تاریخ: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۲۵
بازدید: ۲۱۳
کد خبر: ۱۳۷۸۱۰
سرویس خبر : انرژی
در سفر رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان به تهران چه گذشت؟

سند جامع همکاری ایران و افغانستان تهیه می‌شود

می متالز - رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان در جریان سفر به تهران از تهیه سند جامع همکاری ایران و افغانستان خبر داد و گفت: 42 سال جنگ، بار زیادی را بر دوش افغانستان تحمیل کرده و شما نیز از آن آسیب دیده‌اید که شامل مسائل امنیتی، مهاجرین و قاچاق مواد مخدر می‌شود، در این میان فرصت‌های اقتصادی زیادی نیز در افغانستان از بین رفته است.
سند جامع همکاری ایران و افغانستان تهیه می‌شود

رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان در جریان سفر به تهران از تهیه سند جامع همکاری ایران و افغانستان خبر داد و گفت: 42 سال جنگ، بار زیادی را بر دوش افغانستان تحمیل کرده و شما نیز از آن آسیب دیده‌اید که شامل مسائل امنیتی، مهاجرین و قاچاق مواد مخدر می‌شود، در این میان فرصت‌های اقتصادی زیادی نیز در افغانستان از بین رفته است.

به گزارش می متالز، عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان به منظور گفتگو با مقامات ایران و بررسی راه‌های گسترش روابط دو جانبه و صلح و ثبات افغانستان روز گذشته وارد تهران شد و با رئیس جمهور، رئیس مجلس، وزیر امور خارجه و وزیر نیرو دیدار و گفت وگو کرد.

رئیس جمهور در دیدار با عبدالله، با اشاره به روابط خوب ایران و افغانستان به عنوان دو کشور دوست و همسایه، بر توسعه و تعمیق روابط تهران – کابل تاکید کرد و اظهارداشت: توافق بلند مدت بین دو کشور می‌تواند به توسعه و تعمیق روابط در همه زمینه‌ها بیانجامد.

روحانی با  اشاره به افتتاح راه آهن خواف – هرات طی روزهای آینده، اتصال راه آهن‌های ایران و افغانستان  را موجب تقویت همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور دانست و افزود: ایران آمادگی دارد که با اتصال خط لوله گاز و فرآورده‌های نفتی به افغانستان امکان استفاده مردم این کشور از این انرژی‌ها را فراهم کند.

رئیس جمهور تاکید کرد: همانطور که همیشه در کنار مردم افغانستان بوده‌ایم، در آینده هم حمایت خود را از این کشور و همه جهات و اقوام و گروه‌های صلح‌طلب ادامه خواهیم داد و امیدواریم شاهد برقراری امنیت پایدار در این کشور باشیم.

 عبدالله نیز در این دیدار، از حمایت‌ها و مواضع جمهوری اسلامی ایران درخصوص تحولات و تلاش‌ها برای برقراری صلح و امنیت پایدار در این کشور قدردانی کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران دوست و همسایه خوب افغانستان است.

رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان ابراز امیدواری کرد که با حمایت و مواضع ایران شاهد به نتیجه رسیدن مذاکرات صلح افغانستان و برقراری امنیت و آرامش پایدار در کشورش باشد.

تقسیم حوضه‌های آبریز مشترک با همکاری کشورها به نتیجه می‌رسد

توسعه همکاری‌های اقتصادی و همکاری در بخش انرژی عمده‌ترین محور مذاکرات دو جانبه در دیدار رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان و وزیر نیرو بود.

به گفته وزیر نیرو، علاوه بر ارائه گزارش نقطه نظرات عبدالله عبدالله درباره توسعه همکاری‌ها در بخش‌های مختلف مربوط به انرژی، همکاری‌های گمرکی و اقتصادی و سایر زمینه‌های مربوط به کمیسیون مشترک دو کشوردر این دیدار دریافت شد.

اردکانیان اعلام کرد: موضوع تقسیم آب در حوضه‌های آبریز مشترک فقط با همکاری کشورهای مستقر در این حوضه‌ها به نتیجه می‌رسد. جدای از این که کشوری در پائین‌دست یا بالادست حوضه آبریز واقع شده، همه می‌توانند بر اساس یک نقشه راه مشترک هم منافع و هم هزینه‌ها را به شکل منصفانه‌ای با هم تقسیم کنند.

وی تصریح کرد: تلقی ما این است که بین ایران و افغانستان زمینه‌های همکاری بسیار متنوع و وسیع است و قطعاً در این بستر همکاری‌ها، مسائل آب و حفظ محیط زیست هم جایگاه خودش را دارد.

رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان هم اعلام کرد که آمادگی خوبی برای برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی فراهم شده است.

محمدباقر قالیباف نیز در دیدار با عبدالله عبدالله به ضرورت سامان‌دهی بازارچه‌های مرزی مشترک پرداخت و گفت: باید به موضوع بازارچه‌های مرزی و مبادلات مرزی بین دو کشور سرعت ببخشیم و تعداد بازارچه‌های فعال مشترک مرزی را افزایش دهیم زیرا این موضوع به نفع مردم هر دو کشور است.

رئیس قوه مقننه با تأکید بر اینکه یکی دیگر از موضوعات مربوط به دریاچه هامون و حقابه هیرمند است، عنوان کرد: موارد مطرح شده می‌تواند در برقراری امنیت مرزها مؤثر باشد.

رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان هم در این دیدار از تهیه سند جامع همکاری ایران و افغانستان خبر داد و گفت: 42 سال جنگ، بار زیادی را بر دوش افغانستان تحمیل کرده و شما نیز از آن آسیب دیده‌اید که شامل مسائل امنیتی، مهاجرین و قاچاق مواد مخدر می‌شود، در این میان فرصت‌های اقتصادی زیادی نیز در افغانستان از بین رفته است.

رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان با بیان اینکه سند جامع همکاری ایران و افغانستان ذیل مباحث مطرح شده در حال تهیه است که پیشرفت‌هایی در تمام عرصه‌های آن وجود دارد و گروه‌های دوستی پارلمانی دو کشور در جریان آن هستند، تصریح کرد: پیشرفت‌های خوبی در زمینه مناسبات بین دو کشور ایران و افغانستان شاهد هستیم، سابقه تاریخی و تمدنی بین دو کشور پیوند خورده و آئین‌های مشترک باعث دوام همکاری‌ها می‌شود.

عناوین برگزیده