تاریخ: ۲۷ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۴۳
بازدید: ۳۲۲
کد خبر: ۱۳۷۷۹۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تاثیرات صنایع آهن و فولاد در اقتصاد ایران

می متالز - صنعت فولاد یکی از مهمترین صنایع در کشور است که نقش پررتگی در صنعتی شدن کشور دارد و به واسطه این صنعت مشاغل زیادی از مرحله استخراج سنگ آهن از معدن، تولید فولاد، تولید مقاطع و همین طور حمل و نقل و فروش ایجاد شده، اما این‌ها تنها بخش کوچکی از تاثیرات فولاد در اقتصاد هستند.
تاثیرات صنایع آهن و  فولاد در اقتصاد ایران

به گزارش می متالز، بنابراعلام فولاد فیدار، در ادامه این نوشته تمام عوامل و تاثیرات صنعت آهن آلات بر اقتصاد کشور را بررسی خواهیم کرد، در ادامه این نوشته با فولاد فیدار همراه باشید.

یکی از مهمترین مزایای فولاد را تولید محصولات متنوع و همچنین صادرات آن است، به طوری که می توان یکی از ارکان اصلی برای رشد اقتصادی و توسعه صنعتی کشور را به صنعت فولاد نسبت داد،  به این دلیل که در تمام صنایع از جمله ساخت ماشین آلات، معادن، خودروسازی، لوله و پروفیل سازی، کشتی سازی و صنعت ساختمانی و .... از فولاد استفاده می شود.

صنایع مختلف به طور مستقیم یا غیرمستقیم از هم تاثیر می پذیرند به همین دلیل هم رونق و توسعه اقتصادی در هر یک از آنها می تواند باعث توسعه و رونق سایر صنایع وابسته شود. به عنوان مثال با رونق صنعت ساختمان به طور ناخودآگاه مصرف و تولید فولاد هم افزایش خواهد یافت.

به طور کلی از مقاطع فولادی از جمله، میلگرد، تیرآهن، لوله، پروفیل و انواع ورق های فولادی در صنایع مختلفی استفاده می شود به همین دلیل قیمت این مقاطع تاثیرات زیادی در قیمت تولیدات در صنایع مختلف خواهد داشت، به عنوان مثال به دلیل استفاده گسترده از میلگرد در ساختمان سازی، افزایش یا کاهش قیمت میلگرد می تواند تاثیر چشمگیری در قیمت مسکن داشته باشد.

و یا به عنوان مثال به دلیل استفاده گسترده از لوله در انتقال سیالات، لوله کشی‌های آب و فاضلاب یا صنایع نفت و پتروشیمی، توسعه این صنعت می‌تواند در میزان استفاده از لوله فولادی نقش داشته باشد و همچنین با افزایش تقاضای این محصول قیمت لوله از جمله قیمت لوله مانیسمان و لوله گالوانیزه افزایش خواهد یافت.

برای دریافت قیمت انواع مقاطع فولادی اعم از میلگرد، تیرآهن، انواع لوله، نبشی، ناودانی، سپری، انواع پروفیل و انواع ورق‌های فولادی می‌توانید با کارشناسان فولاد فیدار با شماره ۰۲۱-۶۶۳۱۳۱۵۶ تماس بگیرید یا به وب‌سایت این شرکت به نشانی fooladfodar.com مراجعه کنید.

تأثیر صنعت فولاد در اشتغال زایی

از سایر تاثیرات این صنعت بر اقتصاد می‌توان به اشتغال زایی اشاره داشت، همان‌طور که گفتیم برای تولید هر یک از مقاطع فولادی مراحل مختلفی از جمله استخراج سنگ آهن و فلزات از معادن، ریخته گری، مراحل تولید مقطع از جمله نورد، عملیات‌های ثانویه مانند برشکاری و جوشکاری، ساخت تجهیزات و ماشین آلات، آموزش و... تا حمل و نقل و فروش آنها، نیاز به نیروی انسانی است.

