تاریخ: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۲۲
بازدید: ۱۳۸
کد خبر: ۱۳۸۰۴۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
جدال تلخ «ماداکتو» با تحریم داخلی و دامپینگ چینی‌ها!

تنها تولیدکننده استیل‌کرد کشور فقط با 20درصد ظرفیت فعالیت می‌کند

می متالز - کلنگ احداث دومین خط تولید استیل‌کرد در کشور درحالی توسط مدیرعامل شستا به زمین زده شد که تنها تولیدکننده این محصول در ایران با وجود سرمایه‌گذاری 24میلیون‌یورویی تنها با 20درصد از ظرفیت خود فعال است.
تنها تولیدکننده استیل‌کرد کشور فقط با 20درصد ظرفیت فعالیت می‌کند

به گزارش می متالز، با اینکه چند سالی است زمزمه‌های خودکفایی در تولید استیل‌کرد به‌عنوان استخوان‌بندی فلزی انواع تایرهای رادیال سواری در کشور به‌گوش می‌رسد اما سرانجام امسال «استیل‌کرد ماداکتو» اقدام به عرضه این محصول برای مصرف تایرسازان داخلی  کرد. 
محصولی که برخلاف منویات مقام‌معظم‌رهبری مبنی‌بر حمایت از تولید در سال جهش تولید توسط برخی تایرسازان مورداستقبال قرار نگرفت و مجموعه‌ای عظیم با سرمایه‌گذاری 24میلیون یورو و 100میلیارد تومان به ناچار تنها با 20درصد ظرفیت خود، فعالیت می‌کند.

صنعت تایر ایران که تا پیش  از این برای تامین این ماده اولیه حیاتی وابسته به آن سوی مرزها بود به‌رغم خودکفایی کشور در زمینه تولید استیل‌کرد هنوز هم تمایل به واردات این  کالا و استفاده از انواع  چینی آن درخطوط تولید دارد. البته به غیر از چند کارخانه تایرسازی مانند کویرتایر،‌ آرتاویل‌تایر و یزدتایر که برای تامین نیاز خود به استیل‌کرد با این شرکت داخلی قراردادهای بلندمدت بسته‌اند، دیگر شرکت‌ها مانند ایران‌تایر و گروه صنعتی بارز تمایلی به استفاده از محصول داخلی به جای نمونه‌های وارداتی نشان نمی‌دهند. اما چه چیز باعث می‌شود کارخانه‌های تایرسازی داخلی که در سال‌های گذشته مشکل اصلی خود را در رقابت با تایرسازان چینی، دامپینگ قیمتی آنها اعلام می‌کردند؛ حالا به جای حمایت از تولیدکننده‌ای مانند خود به واردات این کالا از چین روی می‌آورند؟ شاید اصلی‌ترین علت را باید در نبود حمایت دولت از این صنعت جست‌وجو کرد. تعرفه 5درصدی واردات استیل‌کرد برای تایرسازان باعث شده است تولیدکنندگان به‌جای حمایت از تولیدات داخلی به سمت سازندگان چینی استیل‌کرد بروند. 


از سوی دیگر، مشوق مالیاتی 12درصدی برای تولیدکنندگان استیل‌کرد در چین باعث شده است قیمت این محصول در بازار ایران از آنچه در چین عرضه می‌شود هم ارزان‌تر باشد و وقتی پای تولید در سطح انبوه به میان می‌آید، نباید از دامپینگ چینی‌ها که برایشان امری عادی است نیز غافل شد. اما نکته جالب‌توجه عدم حمایت برخی تایرسازان داخلی از تنها تولیدکننده استیل‌کرد در ایران یعنی  ماداکتو است. تاجایی‌که تنها سه کارخانه کویرتایر،‌ آرتاویل‌تایر و یزدتایر اقدام به خریدهای بلندمدت از این واحد تولید کرده‌اند و ایران‌تایر و بارز تمایلی برای دست کشیدن از  واردات کالای آماده و حمایت از تولیدات داخلی ندارند. 


پیگیری‌ها درخصوص عدم تمایل برخی مدیران برای  خرید از تنها تولیدکننده داخلی، ادعای آنها مبنی‌بر ناتوانی این کارخانه درزمینه تامین نیاز شرکت‌های تایرسازی است. برای بررسی  این موضوع سری  به آمار تولید شرکت‌های تایرسازی درسال 98 زدیم که با حداکثر توان خود مشغول به تولید بوده‌اند. براساس این آمارها شرکت بارزکرمان در سال 9825هزار و 808تن تایر رادیال سواری تولید کرده است که براساس استانداردهای تایرسازی 8درصد از وزن این تایرها را استیل‌کرد تشکیل می‌دهد. این بدان معناست که بارزکرمان در سال گذشته دوهزار و 65تن استیل‌کرد در تایرهای سواری خود مصرف کرده است. در بارز کردستان نیز که میزان تولید تایرهای رادیال سواری آن 25هزار و 170تن بوده، دو هزار و 14تن استیل‌کرد مصرف شده است. کویرتایر هم با تولید 20هزار و 727تن تایر، ‌هزارو 658تن استیل‌کرد مصرف کرده است. 


یزدتایر نیز بر اساس آمارهای سال گذشته، 21هزار و 445تن تایر تولید و برای تولید محصولاتش هزار و 716تن استیل‌کرد مصرف کرده است. همچنین آرتاویل‌تایر با تولید 17هزار و 346تن تایر، ‌هزار و 388تن استیل‌کرد در محصولاتش به کار برده و ایران‌تایر برای ساخت 16هزار و 243تن تایر رادیال سواری از هزار و 299تن استیل‌کرد بهره برده است. مجموع آمارهای موجود نشان‌می‌دهند برخلاف نظر برخی مدیران  صنعت تایرسازی که علاقه ویژه‌ای به واردات کالا از چین و حمایت از تولیدکنندگان خارجی دارند،‌ مجموع نیاز صنعت تایر ایران به استیل‌کرد در سال گذشته 10هزار و 139تن بوده است که تمام این حجم را می‌توان در تنها کارخانه تولید این محصول در ایران تولید کرد. اما متاسفانه عدم تمایل برخی مدیران به حمایت از تولید داخلی و خودکفایی کشور در زمینه‌های مختلف باعث شده است این کارخانه فقط با 20درصد ظرفیت خود فعالیت کند و به‌جز سه شرکت تایرسازی، ‌دیگر فعالان صنعت تایر تمایلی به خرید از این تولیدکننده نشان ندهند.

عناوین برگزیده