفته های گذشته فراز و فرودهای فراوانی را تجربه کرده بود و عملا زنجیره فولاد و تامین کنندگان را با چالش جدی رو به رو کرده بود. روز شنبه هفته جاری میانگین قیمت بیلت ۱۱۹۳۷۵ ریال بود و روز چهارشنبه به رقم ۱۱۹۳۱۳ ریال رسید. در حالیکه پایه قیمت عرضه در بورس نسبت به هفته قبل از آن افزایش یافته بود اما بازار این روزها شاهد ثبات در قیمت های بیلت در بورس فولاد داخلی هستیم. ثبات قیمت بیلت برای بورس فولاد ایران بسیار حیاتی است.زیرا می تواند در بازه ای کوتاه روند معاملات بورس فولاد را به تعادل برساند. زیرا بیلت به عنوان یک کالای خام در تولید سایر محصولات فولادی استفده می شود و می تواند هزینه های تولید را در شرایط فعلی برای تولید کننده فولاد داخلی بهبود بخشد.

 

هفته بد اقبالی حوزه نورد

کاهش ۱۰ دلار/تن میلگردآجدار صادراتی CIS و افزایش ۲.۵ دلار/تن شمش صادراتی ایران از جمله شاخص هایی است که برای هفته گذشته رصد شده و حوزه نورد را در صادرات با چالش رو به رو کرده است. با توجه به اینکه فعلا ملاک تعیین نرخ پایه در عرضه های بورس ایران نرخ شمش صادراتی  و نرخ میلگرد آجدار صادراتی در منطقه CIS  است؛ کاهش ۵ تا ۱۵ دلاری شاخص میلگردآجدار صادراتی CIS و افزایش ۲ تا ۳ دلاری شمش صادراتی ایران را در هفته پیش‌رو می توان به نوعی یک بدشانسی برای حوزه نورد در هفته پیش‌رو قابل پیش بینی است.

نرخ پایه عرضه میلگرد آجدار نیز این هفته اگر مانند هفته گذشته قیمت گذاری شود، قیمت های این حوزه با با کاهشی حدودا ۲۰۰ تومن الی ۲۵۰ تومان در هر کیلو مواجه خواهند شد.لذا پیش بینی می شود در هفته جاری تعدیل در نرخ مقاطع طویل ایجاد شود

 

ارزیابی شمای کلی بازار فولاد

در خصوص بازار فولاد، این روزها بنظر می‌رسد، این بازار به شدت متاثر از قیمت دلار سنا شده و دا حال حاضر جولان قیمت دلار سنا باعث ایجاد التهاباتی در بورس فولاد ایران شده است. نکته ای که به خریداران و فعالان بورس فولاد توصیه اکید می شود این است که از رفتارهای هیجانی دست بکشند و تا واقعی شدن قیمت های کلیه محصولات فولادی از خرید به عنوان سرمایه گذاری و سفته بازی دست بکشند.

 

شرایط فعلی بازار فولاد ایران

در شرایط فعلی خریدار و فروشنده فولاد ایرانی بر این عقیده هستند که نرخ دلار سنایی در حد اشباع آستانه خود قرار گرفته و عملا رشد این قیمت ها صدمات جبران ناپذیری به بدنه اقتصاد کشور می زند. اط طرفی خبرها حاکی از آن است که سیاستگذاران بورس فولاد ایران در حال تظیم شیوه نامه ای هستند که در صورت تایید و نهایی شدن و پیاده سازی آن در بورس کالا شرایط را برای فولاد سازانی که بر موج افزایش قیمت های دلار سنایی سوار شده اند محدود و سخت تر خواهد کرد و در صورتی که این شیوه نامه به درستی در بازار پیاده شود شاهد تعدیل قیمت ها و کاهش جو هیجانی بازار خواهیم بود.

 

نتیجه گیری نهایی

ارزیابی کلی آمار و تولید فولاد ایران در شرایط فعلی و حداقل برای بازه های دو الی سه هفته آینده به شدت مبهم و غیر قابل پیش بینی دیده می شود؛ اما از بعد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، و مشخص شدن نتیجه؛ در هر صورت و با هر نتیجه ای که مواجه شدیم، نتیجه فروکش نمودن التهابات بازار ارز و متعاقب ان تمامی بازارهای متصل به این بازار فولاد بسیار محتمل خواهد بود.

عناوین برگزیده