به عنوان مثال شرکت فولاد مبارکه اصفهان به طور مستقیم و غیرمستقیم باعث اشتغال به کار ۳۵۰ هزار نفر شده است. که این عدد خود عددی قابل تقدیر و ارزنده است.

صادرات فولاد در اقتصاد کشور

مساله حائز اهمیت دیگر صادرات فولاد است، صادرات فولاد و مقاطع فولادی می‌تواند منبع مناسبی برای تأمین ارز خارجی باشد و بر اقتصاد کشور تأثیر مثبتی داشته باشد. همچنین در صورتی که این صنعت بتواند در بازارهای جهانی رقابت کند می‌تواند باعث رشد و شکوفایی آن شود.

اما متأسفانه میزان صادرات فولاد در کشور در سال‌های اخیر قابل توجه نیست و این صنعت اتفاقات ناخوشایند متعددی را به دلیل قانون منع صادرات، تعرفه‌های نامناسب کالاها، سهمیه بندی‌های صادراتی غلط تجربه کرده است.

و برای جبران خسارت‌های وارده بر این صنعت نیاز به صرف هزینه‌های زیادی است، اما متأسفانه به دلیل کاهش ارزش پول ملی و رکورد اقتصادی حاکم بر جامعه، ایران از جایگاه مناسبی در صادرات فولاد برخوردار نیست.

بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که صادرات فولاد و آهن کشور در ماه‌های اخیر کاهش زیادی  را تجربه کرده، به عنوان مثال میزان صادرات در ۲ ماهه نخست سال جاری کاهش ۵۴ درصدی را در مقایسه با دوره مشابه در سال گذشته تجربه کرده است.

مشکلات صنعت فولاد در ماه‌های اخیر

با توصیف تمام مزایای یاد شده و بررسی تأثیر صنعت فولاد و آهن در اقتصاد کشور، در ماه‌های اخیر به دلیل بحران‌ها و مشکلات متعدد به وجود آماده از جمله: پاندمی کرونا، افزایش نرخ ارز، تحریم‌ها و سیاست‌های بکار گرفته شده شاهد معضلات زیادی بوده‌ایم همچنین بسیاری از واحدهای تولیدی آهن و فولاد تعطیل و تولیدات کارخانجات بزرگ کاهش چشمگیری داشته است.

در خوش‌بینانه‌ترین حالت کشور برای تثبیت اقتصادی با چالش‌های بی‌شماری روبه رو است و عبور از این چالش‌ها مشروط به ایجاد زمینه‌های متعددی است اما از مهم‌ترین این عوامل می‌توان به کنترل قیمت مقاطع فولادی از جمله بهای انواع ورق‌های فولادی از جمله قیمت ورق سیاه، بهره‌گیری از نیروی کار متخصص خصوصاً در سطوح بالاتر، نوسازی خطوط تولید اشاره داشت.

از جمله مواردی که تأثیر زیادی بر قیمت‌ها دارد می‌توان به نوسانات نرخ ارز اشاره داشت. از عوامل دیگر می‌توان به عرضه غلط کالا در بورس، به هم ریختن میزان عرضه و تقاضای کالا در بازار، قیمت تمام شده مواد اولیه، قیمت نفت و گاز و... اشاره داشت.

شرکت پترو فولاد فیدار یکی از شرکت‌های معتبر در زمینه تهیه و تأمین انواع مقاطع صنعتی، آلیاژی و ساختمانی با داشتن بیش از ۱۹ سال سابقه و بهره گیری از کادری متخصص در حوزه آهن و فولاد به مشتریان خود خدمت رسانی می‌کند.  برای خرید و اطلاع از قیمت انواع آهن آلات تنها کافی است به وب‌سایت این شرکت مراجعه نمایید با شماره ۰۲۱-۶۶۳۱۳۱۵۶ تماس بگیرید.

عناوین برگزیده