تاریخ: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۱۷
بازدید: ۹۶
کد خبر: ۱۳۷۸۲۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه:

بازار در برزخ لیدرهای بی ظرفیت

می متالز - کارشناس بازارسرمایه با بیان اینکه لیدر شدن سهام هایی که ظرفیت لیدری بازار را ندارند موجب ایجاد صف فروش شده است،گفت: آنچه که هم اکنون نیاز بازار است نقدینگی در قالب صندوق هایی است که بتوانند پاسخگوی این سطح از فروش باشند.
بازار در برزخ لیدرهای بی ظرفیت

بازار در برزخ لیدرهای بی ظرفیت

به گزارش می متالز، محمد اشقیایی اظهار کرد: بازارگردان ها یک تعدا محدود از سهم را خریداری می کنند اما زمانی که بازار با موج فروش مواجه می شود بازارگردان اقدامی نمی تواند انجام دهد.

این کارشناس بازارسرمایه افزود: تعدا خرید بازارگردان ها محدود است و زمانی که که فروشنده زیاد می شود کفایت نمی کند.

وی با بیان اینکه دو نوع حقوقی در بازار داریم گفت: یک نوع سهامدار عمده و مالک درصدی شرکت است و نوع دیگر حقوقی شبیه حقیقی ها هستند و کار آن خرید و فروش سهم است و به دلیل محدودیت اعتباری که اشخاص حقیقی در کارگزاری ها دارند اقدام به ثبت شرکت کردند و با کد این شرکت اقدام به خرید می کنند و در حقیقت این شرکت ها همان حقیقی ها هستند.

این فعال بورس با بیان اینکه لیدر شدن سهام هایی که ظرفیت لیدری بازار را ندارند موجب ایجاد صف فروش شده است، خاطرنشان کرد: زمانی که خودرویی ها لیدر بازار شدند با صف فروش شدن، بازار را با خود پایین بردند یا پالایشگاه‌هایی ها نیز جزو همین گروه هستند.

اشقیایی درباره عملکرد ناظر بازار بیان کرد: ناظر بازار در مقطعی که باید فشار فروش بی جهت که شاخص در حال از دست دادن یک میلیون و 500 هزار واحد بود حمایت هایی صورت گرفت اما به طور مداوم نمی توان این حمایت را ادامه داد.

این فعال بورس تصریح کرد: در حال حاضر سمت عرضه نسبت به سمت تقاضا قدرت بیشتری دارد و با توجه به اینکه پول های پارک شده نیز در انتظار نتایج انتخابات آمریکا است، تقاضا ضعیف شده است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر از پول هایی که قرار بود برای حمایت بکار گرفته شود باید استفاده کرد تا سمت تقاضا را تقویت کند، اگر این موضوع اتفاق بیفتد با صف فروش مواجه نخواهیم شد.

اشقیایی با بیان اینکه آنچه که هم اکنون نیاز بازار است نقدینگی در قالب صندوق هایی است که بتوانند پاسخگوی این سطح از فروش باشند، گفت: پول های هدفمندی با ارزش بالا باید از گذشته در صندوق تثبیت یا صندوق توسعه بازار  ایجاد می شد تا امنون بکار گرفته شود اما متاسفانه از قبل اتفاق نیفتاده است.

کارشناس بازار سرمایه افزود: برای حمایت بازار باید از گذشته پول خود بازار در صندوق توسعه و یا تثبت برای حمایت از شاخص با این شناوری جمع آوری می‌شد که متاسفانه این کار صورت نگرفت و در حال حاضر این نقدینگی وجود ندارد.

عناوین برگزیده