تاریخ: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۵۱
بازدید: ۲۲۰
کد خبر: ۱۳۷۵۷۳
سرویس خبر : آهن و فولاد
به مناست روز صادرات مطرح شد:

با اعلام ممنوعیت صادرات ورق های فولاد اکسین توسط ستاد تنظیم بازار وزارت صمت، کشور از منبع ارزی مناسب محروم شد

می متالز - ابراهیمی مدیرعامل این شرکت تولید محور به مناسبت روز صادرات طی سخنانی اظهار کرد: فولاداکسین بعنوان اولین تولیدکننده ورق های فولادی عریض و آلیاژی در خاورمیانه با مشارکت شرکت فولاد خوزستان و در راستای تأمین نیازهای ارزی خود در سال ۱۳۹۸ موفق شد ضمن افزایش ۳ برابری مقدار صادرات و ۵ برابری ارزش صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل، به رکورد جدیدی در این زمینه نیز دست یابد.
با اعلام ممنوعیت صادرات ورق های فولاد اکسین توسط ستاد تنظیم بازار وزارت صمت، کشور از منبع ارزی مناسب محروم شد

به گزارش می متالز، وی افزود: ورق های تولیدی و با ارزش افزوده این شرکت به بازارهای اتحادیه اروپا، کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای آسیای میانه CIS صادر گردید، این مهم در شرایطی تحقق یافت که تحریم های ظالمانه ایالات متحده آمریکا بر علیه ایران و قراردادن نام فولاد اکسین در فهرست تحریم ها، وضعیت دشواری را جهت صادرات و انتقال ارز و کشتیرانی رقم زده بود.

ابراهیمی بیان کرد: با توجه به تعریف استراتژی صادرات پایدار محصولات تولیدی در نقشه استراتژیک شرکت و برنامه ریزی صورت گرفته، مقرر است در سال ۱۳۹۹ حدود ۱۰ درصد از ورق های تولیدی به صادرات اختصاص یابد. هر چند شیوع پاندمی کرونا در جهان از اوایل سال، قرنطیه، وضع محدودیتها در مقاصد صادراتی، و بسته شدن مرزها باعث اختلال جدی در روند صادرات محصولات فولادی کشور و از جمله ورق های فولاد اکسین گردید بنحوی که علیرغم وجود سفارش و انعقاد قرارداد با مشتریان خارجی، بارگیری و ارسال محصولات صادراتی متوقف و یا با کندی انجام می شد.

مدیرعامل فولاد اکسین گفت: با رفع تدریجی محدودیتها و باز شدن برخی مرزهای کشور با همسایگان، صادرات ورق های این شرکت مجدداً آغاز و تا ابتدای مردادماه ادامه یافت لیکن متأسفانه اعلام ممنوعیت صادرات ورق توسط ستاد تنظیم بازار وزارت صمت با هدف تأمین نیاز بازار داخلی منجر به توقف مجدد صادرات، اختلال جدی در برنامه ریزی تأمین منابع ارزی، نارضایتی مشتریان خارجی و خطر از دست دادن بازارهای صادراتی این شرکت گردید.

وی اشاره کرد: متأسفانه وزارت صمت تنظیم بازار داخلی فولاد را به صادرات شرکت ها گره زده است و با محدودیت های فعلی قطعاً صادرات فولاد کشور کاهش می یابد که این شرکت نیز از موضوع مذکور بی نصیب نمانده این در حالی است که مطابق با آمار و اطلاعات، در حال حاضر حدود ۵۰ درصد از فولاد تولیدی کشور مازاد بر نیاز داخلی است و این مهم فرصتی جهت کمک به کشور در تأمین منابع ارزی موردنیاز در فضای پرچالش ارزی می باشد.

ابراهیمی در پایان خاطرنشان کرد: از وزیر صمت و سایر مسوولین کشور انتظار می رود در سال جهش تولید با تصمیمات خود ضمن تسهیل صادرات زمینه لازم تحقق شعار سال جاری را فراهم آورند.

عناوین برگزیده