تاریخ: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۳۷
بازدید: ۱۵۹
کد خبر: ۱۳۷۷۸۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
میرتاج‌الدینی در نشست تبیین کاربرد رمزارزها در دوره تحریم:

مجلس آمادگی ورود به بحث رمزارزها و ماینینگ را دارد/ شیوه‌های نوین تبادل ارزی یکی از راه‌های مقابله با تحریم است

می متالز - رئیس فراکسیون راهبردی مجلس گفت: مجلس آمادگی دارد تا درباره دو موضوع رمز ارزها و ماینینگ بصورت جدی وارد شده و قانون وضع کند و بنابراین از کارشناسان می‌خواهیم تا پیشنهادهای خود را برای ما ارسال کنند البته اکنون یک طرح آماده در اختیار داریم.
مجلس آمادگی ورود به بحث رمزارزها و ماینینگ را دارد/ شیوه‌های نوین تبادل ارزی یکی از راه‌های مقابله با تحریم است

محمدرضا میر تاج‌ الدینی

به گزارش می متالز، جلسه فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی امروز به ریاست محمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو، تعدادی از نمایندگان مجلس، اسماعیل لله گانی مدیر عامل بانک رفاه و کارشناسان بانکی با موضوع بررسی نوسانات قیمت ارز و تبیین کاربرد رمز ارزها در دوره تحریم برگزار شد.

میرتاج‌الدینی رئیس فراکسیون راهبردی مجلس در ابتدای نشست با اشاره به اینکه این فراکسیون با هدف پیگیری مسائل اساسی و راهبردی کشور تاسیس شده است، گفت: ما در صدد چاره‎اندیشی برای معضلات و مشکلات اقتصادی کشور هستیم. یکی از این مشکلات عدم ثبات نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی است که در اثر تحریم‌ ظالمانه پیش آمده، اگرچه ضعف در مدیریت ارزی و غافل شدن از بازارهای غیررسمی ارزی این شرایط را تشدید کرده است.   

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس  تاکید کرد: برای مقابله با تحریم‌ها بویژه تحریم‌های بانکی استفاده از راهکارهای موجود در جهان و شیوه‌های نوین تبادل ارزی یکی از مواردی است که توسط کارشناسان پیشنهاد شده و ما هم امروز با این هدف تشکیل جلسه داده‌ایم تا با حضور آنها و نمایندگان این پیشنهادات را مورد بررسی قرار دهیم.

 

قوانین حوزه رمزارزها باید تدوین شود

مدیرعامل بانک رفاه در ادامه جلسه با ذکر آماری از شیوه‌ پرداخت‌های بانکی و مبادلات بانکی اظهار کرد: شیوه‌های پرداخت در بانک از شیوه کارتی به پرداخت توسط تلفن همراه شیفت پیدا کرده است.

وی بیان کرد: شیوه‌های پرداخت در سیستم‌های بانکی به سرعت در حال تغییر است، استفاده از رمز ارزها هم یکی از شیوه‌های جدیدی است که در دنیا مرسوم شده و از شبکه پیام رسان بلاکچین بعنوان یک شبکه پیام رسان بین المللی و بسته پرداخت های بین المللی استفاده می شود و اکنون درخواست فعالان اقتصادی و بانکی از مجلس این است که هر چه سریعتر نسبت به تدوین قوانین مربوط به رمزارزها اقدام کند.

 

بانک مرکزی بازار متشکل ارزی را راه‌اندازی و بازارگردانی کند

محمد نوعی کارشناس حوزه ارز و بورس هم با اشاره به بازار غیررسمی که توسط عده ای در خارج از کشور با قصد ضربه به اقتصاد کشور راه‌اندازی شده تا نوسانات ارزی را دامن بزنند، گفت: خرید و فروش ارز فردائی در هرات و سایر بازارهای خارجی که بیشتر به صورت صوری است، نوسانات ارزی را مدیریت می‌کند.

وی تاکید کرد: متاسفانه بانک مرکزی از این بازارها غافل بوده و لازم است، بانک مرکزی بازار متشکل ارزی و ارز آتی  و فردائی را راه انداخته و مانند بازار بورس بازارگردانی کند.

جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس در ادامه جلسه رمز ارزها، ماینینگ ارز و استخراج رمز ارزها را یکی از فعالیت های اقتصادی برشمرد و گفت: قوانین در حوزه رمز ارزها باید تدوین شود و نباید از این حوزه غافل باشیم، برای قانونمندسازی ماینینگ و قیمت گاز و برق برای مصرف در مسیر ماینینگ‌ها طرح مشخصی آماده کرده‌ایم که از هیئت رئیسه درخواست می‌شود تا آن را در دستور صحن علنی قرار دهد.

نیکزاد نایب رئیس مجلس ضمن تشکر از اقدام کارشناسانه نمایندگان بیان کرد که این طرح در نوبت دستور کار صحن علنی مجلس قرار دارد.

 

استفاده از رمز ارزها یک راه مقابله با تحریم‌هاست

علی‌اکبر کریمی نماینده مردم اراک در مجلس با بیان اینکه دشمن با تسلط بر گلوگاه و بستر سوئیفت عرصه را برای دیگران تنگ کرده و ملت ما را در تحریم شدید قرار داده است، گفت: استفاده از رمز ارزها یک راه مقابله با این موضوع است زیرا بستر رمز ارزها هیچگاه تحت تاثیر تحریم‌ها قرار نمی‌گیرد.

در ادامه تعدادی از نمایندگان و کارشناسان هم نظرات خود را درباره این موضوع ارائه کردند.

رئیس فراکسیون راهبردی مجلس در پایان جلسه ضمن تشکر از نمایندگان و کارشناسان اظهار کرد: مجلس آمادگی دارد تا در هر دو موضوع بصورت جدی وارد شده و از کارشناسان می‌خواهیم تا طرح و پیشنهادهای خود را در این مورد به مجلس ارسال کنند البته طرح نماینده مردم شیراز هم این مسیر را باز کرده است، همچنین در مورد بازار متشکل ارزی برخی نمایندگان مجلس از جمله زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه در صدد تهیه طرح هستند.

عناوین برگزیده