تاریخ: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۳۰
بازدید: ۱۹۰
کد خبر: ۱۳۷۷۶۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

برنامه‌ریزی برای حضور در بازارهای رقابتی آینده

می متالز - صادرات در صنعت فولاد ایران یک موضوع حیاتی و اساسی است که اهمیت آن بر همگان مبرهن است.
برنامه‌ریزی برای حضور در بازارهای رقابتی آینده

به گزارش می متالز، اهمیت این موضوع علاوه بر تاثیر آن بر شاخص‌های اقتصادی، توسط برنامه‌های توسعه صنعت فولاد در ایران در افق زمانی ۱۴۰۴ بیش‌ از پیش مشخص می‌شود؛ به‌طوری ‌که بخش اعظمی از توسعه‌های آینده باهدف و رویکرد صادرات به بازارهای جهانی انجام می‌شود. این موضوع در وهله اول و به‌طور ظاهری فاقد هرگونه مشکل است، زیرا انجام توسعه و افزایش ظرفیت در راستای صادرات به کشورهای دیگر می‌تواند نویدبخش علائم اقتصادی مثبت برای هر بنگاه یا کشوری­ باشد لیکن انجام صادرات و توان آن و ایجاد بازار برای محصولات صادراتی الزامات متنوعی را می‌طلبد.

در تقویم رسمی کشورمان از ۲۹ مهرماه به‌عنوان روز ملی صادرات یادشده است. فولاد مبارکه به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد کشور، همواره علاوه بر تامین بازارهای داخلی در صحنه بین‌المللی نیز حضوری موفق داشته و توانسته برای ذی‌نفعان شرکت سودآوری بیشتر و برای کشور نیز ارزآوری مناسبی داشته باشد. درباره صادرات و اهمیت آن باید اذعان کرد اقتصاددانان صادرات را موتور محرک رشد اقتصادی هر کشور می‌دانند. افزایش صادرات یک کشور منجر به مثبت شدن تراز تجاری آن کشور می‌شود و به‌مثابه تزریق منابع مالی از خارج به درون آن اقتصاد است.

به‌طورقطع مشکل آینده کشورها و سازمان‌ها، یافتن بازار برای محصولات تولیدی خود است. کشورها باید بتوانند منابع داخلی خود را بسیج کنند، نیروی انسانی خود را به‌کارگیرند و با توجه به کمبود بازارهای داخلی فرصت‌هایی در خارج برای آن بیابند. این موضوع به‌قدری اهمیت دارد که بررسی شرایط فعلی کشورهای مختلف نشان می‌دهد بسیاری از کشورها مسائل سیاسی خود را در راستای این خواسته تعریف و دنبال می‌کنند.

در سطح بنگاه‌ها نیز به همین شکل است و بسیاری از شرکت‌ها سیاست‌های تجاری خود را بر تملک بازارهایی برای فروش محصولات خود تعریف کرده‌اند.

شرکت فولاد مبارکه همزمان با بهره‌برداری، در بازارهای بین‌المللی حضور داشته و هرسال متناسب با نیازهای داخلی کشور و همچنین نیازهای ارزی، اقدام به صادرات درصدی از محصولات خود می‌کند.

آنچه بیش‌ازپیش باید مورد توجه قرار گیرد شرایط آینده بازارهای جهانی فولاد، بازار فولاد ایران و شرایط شرکت فولاد مبارکه است.

شرایط آینده بازارهای جهانی فولاد، چنان‌که تشریح شد، چیزی جز ازدیاد رقابت در سال‌های آینده نیست و بر همین اساس فولادسازان در کشورهای مختلف طرح‌های توسعه‌ای زیادی را برای افزایش ظرفیت آغاز کرده و به بهره‌برداری رسانده‌اند؛ بنابراین شاخص‌ترین ویژگی بازار جهانی آتی فولاد، مازاد عرضه بر تقاضاست که کشورها و شرکت‌ها باید برای آن بازار سازی کنند.

بازار فولاد ایران در حال حاضر در شرایط خاصی قرار دارد که بخشی از آن ناشی از تحریم‌های ظالمانه آمریکاست که به بسته شدن درهای کشور به روی محصولات وارداتی، تقاضای کاذب زیاد در بازار و... منجر شده است. با این ‌همه، شرایط آینده این بازار به این شکل تداوم نخواهد یافت و علاوه بر آن، اجرای طرح‌های توسعه مختلف به‌ویژه در زمینه محصولات تخت و به بهره‌برداری رسیدن آن در سال‌های آینده رقابتی شدید در بازار ایجاد می‌کند؛ بنابراین شرکت‌های مختلف باید علاوه بر تلاش برای کسب سهمی از بازار داخلی، در بازارهای بین‌المللی نیز بیشتر تلاش کنند.

به‌طور خلاصه، صادرات محصولات فولادی در سال‌های آینده در بازار بسیار رقابتی یک امر اجتناب‌ناپذیر است که در صورت عدم برنامه‌ریزی از پیش تعیین‌شده جذب سهم بازار و امکان موفقیت در آن میسر نخواهد بود. بنابراین بنگاه‌ها و شرکت‌های مختلف تولیدی در این راستا نیاز به برنامه‌ریزی از پیش تعیین‌شده و اتخاذ استراتژی‌های عملیاتی مناسب دارند و نیازمند یک تغییر و نگاه صحیح به بازارهای صادراتی هستند. در این راستا حمایت‌های دولت و سایر نهادها در راستای تسهیل فرآیندها و کمک به صادرکنندگان نیز از اهمیت شایانی برخوردار است.

شرکت فولاد مبارکه نیز طرح‌های توسعه‌ای مختلفی برای افزایش ظرفیت در دست اقدام دارد که ازجمله مهم‌ترین آنها می‌توان به ایجاد خط‌نورد گرم ۲ اشاره کرد. این امر به معنای آن است که در آینده، رقابت شدید داخلی و خارجی وجود خواهد داشت و با شرایط فعلی که درهای کشور کاملا بسته و رقابت داخلی آن‌چنانی نیز وجود ندارد، متفاوت است؛ بنابراین برنامه‌ریزی دقیق برای بازار سازی و تغییر نگاه به بازار ضروری به نظر می‌رسد.

به‌طورقطع شرکت فولاد مبارکه می‌تواند از تجربه سال‌ها حضور خود در بازارهای خارجی به شکل مثبت بهره‌برداری کند و برای حضور موثر در بازارهای رقابتی آینده برنامه‌ریزی‌های مناسبی انجام دهد، همچنان که از این شرکت به‌عنوان شرکت برتر بازگرداننده ارز به کشور تجلیل شد.

علیرضا منصوری مدیر صادرات شرکت فولاد مبارکه

عناوین برگزیده