تاریخ: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۲۵
بازدید: ۱۴۸
کد خبر: ۱۳۷۵۷۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازارسرمایه اعلام کرد:

وضعیت فعلی بورس با مثالی از سهام شرکت شاخص ساز/ پیش بینی روند

می متالز - کارشناس بازار سرمایه وضعیت فعلی بورس را با مثالی از سهام شرکت شاخص ساز توصیف کرد که با جو روانی منفی و کاهش قدرت تصمیم گیری همراه شده است.
وضعیت فعلی بورس با مثالی از سهام شرکت شاخص ساز/ پیش بینی روند

به گزارش می متالز، علی مولایی با بیان اینکه فضای تعلیقی حاکم بر بازار، قدرت تصمیم‌گیری را به ویژه در بخش تقاضا تحت تاثیر قرار داده  گفت: وضعیت فعلی بورس به گونه ایی شده که سهام شاخص سازی مانند پالایشگاه اصفهان در یک روز بالغ بر ٦٠٠ میلیون سهم در نقطه کامل مثبت معامله اما پیش گشایش روز بعد، صف فروش می شود.

وی افزود: سهمی که در یک روز با حجم بالایی مورد تقاضا است در روز بعد بدون هیچ گونه اتفاق سیاسی  روند کاملا معکوسی را در پیش می گیرد و در زمان معاملات  صف فروش می شود. رشد قیمت ارز در سامانه نیما و سنا، نشان دهنده این است "شپنا" با افزایش نرخ ارز، سود مناسبی می تواند بسازد اما اینکه با چنین قدرتی صف فروش می شود، کمی عجیب است.

این کارشناس ادامه داد: بنابراین وضعیت فعلی بازار، نشان دهنده جو روانی منفی بوده و مانع از قدرت تصمیم گیری سهامداران شده است. شاید تا دو هفته گذشته، صف های فروش به جذابیت سرمایه گذاری در بازارهای رقیب ارتباط داده می شد اما اکنون افراد برای سرمایه گذاری، اقدام به فروش سهام و خرید دلار با نرخ ٣٢ هزار تومان یا سکه ١٦ میلیون تومانی نمی کنند. مشابه حبابی که در قیمت ارز، مسکن و خودرو وجود دارد را تاکنون در بازار سرمایه شاهد نبودیم.

مولایی عنوان کرد: مسئولان بازار سرمایه و اعضای شورای عالی بورس باید مداخله جدی تری را با تصمیم های کارشناسی شده داشته باشند و  نباید آن تصمیم، مزید بر مشکلی جدید در بازار شود. با توجه به اینکه هیچ منطقی در معاملات کنونی بازار وجود ندارد بنابراین بهتر است وضعیت حاکم مورد کنترل قرار گیرد در غیر اینصورت شاهد تشدید وضعیت اصلاحی شاخص بورس خواهیم بود.

وی با بیان اینکه از ماه آبان شاهد روزهای بهتر و معاملات منطقی تری در بازار خواهیم بود، ادامه داد: برخی معتقدند بهتر است برای بازگشت تعادل به معاملات بورس برای مدتی محدود دامنه نوسان برداشته شود اما چنین اقدامی در وضعیت فعلی به صلاح بازار نیست و می تواند موج فروش سنگینی را ایجاد کند و جبران آن نیازمند چند ماه زمان باشد. این اقدام اعتماد سهامدار را تحت شعاع قرار می دهد و باعث افزایش بیشتر هیجان در معاملات خواهد شد.

مولایی گفت: باید مدیریت و نظارت بر روند معاملات حقوقی ها جهت کاهش شدت فروش در بازار افزایش یابد تا سهامدار حقیقی به اطمینان برسد قابلیت نقدشوندگی بازار از بین نرفته و حتی می توانند سهام را با پنج درصد منفی به فروش برساند. بازده هیچ بازاری در بازه زمانی بلند مدت مانند بورس نیست. تا پایان سال ٩٩ شرایط بازار با مجموع اتفاق هایی که رخ داده، بدتر نمی شود و سهامداران متحمل ضرر بیشتر نخواهند شد.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده