تاریخ: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۲۷
بازدید: ۳۰۵
کد خبر: ۱۳۷۶۷۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تدوین طرح توازن فولاد

می متالز - وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری تشکل‌های مرتبط، طرح توازن فولاد کشور را با هدف ایجاد ظرفیت تولید ۵۵میلیون‌تن فولاد خام در افق ۱۴۰۴ تدوین کرده و وضعیت پروژه‌های زنجیره فولاد را به‌صورت مستمر مورد پایش و ارزیابی قرار می‌دهد.
تدوین طرح توازن فولاد

به گزارش می متالز، معاون طرح و برنامه وزارت صمت با اشاره به این مطلب گفت: حلقه‌های زنجیره فولاد شامل کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و شمش و مقاطع فولادی است. سعید زرندی ادامه داد: در بخش مقاطع طولی نظیر میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی، ظرفیت ایجادشده بسیار بالاتر از مقدار هدف‌گذاری شده است که بیانگر اشباع بودن این حلقه از زنجیره تولید است. در بخش شمش فولادی، ظرفیت‌سازی لازم برای تحقق هدف تولید ۵۵میلیون‌تن فولاد خام محقق شده و باتوجه‌به نیاز داخلی در این بخش، امکان صادرات ۱۴میلیون‌تن پیش‌بینی شده است.

زرندی تصریح کرد: در بخش آهن‌اسفنجی، تسریع در تکمیل و عملیات اجرای طرح‌های در دست اجرا ضروری است. همچنین ظرفیت‌سازی لازم در بخش فرآوری کنسانتره و تولید گندله آهن، به‌صورت مطلوب انجام شده است. هدف فرآوری کنسانتره در طرح توازن فولاد کشور، ۸۰ میلیون تن و تولید گندله آهن ۷۶ میلیون تن است. به گفته معاون وزیر صمت باتوجه ‌به کمبود سنگ‌آهن، اکتشاف معادن جدید در دست اقدام است.

او ادامه داد: طبق سیاست‌های کلی وزارتخانه، احداث واحدهای فرآوری (کنسانتره و گندله آهن) در جوار معادن و استقرار حلقه‌های آب‌بر زنجیره (آهن اسفنجی، شمش و مقاطع فولادی) در جوار سواحل جنوبی کشور پیش‌بینی شده است. استقرار واحدهای احیا، ذوب و نورد در مجاورت یکدیگر نقش موثری در کاهش مصرف انرژی خواهد داشت. ضمنا باتوجه‌به نیاز داخلی به ورق فولادی و قطعات آلیاژی، تغییر بخشی از ظرفیت طرح‌های تولید بیلت فولادی متداول ساختمانی، به اسلب و متعاقبا تولید ورق‌های فولادی و نیز تولید آلیاژهای خاص با ارزش افزوده بالا، دارای اولویت سرمایه‌گذاری است.

عناوین برگزیده