تاریخ: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۲۴
بازدید: ۲۲۷
کد خبر: ۱۳۷۷۹۳
سرویس خبر : زمین شناسی

جلسه بررسی مخاطره فرونشست در استان البرز برگزار شد

می متالز - پیرو مطالعات انجام شده در خصوص فرونشست استان البرز، صبح امروز جلسه بررسی مخاطره فرونشست استان البرز با محوریت مطالعات مرکز پژوهش‌های کاربردی سازمان زمین‌شناسی و سازمان نقشه‌برداری در محل سازمان برنامه و بودجه برگزار شد.
جلسه بررسی مخاطره فرونشست در استان البرز برگزار شد

جلسه بررسی مخاطره فرونشست در استان البرز برگزار شد

به گزارش می متالز، در این جلسه ضمن قدردانی از زحمات کارشناسان مرکز پژوهش‌های کاربردی در راستای انجام مطالعات استانی، به نقش سازمان زمین شناسی در تحلیل پدیده فرونشست و ارائه نقشه خطر اشاره شد.
بر اساس این گزارش؛ مرتضی شیخ، رئیس مرکز پژوهش‌های کاربردی در این جلسه طی سخنانی گفت: جهت رسیدن به نقشه خطر فرونشست استان، باید مراحل پدیده شناسی، پایش و هشدار، تحلیل­های زمین شناسی، مدلسازی مفهومی و عددی به ترتیب مورد بررسی قرار گیرد.
سیده فاطمه کلانتریان، پژوهشگر آب زمین‌شناسی این مرکز هم با اشاره به اینکه فرونشست یک مخاطره برجا نیست، اظهار داشت: لزوما پهنه‌های درگیر و دارای بیشترین نرخ، معلول برداشت‌های زیاد از همان منطقه نیستند. او افزود: در بسیاری از موارد به دلیل برداشت بی رویه از منابع آب بالادست، شاهد نشست زمین در  پهنه‌های دانه‌ریز بخش‌های انتهایی دشت خواهیم بود.
وی همچنین از فرونشست به‌عنوان یک مخاطره مولد نام برد و افزود: این مخاطره باعث ایجاد آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیری در آینده خواهد شد. بنابراین نقشه ریسک خطر فرونشست با در نظر گرفتن زیرساخت‌های موجود در استان، کاربری و تراکم جمعیتی به مراتب اهمیت بیشتری در مدیریت و ارائه راهکار جهت بهسازی و پایداری سازه‌ها و مدیریت شهری خواهد داشت.

عناوین برگزیده