تاریخ: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۰۷
بازدید: ۲۰۵
کد خبر: ۱۳۷۸۱۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
با حضور نمایندگان گمرک ایران برگزار شد:

هجدهمین اجلاس سالانه مراکز آموزش منطقه ای آسیا - اقیانوسیه سازمان جهانی گمرک

می متالز - هجدهمین اجلاس سالانه مراکز آموزش منطقه‌ای سازمان جهانی گمرک در منطقه آسیا، اقیانوسیه با حضور نمایندگان گمرکات کشورهای منطقه از جمله گمرک ایران برگزار شد.
هجدهمین اجلاس سالانه مراکز آموزش منطقه ای آسیا - اقیانوسیه سازمان جهانی گمرک

به گزارش می متالز، طی سال های اخیر این اولین بار است که از نمایندگان گمرک جمهوری اسلامی ایران برای حضور در این جلسات دعوت به عمل آمده و علت آنهم آمادگی ایران برای تاسیس مرکز آموزش منطقه ای سازمان جهانی گمرک در تهران و پیگیری جدی این موضوع است.

گمرک جمهوری اسلامی ایران از یک سال پیش به این سو تأسیس مرکز آموزش منطقه‌ای (WCO-RTC) را در دستور کار قرار داده  و مهدی میراشرفی، رئیس کل گمرک ایران و رئیس دانشگاه شهید بهشتی تفاهم‌نامه همکاری آموزشی در این زمینه را در سال 1398 امضا کردند و به دنبال آن مرکز آموزش بین‌المللی گمرک ایران در دانشگاه شهید بهشتی تأسیس شد.

در این راستا پیگیری ایجاد مرکز آموزش منطقه‌ای سازمان جهانی گمرک به مرکز آموزش و ظرفیت‌سازی گمرک ایران محول شد و این مرکز مقدمات لازم ازجمله تهیه و ارائه برنامه راهبردی، پروپوزال، گزارش تصویری امکانات آموزشی و رفاهی و پیگیری‌های مربوطه را با سازمان جهانی گمرک و نهادهای منطقه‌ای آن با موفقیت انجام داد، به طوری که برای اولین بار سازمان جهانی گمرک طی نامه‌ای خطاب به رئیس کل گمرک ایران، از مرکز آموزش گمرک ایران جهت شرکت در این اجلاس سالانه به عنوان ناظر دعوت به عمل آورد، اما به دلیل شیوع کرونا این اجلاس به صورت مجازی و با میزبانی دفتر منطقه‌ای ظرفیت‌سازی (ROCB)  برگزار شد.

 در این اجلاس که مربوط به منطقه آسیا و اقیانوسیه بود، مراکز آموزش منطقه‌ای کره جنوبی، ژاپن، چین، هند، مالزی، فیجی، هنگ کنگ، اندونزی (ناظر) و ایران (ناظر) حضور داشتند. دفتر ظرفیت‌سازی منطقه‌ای سازمان جهانی گمرک در کشور تایلند مستقر است.

براساس این گزارش در این جلسه، ابتدا معاون دبیرکل سازمان جهانی گمرک در امور ظرفیت‌سازی و مدیر دفتر ظرفیت‌سازی آسیا و اقیانوسیه سخنانی ایراد کردند. این مقامات گزارشی از فعالیت‌های مرتبط با منطقه را در یک سال اخیر ارائه کرد و از علاقه‌مندی و پیگیری‌ها و گزارش‌های مرکز آموزش گمرک ایران قدردانی و اعلام حمایت کردند.

گمرک ایران در این گزارش ها، تجربیات و فعالیت‌های آموزشی و ارائه آموزش‌ها و کمک‌های ظرفیت‌سازی به کشورهای مختلف و آموزش کارکنان گمرک ایران را که به صورت مجازی و حضوری انجام می‌دهد ارائه کرد. همچنین گمرک ایران پیشنهاد کرد که مراکز آموزش منطقه‌ای کشورها، همکاری و ارتباط نزدیک‌تری با یکدیگر داشته باشند و برنامه‌های آموزشی مشترک اجرا نمایند که مورد توجه و تأیید این اجلاس قرار گرفت. در این جلسه نماینده

سازمان جهانی گمرک درخصوص وضعیت اقتصادی دنیا به نقل از صندوق بین‌المللی پول (IMF) اعلام کرد که رشد اقتصادی دنیا در سال 2020 به میزان منفی پنج درصد تنزل یافته است. همچنین

 کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس فعالیت‌های خود را تحت شرایط کرونا توضیح دادند و اعلام کردند که فعالیت‌های آموزشی خود را بر مبنای سیستم مجازی و یا ترکیبی از مجازی و حضوری انجام می‌دهند. جالب توجه اینکه گمرک مالزی برای فعالیت‌های مربوط به ترخیص و آموزش خود شعار (Customs on Air) را انتخاب کرده بود.

در این اجلاس که به صورت مجازی برگزارشد؛ یوسف شریف‌پور، وحید محمد تقوایی، حسین نیک‌بین، رضا گرزین، سیامک نعمتی و عبدالعزیز یوسفی از کارشناسان گمرک ایران حضور داشتند.

عناوین برگزیده